بیانیه اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی به مناسبت هفته ریاضیات
به مناسب هفته بهار ریاضیات، 22 الی 28 اردیبهشت
با گرامیداشت روز جهانی زن در ریاضیات، ۲۲ اردیبهشت ماه سالروز تولد زنده یاد خانم مریم میرزاخانی و روز ملی ریاضیات، ۲۸ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام، به استحضار ملت شریف و به ویژه جامعه علوم ریاضی کشور می رساند، که علیرغم کوشش معلمان، آموزشگران، استادان و علاقهمندان و دلسوزان تعلیم و تربیت در حوزه ریاضیات، در حال حاضر وضعیت رشتههای علوم ریاضی کشور مناسب نیست و به سوی وضعیت خطرناک و جبرانناپذیر پیش میرود. از این رو اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی با عضویت یازده اتحادیه و انجمن علمی مرتبط با ریاضیات کشور، ایده برگزاری هفته بهار ریاضیات را به منظور بازخوانی و پاسداشت سرآمدان ریاضی کشور به ویژه خانم مریم میرزاخانی (ریاضی دان معاصر ایرانی و نخستین زن و ایرانی برنده جایزه فیلدز) و غیاثالدین ابوالفتح عُمَربن ابراهیم خَیّام نیشابوری (ریاضیدان، ستارهشناس، دانشمند و شاعر ایرانی قرن پنجم و ششم هجری قمری) و از سوی دیگر در جهت عمومی سازی ریاضیات در کشور، اقبال به رشته های علوم ریاضی و برون رفت از وضعیت نامناسب موجود پیشنهاد نموده است.
اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی بر این باور است، که برای ایجاد شوق نسبت به ریاضیات، علاوه برتوجه به جنبه های فکری، خلاقیت، کاربردی و زیباشناختی آن در سطوح مختلف، ریاضیات نقش کلیدی به عنوان مفهوم پایه در حوزههای فردی و اجتماعی زندگی انسان دارد، از این رو مخاطبان هفته بهار ریاضیات در سراسر کشور دانش آموزان، دانشجویان، دانشجومعلمان، معلمان، استادان و خانواده ها همراه با فرزندانشان به ویژه دانش آموزان ابتدایی هستند.
از روسای محترم اتحادیه ها و انجمن های عضو درخواست دارد، با هماندیشی اعضای محترم هیئت مدیره خود، برنامههای متناسب با این رویداد را با استفاده از ظرفیت خانه های ریاضیات شهرها، انجمن های علمی و آموزشی معلمان ریاضی، دانشکده های علوم ریاضی دانشگاه ها و علاقمندان به ریاضیات در سراسر کشور فراهم سازند. امید است دستگاه ها و سازمان های آموزشی و فرهنگی، مانند وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه ها و شهرداری ها، نیز از این رویداد ملی در سراسر کشور حمایت نمایند.
اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی
اردیبهشت ۱۴۰۳
برای دانلود شیوه نامه روی لینک کلیک نمایید: شیوه نامه برگزاری هفته بهار ریاضیات
بسمه تعالی
شیوهنامه برگزاری هفته بهار ریاضیات
مقدمه
رویداد بهار ریاضیات سالانه، در بازه زمانی۲۸-۲۲ اردیبهشتماه، پیشبینی شده است، که آغاز آن مقارن با زادروز ریاضیدان فقید معاصر ایرانی، مریم میرزاخانی و پایان آن با زادروز حکیم عمر خیام نیشابوری، ریاضیدان بنام ایرانی قرن پنجم هجری شمسی، مقارن است. این رویداد سالانه، در پنجاه و سومین نشست هیئت مدیره اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی در ۶ بهمن۱۴۰۱ برای ایجاد انگیزه در کودکان و نوجوانان ایران به تفکر ریاضی پیشنهاد و به نام هفته بهار ریاضیات نامگذاری شد. مجریان این رویداد، مربیان و آموزشگران (آموزگاران و دبیران) زبده و علاقهمند به آموزش خلاق و شاگردمحور خواهند بود.
۱- اهداف
- ایجاد فرصت برای کودکان و نوجوانان به منظور درک واقعی مفاهیم ریاضی با راهبردهای متفاوت.
- ایجاد انگیزه، علاقه و پرورش استعدادها و توانمندیهای نهفته کودکان و نوجوانان در درک مفاهیم ریاضی.
- ایجاد شرایط همکاری و گفتوگو بین کودکان و نوجوانان برای بررسی و حل مسائلی که با آنها روبهرو میشوند.
۲- چشم انداز
- گرایش کودکان و نوجوانان به تفکر ریاضی و نهادینه کردن آن توسط مربیان و آموزشگران.
۳- مأموریت
- ترویج فرهنگ ریاضی در حل مسائل روزمره زندگی و بهبود روشهای آموزش ریاضیات در مراکز آموزشی، از پیش دبستان تا دبیرستان با نمایش نقش ریاضیات در زندگی انسان.
۴- دستورالعملها
- استفاده از بازیهای کاربردی، سازنده و نمایشی مطابق با گروههای سنی.
- استفاده از بازیهای با قاعده برای گروههای سنی ۵ سال به بالا.
- بهکارگیری مهارتهای فرایندی توسط کودکان با طرح پرسش و گوش سپردن به استدلال کودکان.
- در اختیار قرار دادن وسایل برای ایجاد تجربه در کودکان و نوجوانان.
- ترویج روشهایی که مستلزم ایجاد فرصت برای کودکان به منظور کشف مجدد مفاهیم ریاضی به کمک راهبردهای متفاوت آنها است. (مثلا مفهوم تقسیم با استفاده از تفریقهای متوالی تا یافتن آخرین باقیمانده.)
- آزادی عمل در کشف راههای گوناگون حل مسئله توسط کودک و نوجوان.
- طرح پرسشهای کلیدی با زبان ساده از سوی مربی و آموزشگر.
- انگیزش و تشویق کودکان و نوجوانان به پیشگامی در طرح پرسشها و جستوجوی پاسخ آنها.
- توضیح و استدلال توسط کودک/ نوجوان برای حل مسئله در بازیها (مثلا، جورچین، هزارتو، دوزبازی و …)
- فرضیهسازی و ایجاد تفکر قیاسی توسط کودکان و نوجوانان برای اثبات نظراتشان (تفاوت فرضیه با تعریف و نظریه، مثلا اندازهگیری با ابزارهای ساده، مانند وجب، گام، مداد، چوبکبریت، خطکش و ابزارهای اندازهگیری طول، زاویه، وزن، …)
- بهکارگیری ابزارها برای کمک به عینی شدن تجربه یادگیری ریاضی، با توجه به این که کودکان در درک مفاهیم عینی قویتر از مفاهیم ذهنی عمل میکنند.
- تقویت تفکر الگوسازی و مدلسازی کودکان و نوجوانان (مانند کاغذ و تا، …)
- تقویت تفکر انتزاعی کودکان و نوجوانان با تمرینهای زیاد در یافتن پاسخ به پرسشهای چطور و چرا، علاوه بر چگونگی پرسش، یافتن معنای عمیقتر و الگوهای پنهان در پدیدههای واقعی و درک ارتباط میان آنها.
۵- نحوه اجرای بازی و ریاضی
۱-۵ آماده سازی گروه اجرایی
- آگاهیرسانیِ بههنگامِ رویداد در شبکههای اجتماعی برای ایجاد انگیزه در افراد به شرکت در رویداد و دنبال کردن مطالب آن.
- فراخوان از طریق آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمانهای مربوطه و شبکههای اجتماعی برای جذب مربیان و اولیای مسئولیتپذیر، علاقهمند، پویا و دارای تجربه کار با کودکان و نوجوانان.
- تهیه پوستر با محتوایی گویای جنبههای گوناگون بازی و ریاضی، دست کم ۴ ماه پیش از برگزاری رویداد، برای شرکت داوطلبان در کارگاه آشنایی با فعالیتهای پیشبینی شده بازی و ریاضی.
- شرایط ثبت نام از مربیان و آموزشگران برای شرکت در کارگاه بر اساس شیوهنامه، علاقهمندی به کار با کودکان و نوجوانان، مطالعه و آگاهی از رشد همهجانبه کودکان و نوجوانان، پیگیری و تعامل و مشارکت در کارگاه.
- معرفی مربیان و آموزشگران از طریق فعالیتهای نمونهای در طول سال و همچنین از طریق انتخاب افراد شرکت کننده در کارگاه، انتخاب دستکم ۱۰ نفر از شرکتکنندگان واجد شرایط در کارگاه.
۲-۵ تشکیل گروه اجرایی
- تشکیل یک گروه اجرایی از افراد توانمند، مسئولیتپذیر و مشارکتپذیر برای اثر بخشی مطلوب بر میزان بازدهی هر فعالیت.
- مستندسازی و انعکاس مناسب لحظات به یادماندنی رویداد بهار ریاضیات توسط گروه روابط عمومی.
- تقسیم کار میان افراد گروه اجرایی با توجه به برنامهریزی اولیه و در نظر گرفتن تواناییهای هر یک از آنها.
۳-۵ آموزش نیروهای تسهیلگر
- برگزاری کارگاههای آموزش ریاضی توسط مربیان و آموزشگران برای تسهیلگران به منظور آشنایی با ابزارهای آموزشی بر اساس رشد شناختی کودکان و نوجوانان.
- معرفی کتابهایی توسط مربیان و آموزشگران برای مطالعه و دانشافزایی تسهیلگران، ارائه طرح فعالیتهای تسهیلگران برای کار با کودکان و نوجوانان با روش غیرمستقیم، نقد و بررسی طرحها در طی چند نشست.
- برگزاری نشستهای منظم درسپژوهی برای انتقال تجربیات تسهیلگران، متناسب با نیاز آنها، و درک یکسان از استانداردهای آموزش.
- برگزاری نشستهای منظم پژوهش در عمل، برای تسهیلگران.
- برگزاری نشستهای پرسش و پاسخ در رابطه با گزارشهای درسپژوهی و پژوهش در عمل.
۴-۵ تقسیم بندی فضا برای اجرای فعالیتها
- تقسیمبندی فضا، شامل سالن پذیرش، سالن فعالیتها بر اساس گروههای سنی، سالن بازیهای آزاد، سالن نمایشگاه کتاب برای بزرگسالان، سالن بازی های مشارکتی و …
- در سالن پذیرش، دستهبندی کودکان بر اساس گروه سنی و هدایت آنها به همراه اولیایشان به ایستگاه های تدارک دیده شده برای هر یک از فعالیتها.
- جنب سالن پذیرش،در نظر گرفتن فضایی برای بازیهای آزاد به همراه یک تسهیلگر، پیشبینی
غرفهای شامل کتابهایی برای بزرگسالان، بدون کودک، تا حین فعالیت کودکان، اولیای آنها منفعل نباشند. - بیرون از سالن، پیشبینی تعدادی ایستگاه با عناوین: بازیهای فکری، ساختبازی و بازیهای کلامی. (فعالیتها میتواند به صورت مشارکتی در گروههای دویا سه نفره انجام شود.)
- حضور تسهیلگران در کنار مربیان و آموزشگران در ایستگاههای مربوطه در تمام روزهای هفته.
۶ روز برگزاری
- مدیریت هیجانات پیش از برگزاری رویداد و کنترل اضطراب هنگام آغاز رویداد، از طریق اجراهای آزمایشی با تعداد محدودی از مربیان، آموزشگران، تسهیلگران، کودکان و نوجوانان در طول دستکم ۴ ماه پیش از رویداد.
- به منظور تضمین اجرای موفق رویداد برای هر یک از بخشهای برنامه بازی و ریاضی اهدافی در نظر گرفته شود.
- انعکاس مراسم برگزار شده در شبکههای اجتماعی پس از پایان رویداد.
۷ سایر موارد
۱-۷ این شیوهنامه ناظر به دو بخش است:
- انجام کار نمادین در هفته بهار ریاضیات.
- انجام اقدامات در تمام سال.
۲-۷ این شیوهنامه در هر یک از بخشها و شهرها، متناسب با شرایط بومی قابل اجرا است و برای تحقق
آن میتوان کارگروهی متشکل از نمایندگان بخشداری، فرمانداری، شورای اسلامی شهر و روستا،
شهرداری، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی،
خیرین حامی و سایر نهادها ترتیب داد.
۳-۷ منابع و امکانات اجرای این شیوهنامه مشابه با خانههای ریاضی و خانههای علم سراسر کشور با
مشارکت نهادهای نامبرده در بند ۷-۲ تحقق مییابد.
این شیوهنامه در ۷ بخش و ۴۴ ماده توسط کارگروه هفته بهار ریاضیات تدوین شد و در نشست هیئت مدیره اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی به تاریخ ۲۸/۱۰/۱۴۰۲ به تصویب رسید.