مسابقه طراحی سوالات استاندارد فیزیک یازدهم تجربی برگزار می شود
گروه فیزیک استان و شهرستان ایلام و انجمن فیزیک استان ایلام با همکاری پژهشسرای فرهیختگان در راستای برنامه عملیاتی استان در نظر دارند، به منظور ارتقای سطح کیفی طراحی سوالات امتحانی دیماه درس فیزیک پایه یازدهم تجربی، اقدام به برگزاری یک دوره مسابقه طراحی سوال امتحانی مطابق با اصول و روشهای مطلوب ارزشیابی نماید. طراحی سوال ویژه دبیران درس فیزیک می باشد.
شرکت کنندگان عزیز می بایست آثار خود را از طریق لینک زیر ارسال نمایند. مستندات ارسالی شامل فایل ورد و پی دی اف سوالات، پاسخنامه و راهنمای تصحیح به صورت Zip و یا rar ارسال شود.
https://survey.porsline.ir/s/KtTn۱Rtp
زمان بندی مسابقه:
- مهلت ارسال آثار: دیماه ۱۴۰۳
- اعلام نتایج نهایی: بهمن ۱۴۰۳
جهت کسب اطلاعات بیشتر فایل pdf شیوه نامه را دانلود نمایید.
شیوه نامه مسابقه طراحی سوال خرداد یازدهم تجربی (۱)
#پژوهش_سرای_فرهیختگان_ایلام
IR کانال و سایت قطب کشوری آزمایشگاه علوم تجربی
psi1.ir
https://web.shad.ir/#im?um=pjilam97
https://eitaa.com/pjilam97
https://t.me/pjilam97
https://www.instagram.com/pjilam97
https://www.aparat.com/pjilam97
https://chat.whatsapp.com/BcSQPeDJlCXFDsSd0hiVAu🇮🇷
کانال پژوهش سراهای دانش آموزی
@pajouheshsara
به نام خالق هستی
شیوهنامه اجرایی دومین دوره مسابقه طراحی سوال استاندارد فیزیک دیماه پایه یازدهم تجربی
(ویژه دبیران فیزیک)
به میزبانی:
گروه فیزیک استان و شهرستان ایلام
انجمن معلمان فیزیک استان ایلام
پژوهشسرای دانش آموزی فرهیختگان ایلام
زمان برگزاری: دیماه ۱۴۰۳
۱- مقدمه:
گروه فیزیک و انجمن فیزیک استان ایلام با همکاری پژهشسرای فرهیختگان در راستای برنامه عملیاتی استان در نظر دارد، به منظور ارتقای سطح کیفی طراحی سوالات امتحانی دیماه درس فیزیک پایه یازدهم تجربی، اقدام به برگزاری یک دوره مسابقه طراحی سوال امتحانی مطابق با اصول و روشهای مطلوب ارزشیابی نماید. طراحی سوال ویژه دبیران درس فیزیک استان ایلام میباشد.
۲- اهداف مسابقه:
- ارتقا سطح کیفی طراحی سوالات امتحانی درس فیزیک
- بهبود سنجش آموختههای فراگیران
- اصلاح و غنیسازی دانش، روش، نگرش و مهارت معلمان و بهبود و متناسبسازی ابزارهای اندازهگیری
- ایجاد رقابت و هماهنگی در دبیران برای طراحی سوالات مفهومی که منطبق با شیوههای نوین یاددهی –یادگیری و فعالیتهای گروهی است
- طراحی سوالات مفهومی و استاندراد در جهت تقویت خلاقیت و نوآوری دانشآموزان
۳- شیوه اجرا:
سوالات در قالب فایل ورد و پی دی اف طراحی شوند.
در طراحی سوالات موارد زیر لحاظ گردد:
- سوالات از نظر تعداد مناسب و شامل سوالات آسان، متوسط و مشکل باشد.
- از انواع سوالات (صحیح و غلط، جاخالی، جورکردنی، چندگزینهای، کوتاه پاسخ، تشریحی) استفاده شود.
- بودجهبندی خرداد ماه برای هر فصل رعایت شود. (پیوست شماره ۱)
- حیطههای شناختی (دانش، درک و فهم، کاربرد، …) منطبق با اهداف کتاب درسی رعایت شود. (پیوست شماره ۲)
- سوالات قدرت خلاقیت و نوآوری دانشآموزان را اندازهگیری کند.
- کیفیت نگارش و خوانا بودن سوالات رعایت شود.
- مشخصات کامل در سربرگ امتحان درج شود.
- نحوه نمرهگذاری هر سوال متناسب با سوال باشد.
- برای آزمون پاسخنامه نوشته شود.
۴- نحوه ارسال آثار:
شرکت کنندگان عزیز میبایست آثار خود را از طریق لینک زیر ارسال نمایند. مستندات ارسالی شامل فایل word و pdf سوالات، پاسخنامه و راهنمای تصحیح به صورت Zip و یا rar ارسال شود.
https://survey.porsline.ir/s/KtTn۱Rtp
۵- زمان بندی مسابقه:
- مهلت ارسال آثار: دیماه ۱۴۰۳
- اعلام نتایج نهایی: بهمن ۱۴۰۳
۶- نحوه داوری آثار و تجلیل از برگزیدگان:
ارزیابی آثار توسط هیئت داوران و مطابق با جدول موجود در پیوست ۳، انجام شده و آثار برگزیده مورد تجلیل قرار میگیرند.
پیوست شماره ۱
پیوست شماره ۲
هدف های حیطه شناختی بر اساس طبقه بندی بلوم در شش سطح قرار میگیرند:
۱- دانش:
دانش، تکرار پاسخهایی است که قبلاً در موقعیتهای یادگیری تمرین و آموخته شدهاند. این پله شامل یادآوری (بازخوانی و بازشناسی) امور است. بازشناسی و یادآوری آموختهها، مانند مفاهیم، اصطلاحات، قواعد و اصول، از مطالب جزئی تا کلی را شامل میشود. در این سطح، کسب دانش و گسترش اطلاعات و آگاهی، یکی از متداولترین و مهمترین هدفهای آموزشی به شمار میرود. شناخت در این مرحله شامل دانش اصطلاحات، دانش طبقهبندیها ، دانش اصول و قوانین، دانش نظریهها و ساختها، دانش روشها و ملاکها، و… است.
۲- فهمیدن:
توانایی درک منظور یا مقصود یک مطلب را گویند بنابراین، فهمیدن به پاسخهایی بیشتر از آنچه قبلاً تمرین و آموخته شدهاند، نیاز دارند. این پاسخهای اضافی عبارتند از ترجمه کردن یا برگردان، تفسیر کردن، خلاصه کردن، کشف شباهتها و تفاوتها.
فهمیدت عبارت است از درک و دریافت معنا و مفهوم ظاهری و پنهان در یک مطلب و نیز بیان آن با عبارات و جملاتی که خود دانشآموز میسازد.
۳- کاربرد:
توانایی استفاده از امور انتزاعی، قواعد و قوانین، اصول، اندیشهها، روشها در موقعیتهای عینی و عملی؛ به کار بستن آموختههای پیشین در موقعیتهای نوین و حل مسائل جدید و یا استفاده از مطالب و مفاهیم نظری در موارد و موقعیتهای عملی زندگی، در سطح کاربرد قرار دارد.
به بیان دیگر، هدف در سطح کاربرد عبارت است از توانایی استفاده از مفاهیم انتزاعی، اصول علمی، قوانین، اندیشهها، فرضیهها، قضایا و روشها در موقعیت مناسب و جدید، بدون این که هیچ گونه راهحلی ارائه شود. کاربرد فراتر از فهمیدن است در این سطح، وقتی به دانشآموز مسئلهای تازه داده میشود، او از مفاهیم انتزاعی مناسب بهره میگیرد و مسئله را حل میکند بدون اینکه لازم باشد به او گفته شود، از کدام مطالب انتزاعی یا اصول و قوانین استفاده کند.
۴- تجزیه و تحلیل:
توانایی شکستن یک مطلب یا یک موضوع به اجزا و عناصر تشکیل دهنده است. تحلیل به معنای تقسیم مطالب کلی به اجزای تشکیلدهنده آنها ، تعیین اجزا و کشف و بیان روابط بین قسمتهای متفاوت یک مطلب، و نحوهی سازمانبندی آنها، و شناخت اصول حاکم بر ساخت آن مطلب است. در این سطح از دانشآموز انتظار میرود که: موضوع را به اجزای تشکیلدهنده آن تجزیه کند؛ روابط میان عناصر را مشخص کند؛ اصول سازمانی را شناسایی کند یعنی شناخت آرایش و ساخت موضوع، که آن را به صورت یک کل یک پارچه نشان میدهند.
۵- ترکیب:
ترکیب، توانایی پهلوی هم گذاشتن عناصر و اجزا برای ایجاد یک الگو یا ساختار نوترکیب است، که بلوم و همکارانش برا ی آفرینندگی یا خلاقیت به کار بردهاند. ترکیب به معنای ابداع و ساختن طرحی نو با استفاده از دانستههای پیشین و خلق یک اثر علمی، ادبی، هنری و یا فنی است. در ترکیب، از دانشآموز خواسته میشود در محدوده تعیین شده، به وسیله مسائل یا مواد در چارچوب نظری و روشی خاص، از خود خلاقیت نشان دهد.
۶- ارزشیابی:
توانایی قضاوت یا داوری کمی و کیفی درباره امور با توجه به ملاکهای معین. در این سطح دانشآموز میتواند به طور آگاهانه درباره ارزش کارها، اندیشهها، راه حلها و روشها ، داوری کند.
به دلیل نزدیکی بیش از حد طبقات حیطه شناختی به استثنای پله دانش، مجزا کردن طبقات شناختی از یکدیگر کار بسیار سخت و تخصصی و دشوار است.
پیوست شماره ۳
فرم داوری
ملاکهای ارزشیابی | امتیاز | |
۱ | استفاده از سوالات آسان، متوسط و سخت و تعداد مناسب سوالات | ۱۰ |
۲ | استفاده از انواع سوالات (صحیح و غلط، جاخالی، جورکردنی، چندگزینهای، کوتاه پاسخ، تشریحی) | ۱۰ |
۳ | رعایت بودجهبندی دیماه برای هر فصل | ۱۰ |
۴ | استفاده از حیطههای شناختی (دانش، درک و فهم، کاربرد، …) | ۲۰ |
۵ | سنجش قدرت خلاقیت و نوآوری دانشآموزان | ۱۵ |
۶ | کیفیت نگارش و خوانا بودن سوالات رعایت شود. | ۱۰ |
۷ | مشخصات کامل در سربرگ امتحان درج شود. | ۵ |
۸ | نحوه نمره گذاری هر سوال متناسب با سوال باشد. | ۵ |
۹ | پاسخنامه آزمون | ۱۵ |
مجموع | ۱۰۰ |