اخبار مهممتوسطه دوممسابقه
موضوعات داغ

مسابقه طراحی سوالات استاندارد فیزیک یازدهم تجربی برگزار می شود

گروه فیزیک استان و شهرستان ایلام و انجمن فیزیک استان ایلام با همکاری پژهشسرای فرهیختگان در راستای برنامه‌ عملیاتی استان در نظر دارند، به منظور ارتقای سطح کیفی طراحی سوالات امتحانی دیماه درس فیزیک پایه یازدهم تجربی، اقدام به برگزاری یک دوره مسابقه طراحی سوال امتحانی مطابق با اصول و روش­های مطلوب ارزشیابی نماید. طراحی سوال ویژه دبیران درس فیزیک می ­باشد.

شرکت­ کنندگان عزیز می­ بایست آثار خود را از طریق لینک زیر ارسال نمایند. مستندات ارسالی شامل فایل ورد و پی دی اف سوالات، پاسخنامه و راهنمای تصحیح به صورت Zip و یا rar ارسال شود.

https://survey.porsline.ir/s/KtTn۱Rtp

زمان بندی مسابقه:

  • مهلت ارسال آثار: دیماه ۱۴۰۳
  • اعلام نتایج نهایی: بهمن ۱۴۰۳

جهت کسب اطلاعات بیشتر فایل pdf شیوه نامه را دانلود نمایید.

شیوه نامه مسابقه طراحی سوال خرداد یازدهم تجربی (۱)

#پژوهش_سرای_فرهیختگان_ایلام
IR کانال و سایت قطب کشوری آزمایشگاه علوم تجربی
psi1.ir
https://web.shad.ir/#im?um=pjilam97
https://eitaa.com/pjilam97
https://t.me/pjilam97
https://www.instagram.com/pjilam97
https://www.aparat.com/pjilam97
https://chat.whatsapp.com/BcSQPeDJlCXFDsSd0hiVAu🇮🇷
کانال پژوهش سراهای دانش آموزی
@pajouheshsara

به نام خالق هستی

شیوه­نامه اجرایی دومین دوره مسابقه طراحی سوال استاندارد فیزیک دیماه پایه یازدهم تجربی

(ویژه دبیران فیزیک)

 به میزبانی:

گروه فیزیک استان و شهرستان ایلام

انجمن معلمان فیزیک استان ایلام

پژوهشسرای دانش ­آموزی فرهیختگان ایلام

 

زمان برگزاری: دیماه ۱۴۰۳

 

 

۱- مقدمه:

گروه فیزیک و انجمن فیزیک استان ایلام با همکاری پژهشسرای فرهیختگان در راستای برنامه‌ عملیاتی استان در نظر دارد، به منظور ارتقای سطح کیفی طراحی سوالات امتحانی دیماه درس فیزیک پایه یازدهم تجربی، اقدام به برگزاری یک دوره مسابقه طراحی سوال امتحانی مطابق با اصول و روش­های مطلوب ارزشیابی نماید. طراحی سوال ویژه دبیران درس فیزیک استان ایلام می­باشد.

 

۲- اهداف مسابقه:

  • ارتقا سطح کیفی طراحی سوالات امتحانی درس فیزیک
  • بهبود سنجش آموخته‌های فراگیران
  • اصلاح و غنی‌سازی دانش، روش، نگرش و مهارت معلمان و بهبود و متناسب‌سازی ابزارهای اندازه‌گیری
  • ایجاد رقابت و هماهنگی در دبیران برای طراحی سوالات مفهومی که منطبق با شیوه­های نوین یاددهی –یادگیری و فعالیت­های گروهی است
  • طراحی سوالات مفهومی و استاندراد در جهت تقویت خلاقیت و نوآوری دانش­آموزان

 

۳- شیوه اجرا:

سوالات در قالب فایل ورد و پی دی اف طراحی شوند.

در طراحی سوالات موارد زیر لحاظ گردد:

  • سوالات از نظر تعداد مناسب و شامل سوالات آسان، متوسط و مشکل باشد.
  • از انواع سوالات (صحیح و غلط، جاخالی، جورکردنی، چندگزینه‌ای، کوتاه پاسخ، تشریحی) استفاده شود.
  • بودجه‌بندی خرداد ماه برای هر فصل رعایت شود. (پیوست شماره ۱)
  • حیطه­های شناختی (دانش، درک و فهم، کاربرد، …) منطبق با اهداف کتاب درسی رعایت شود. (پیوست شماره ۲)
  • سوالات قدرت خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان را اندازه‌گیری کند.
  • کیفیت نگارش و خوانا بودن سوالات رعایت شود.
  • مشخصات کامل در سربرگ امتحان درج شود.
  • نحوه نمره­گذاری هر سوال متناسب با سوال باشد.
  • برای آزمون پاسخنامه نوشته شود.

 

۴- نحوه ارسال آثار:

شرکت­ کنندگان عزیز می­بایست آثار خود را از طریق لینک زیر ارسال نمایند. مستندات ارسالی شامل فایل word و pdf سوالات، پاسخنامه و راهنمای تصحیح به صورت Zip و یا rar ارسال شود.

https://survey.porsline.ir/s/KtTn۱Rtp

۵- زمان بندی مسابقه:

  • مهلت ارسال آثار: دیماه ۱۴۰۳
  • اعلام نتایج نهایی: بهمن ۱۴۰۳

۶- نحوه داوری آثار و تجلیل از برگزیدگان:

ارزیابی آثار توسط هیئت داوران و مطابق با جدول موجود در پیوست ۳، انجام شده و آثار برگزیده مورد تجلیل قرار می­گیرند.

پیوست شماره ۱

پیوست شماره ۲

هدف های حیطه شناختی بر اساس طبقه­ بندی بلوم در شش سطح قرار می­گیرند:

۱- دانش:

دانش، تکرار پاسخ­هایی است که قبلاً در موقعیت­های یادگیری تمرین و آموخته شده­اند. این پله شامل یادآوری (بازخوانی و بازشناسی) امور است. بازشناسی و یادآوری آموخته­ها، مانند مفاهیم، اصطلاحات، قواعد و اصول، از مطالب جزئی تا کلی را شامل می­شود. در این سطح، کسب دانش و گسترش اطلاعات و آگاهی، یکی از متداول­ترین و مهمترین هدف­های آموزشی به شمار می­رود. شناخت در این مرحله   شامل دانش اصطلاحات، دانش طبقه­بندی­ها ، دانش اصول و قوانین، دانش نظریه­ها و ساخت­ها، دانش روش­ها و ملاک­ها، و… است.

۲- فهمیدن:

توانایی درک منظور یا مقصود یک مطلب را گویند بنابراین، فهمیدن به پاسخ­هایی بیشتر از آنچه قبلاً تمرین و آموخته شده­اند، نیاز دارند. این پاسخ­های اضافی عبارتند از ترجمه کردن یا برگردان، تفسیر کردن، خلاصه کردن، کشف شباهت­ها و تفاوت­ها.

فهمیدت عبارت است از درک و دریافت معنا و مفهوم ظاهری و پنهان در یک مطلب و نیز بیان آن با عبارات و جملاتی که خود دانش­آموز می­سازد.

۳- کاربرد:

توانایی استفاده از امور انتزاعی، قواعد و قوانین، اصول، اندیشه­ها، روش­ها در موقعیت­های عینی و عملی؛ به کار بستن آموخته­های پیشین در موقعیت­های نوین و حل مسائل جدید و یا استفاده از مطالب و مفاهیم نظری در موارد و موقعیت­های عملی زندگی، در سطح کاربرد قرار دارد.

به بیان دیگر، هدف در سطح کاربرد عبارت است از توانایی استفاده از مفاهیم انتزاعی، اصول علمی، قوانین، اندیشه­ها، فرضیه­ها، قضایا و روش­ها در موقعیت مناسب و جدید، بدون این که هیچ گونه راه­حلی ارائه شود. کاربرد فراتر از فهمیدن است در این سطح، وقتی به دانش­آموز مسئله­ای تازه داده می­شود، او از مفاهیم انتزاعی مناسب بهره می­گیرد و مسئله را حل می­کند بدون اینکه لازم باشد به او گفته شود، از کدام مطالب انتزاعی یا اصول و قوانین استفاده کند.

۴- تجزیه و تحلیل:

توانایی شکستن یک مطلب یا یک موضوع به اجزا و  عناصر تشکیل دهنده است. تحلیل به معنای تقسیم مطالب کلی به اجزای تشکیل­دهنده آنها ، تعیین اجزا و کشف و بیان روابط بین قسمت­های متفاوت یک مطلب، و نحوه­ی سازمانبندی آنها، و شناخت اصول حاکم بر ساخت آن مطلب است. در این سطح از دانش­آموز انتظار می­رود که: موضوع را به اجزای تشکیل­دهنده آن تجزیه کند؛ روابط میان عناصر را مشخص کند؛ اصول سازمانی را شناسایی کند  یعنی شناخت آرایش و ساخت موضوع، که آن را به صورت یک کل یک پارچه نشان می­دهند.

۵- ترکیب:

ترکیب، توانایی پهلوی  هم گذاشتن عناصر و اجزا برای ایجاد یک الگو یا ساختار نوترکیب است، که بلوم و همکارانش برا ی آفرینندگی یا خلاقیت به کار برده­اند. ترکیب به معنای ابداع و ساختن طرحی نو با استفاده از دانسته­های پیشین و خلق یک اثر علمی، ادبی، هنری و یا فنی است. در ترکیب، از دانش­آموز خواسته می­شود در محدوده تعیین شده، به وسیله مسائل یا مواد در چارچوب نظری و روشی خاص، از خود خلاقیت نشان دهد.

۶- ارزشیابی:

توانایی قضاوت یا داوری کمی و کیفی درباره امور با توجه به ملاک­های معین. در این سطح دانش­آموز می­تواند به طور آگاهانه درباره ارزش کارها، اندیشه­ها، راه حل­ها و روش­ها ، داوری کند.

به دلیل نزدیکی بیش از حد طبقات حیطه شناختی به استثنای پله دانش، مجزا کردن طبقات شناختی از یکدیگر کار بسیار سخت و تخصصی و دشوار است.

 

پیوست شماره ۳

 

فرم داوری

 

  ملاک­های ارزشیابی امتیاز
۱ استفاده از سوالات آسان، متوسط و سخت و تعداد مناسب سوالات ۱۰
۲ استفاده از انواع سوالات (صحیح و غلط، جاخالی، جورکردنی، چندگزینه‌ای، کوتاه پاسخ، تشریحی) ۱۰
۳ رعایت بودجه­بندی دیماه برای هر فصل ۱۰
۴ استفاده از حیطه­های شناختی (دانش، درک و فهم، کاربرد، …) ۲۰
۵ سنجش قدرت خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان ۱۵
۶ کیفیت نگارش و خوانا بودن سوالات رعایت شود. ۱۰
۷ مشخصات کامل در سربرگ امتحان درج شود. ۵
۸ نحوه نمره گذاری هر سوال متناسب با سوال باشد. ۵
۹ پاسخنامه آزمون ۱۵
مجموع ۱۰۰

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا