سومین دوره جشنواره زیست شناسی استان ایلام
شیوه نامه اجرایی
سومین جشنواره استانی زیست شناسی (استان ایلام)
گرامیداشت شهید داریوش رضایی نژاد
با همکاری :
- پژوهشسرای دانش آموزی شهید رضائی نژاد شهرستان آبدانان
- پژوهش سرای دانش آموزی فرهیختگان ایلام ( قطب کشوری آزمایشگاه علوم تجربی )
- پژوهشسرای دانش آموزی راه اندیشه شهرستان دهلران
- پژوهش سرای فرهیختگان دزفول
زمان برگزاری: اسفند ۱۴۰۱
- مقدمه:
با توجه به شرایط حساس به وجود آمده ناشی از ویروس کوید ۱۹ و ضرورت حفظ ارتباط دانشآموزان با مباحث علمی زیست شناسی، سومین دوره جشنواره مجازی زیست شناسی برگزار میشود. این جشنواره در استان ایلام با هدف ترویج فرهنگ تحقیق و پژوهش توسط پژوهش سرای دانش آموزی فرهیختگان ایلام و پژوهش سرای دانش آموزی شهید رضائینژاد شهرستان آبدانان با همکاری سایر پژوهش سراهای همکار برگزار میشود.
- اهداف جشنواره:
- توانمندسازی دانشآموزان در زمینه مباحث کاربردی کتب زیست شناسی متوسطه
- هدایت دانشآموزان به سمت آموزش پژوهش محور و ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس در دانشآموزان
- ایجاد علاقه و انگیزه در بین دانشآموزان برای شناخت و دریافت ارتباط موثر با علم زیست شناسی
- آموزش مفاهیم اساسی زیست شناسی از راه انجام آزمایش و ساخت دست سازهها و …
- شناسایی استعداد های برتر دانشآموزان استان در زمینه زیست شناسی
- بستر سازی ایجاد فضای پرشور و رقابتی در بین پژوهشگران جوان
- حرکت در راستای ایجاد ارتباط و تبادل اطلاعات بین دانشآموزان و علاقه مندان با بهره گیری از ظرفیت های پژوهش سرا
- ۳. مخاطبین جشنواره: دانشآموزان دوره دوم متوسطه رشته تجربی استان ایلام.
۴- نحوه ارسال آثار:
با توجه به اینکه هر منطقه به ازای هر گرایش، تنها میتواند ۴ اثر ارسال به جشنواره ارسال نماید لذا شایسته است مدیران پژوهشسراهای مناطق با همکاری سرگروه زیست شناسی هر منطقه، بعد از دریافت آثار دانشآموزان و رفع نقص احتمالی، آثار برگزیده مناطق را به همراه اطلاعات درخواستی شامل اطلاعات عمومی و اطلاعات اثر از طریق پیام رسان شاد به آیدی @pjilam97_1 ارسال نمایید.
توجه: هر دانشآموز می تواند در بیش از یک گرایش شرکت کند اما نمی تواند در یک گرایش بیش از یک اثر ارسال کند است.
- زمان بندی همایش:
- مهلت ارسال آثار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
- اعلام نتایج نهایی: ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
- نحوه داوری آثار و تجلیل از برگزیدگان:
آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره توسط هیئت داوران ارزیابی خواهند شد و براساس آرای کمیته داوران جشنواره بر اساس فرمهای داوری، از آثار برگزیده در مراسم پایانی جشنواره با لوح تقدیر و جوایز نفیس تجلیل به عمل خواهد آمد.
- ارتباط با دبیرخانه همایش:
ارتباط از طریق موبایل:
۱- ۰۹۱۸۳۴۴۹۴۰۰ آقای سید سعدالله نبوی نژاد (پژوهشسرای فرهیختگان ایلام)
۲- ۰۹۱۸۳۴۴۱۶۰۳ آقای صفا رشیدی (پژوهش سرای شهید رضائی نژاد شهرستان آبدانان)
۳- ۰۹۱۸۳۴۳۹۸۴۳ آقای علیرضا حیدری (پژوهش سرای راه اندیشه شهرستان دهلران)
- کانال های اطلاع رسانی:
۱ | وب سایت پژوهش سرای فرهیختگان ایلام | psi1.ir |
۲ | کانال اطلاع رسانی شاد، ایتا پژوهش سرای استان ایلام | @pjilam97 |
۳ | وبلاگ اطلاع رسانی پژوهش سرای شهید رضائی نژاد آبدانان | http://pjh.blogfa.com/ |
وبلاگ اطلاع رسانی پژوهش سرای راه اندیشه دهلران | http://pajoheshdehloran.blogfa.com/ |
- محورهای جشنواره عبارتند از:
ردیف | محور | گرایش | تعدا اثر ارسالی از هر شهرستان | راهنما |
۱ | زیست سازه | گرایش سازههای زیستی | ۴ | پیوست ۱ |
گرایش طراحی پوستر | ۴ | |||
۲ | فیلم و انیمیشن | گرایش فیلم | ۴ | پیوست ۳ |
گرایش انیمیشن | ۴ | |||
۳ | عکس | گرایش میکروفتوبیوگرافی | ۴ | پیوست ۲ |
گرایش ماکروفتوبیوگرافی | ۴ |
پیوست ۱: زیست سازه:
مقدمه: مدل سازی و طراحی سازههای زیستی روشی کارآمد در بیان کارکرد سامانههای زیستی است. در این گرایش میتوانید قدرت طراحی و خلق اثر خود را در بازسازی یک ساختار، اندام و یا فرآیند در قالب سازههای زیستی به نمایش بگذارید و یا از نرم افزارهای متداول مدلسازی استفاده نموده و با خلاقیت خودتان، مولکولهای زیستی یا سازهههای زیستی سه بعدی را طراحی کنید.
شرایط اختصاصی اثر:
این گرایش در دو بخش سازههای زیستی و طراحی پوستر اجرا میگردد.
در بخش سازههای زیستی:
دانشآموزان میبایست موضوع مورد نظر خود که شامل یکی از انواع سلولها (یاختهها) ، اندامکها ، بافتها و … میباشد را انتخاب و سپس با استفاده از مواد و ابزار مختلف، یک مدل زیستی طراحی کرده و بسازند.
- طول و عرض و ارتفاع مدل (ماکت) نباید به ترتیب از ۸۰، ۶۰ و ۴۰ سانتیمتر تجاوز کند.
- ابزار و وسایل مناسب برا ی ساخت ماکت، میتوانند از انوا ع کاغذ، انواع مقوا ، چوب بالسا، ام دی اف، پلکسی، طلق، چو ب پنبه، نخ، سیم مفتول، مواد بازیافتی مانند بطری پلاستیکی، لوله دستمال کاغذی، پیچ و مهره و … باشند.
- در ماکت ساخته شده، خلاقیت و نوآوری همراه با بیان جزئیات وجود داشته باشد.
- بر اساس درخواست هیئت داوران، ماکت باید از نظر استحکام و بسته بندی ، قابلیت ارسال جهت داوری را داشته باشد.
در بخش طراحی پوستر:
شرکت کنندگان میتوانند پوستر طراحی شده خود را که شامل یکی از طرح های کتابهای درسی زیست شناسی یا مرتبط با مباحث آن است ارائه دهند. همچنن پوستر می تواند شامل یک کاریکاتور زیستی مربوط به مباحث کتاب درسی زیست شناسی باشد.
تمام مراحل طراحی پوستر صرفاً توسط خود دانشآموز و به صورت دستی ( بدون کمک از هر گونه نرمافزار، رایانه و یا سایر ابزارهای طراحی پوستر) تهیه شود.
- مساحت طرح رسم شده نباید کمتر از ۸۰ سانتیمتر و بیشتر از ۱۲۰ سانتیمتر باشد.
- بر اساس درخواست هیئت داوران، طرح باید قابلیت ارسال جهت داوری را داشته باشد.
- در استفاده از نوع رنگ برای طراحی اثر محدودیتی وجود ندارد.
مستندات: تمام مستندات زیر در قالب یک فایل فشرده (ZIP) به دبیرخانه جشنواره ارسال شوند.
- ۳ تا ۵ قطعه عکس با فرمت JPG از پوستر خود که با دوربین موبایل یا دوربین عکاسی تهیه شدهاند.
- ارسال چند قطعه عکس از مراحل مختلف تهیه پوستر که نشان دهنده طراحی پوستر توسط دانشآموز باشد.
- تصویر عکس پرسنلی اسکن شده با کیفیت مطلوب
- جدول تکمیل شده زیر (شناسنامه اثر زیست سازه):
جدول شناسنامه اثر زیست سازه:
نام استان – شهرستان | |
نام مدرسه | |
نام اثر | |
نام و نام خانوادگی دانش آموز | |
کد ملی دانش آموز | |
پایه تحصیلی | |
تلفن تماس دانش آموز | |
خلاصه مراحل کار |
|
نام و نام خانوادگی استاد راهنما و شماره همراه | |
نام و نام خانوادگی مدیر واحد آموزشی و شماره همراه |
نمونه برگ داوری گرایش زیست سازه و طراحی پوستر:
عنوان اثر | استان – شهرستان | |||
نام و نام خانوادگی صاحب اثر
شماره ملی
|
شماره تماس
|
|||
ردیف | ملاک ارزیابی | حداکثر امتیاز | امتیاز کسب شده | |
۱ | خلاقیت در انتخاب نمونه | ۲۰ | ||
۲ | کیفیت و زیبا شناسی در تصویر ارائه شده | ۲۰ | ||
۳ | ابتکار عمل در مواد و ابزار به کار گرفته شده | ۲۰ | ||
۴ | مبتنی بر اصول علمی و بیانگر پدیده زیستی | ۲۰ | ||
۵ | ارائه گزارش و مستندات | ۲۰ | ||
جمع امتیاز | ۱۰۰ | |||
نام و نام خانوادگی داور اول: ……………………………… مدرک تحصیلی : …………………. شماره تماس : ………………………
امضا
|
||||
نام و نام خانوادگی داور دوم: ……………………….. مدرک تحصیلی : …………………. شماره تماس : ………………………..
امضا
|
||||
پیوست ۲: محور عکس
این گرایش در دو بخش میکروفتوبیوگرافی و ماکروفتوبیوگرافی اجرا میگردد.
- میکروفتوبیوگرافی: یعنی عکاسی از نمونههای تهیه شده با میکروسکوپ. در این بخش میتوان از برشهای ریشه، ساقه و برگ گیاهان تک لپه و دو لپه، برشهای استخوان، کلیه و روده پرندگان و سایر موارد منطبق بر کتاب درسی زیست شناسی استفاده کرد.
- ماکروبیوفتوگرافی: شرکت کنندگان باید سوژه مورد نظر مربوط به زندگی و رفتار جانوران (مانند شکار حشرات، تخم گذاری، لانه سازی، گرده افشانی و …) و یا هر نوع پدیده زیستی قابل ثبت در طبیعت را انتخاب و از آن، با کیفیت مناسب تصویر ماکرو تهیه نمایند.
شرایط اختصاصی اثر :دانشآموزان می بایست ابتدا سوژه مورد نظر (مربوط به موجودات زنده در طبیعت، گیاهان دارویی منطقه، و یا ساختار اجزای زیستی و نیز نمونههای تهیه شده با میکروسکوپ) را انتخاب نمایند و از سوژه مورد نظر، عکس بگیرند.
مستندات مورد نیاز آثار : تمامی مستندات ذیل در یک فایل فشرده به دبیرخانه جشنواره ارسال شوند.
- ۳ تا ۵ قطعه عکس با فرمت JPG که با دوربین موبایل یا دوربین عکاسی که از یک سوژه تهیه شدهاند.
- جدول تکمیل شده مربوط به شناسنامه اثر
- مستندات به صورت فیلم یا عکس از تمامی مراحل پشت صحنه تهیه اثر.
- تصویر عکس اسکن شده دانش آموز
جدول شناسنامه اثر عکاسی:
نام استان – شهرستان | |
نام مدرسه | |
نام اثر | |
نام و نام خانوادگی دانش آموز | |
کد ملی دانش آموز | |
پایه تحصیلی | |
تلفن تماس دانش آموز | |
خلاصه مراحل کار |
|
نام و نام خانوادگی استاد راهنما و شماره همراه | |
نام و نام خانوادگی مدیر واحد آموزشی و شماره همراه |
نمونه برگ داوری گرایش عکاسی:
عنوان اثر | استان – شهرستان | |||
نام و نام خانوادگی صاحب اثر
شماره ملی
|
شماره تماس
|
|||
ردیف | ملاک ارزیابی | حداکثر امتیاز | امتیاز کسب شده | |
۱ | خلاقیت در انتخاب نمونه | ۲۰ | ||
۲ | کیفیت و زیبا شناسی ووضوح تصویر | ۲۰ | ||
۳ | ابتکار عمل در مواد و ابزار به کار گرفته شده | ۲۰ | ||
۴ | مبتنی بر اصول علمی و بیانگر پدیده زیستی | ۲۰ | ||
۵ | ارائه گزارش و مستندات | ۲۰ | ||
جمع امتیاز | ۱۰۰ | |||
نام و نام خانوادگی داور اول: ……………………………… مدرک تحصیلی : …………………. شماره تماس : ………………………
امضا
|
||||
نام و نام خانوادگی داور دوم: ……………………….. مدرک تحصیلی : …………………. شماره تماس : ………………………..
امضا
|
||||
پیوست ۳ : گرایش فیلم و انیمیشن
مقدمه
انجام فعالیتهای آزمایشگاهی و تهیه کلیپ و انیمیشن علاوه بر تثبیت یادگیری و افزایش میزان ماندگاری مفاهیم آموخته شده، به کسب مهارتهایی منجرمی گردد که در زندگی روزمره مورد استفاده قرار گرفته و زمینههای نوآوری و خلاقیت دانشآموزان را فراهم میسازد. به همین منظور، تهیه کلیپ از انجام آزمایشهای مرتبط به مباحث کتابهای زیست شناسی و ساخت انیمیشن به عنوان یکی از فعالیت های این جشنواره مورد نظر قرار گرفته اشت.
- گرایش فیلم :
شرایط اختصاصی اثر :
۱- فیلم تهیه شده باید مربوط به مباحث آزمایشگاهی مرتبط با کتاب های زیست شناسی متوسطه دوم باشد
۲- آزمایش انتخاب شده، نباید عیناً در کتاب درسی بیان شده باشد بلکه، یکی از مفاهیم کتاب درسی را به شیوه نوین ارایه کند.
۳- فیلم میبایست نمایان گر فعالیت دانشآموزان در تمام مراحل انجام آزمایش باشد.
۴- فیلم، بدون لرزش )استفاده از پایه دوربین(، و با فرمت MP4 و به صورت افقی با حداکثر حجم ۵۰ مگابایت تهیه شود.
۵- کیفیت صدای فیلم )استفاده از میکروفون یقه ای یا هدست و …( حائز اهمیت می باشد.
۶- زمان فیلم ارسالی، حداقل ۲ و حداکثر ۵ دقیقه باشد)در صورت طولانی بودن زمان انجام آزمایش، می توانید قبل از ارسال، سرعت نمایش فیلم را تند و یا قسمت های غیر ضروری را حذف نمایید(.
۷- لازم است در ابتدای آزمایش، موضوع آزمایش عنوان شود و در پایان، دانشآموز حداکثر در مدت ۶۰ ثانیه خود )افراد تیم(، نام استان، منطقه، واحد آموزشی، معلم راهنما، پایه و رشته تحصیلی خود )افراد تیم( را معرفی نماید. این ۶۰ ثانیه جزء زمان فیلم لحاظ نمی شود.
۸- محل فیلم برداری و انجام آزمایش در مکان ایمن نظیر آزمایشگاه مدرسه و یا پژوهشسرای دانشآموزی باشد و در صورت انجام آزمایش در منزل، رعایت تمام نکات ایمنی(داشتن روپوش، عینک ایمنی و … ) الزامی است.
۹- صدای موجود در فیلم، صدای دانشآموزان در حال انجام آزمایش باشد.
۱۰- دبیران محترم راهنما به صورت تصویری یا صوتی، در فیلم حضور نداشته باشند.
۱۱- آزمایش ها شامل انفجارهای وسیع، کار با مواد سمی و خطرناک و آسیب رسان به محیط زیست و دانش آموزان، و … نباشد.
۱۲- ارزیابی آثار بر مبنای محورهای خلاقیت و نوآوری، ایمنی و بهداشت محیطی و فردی، استفاده موثر از تکنولوژی آموزشی و انتخاب موضوعات متناسب با کتب درسی می باشد.
توجه : علاوه بر مباحث آزمایشگاهی، فیلم میتواند در مورد معرفی یک گیاه دارویی – بومی، حفظ و حراست از گونههای در معرض خطر انقراض، کاربرد گیاهان دارویی، حفاظت از تنوع زیستی گیاهان دارویی منطقه، فرهنگ سازی استفاده از گیاهان دارویی، مراحل تهیه و تولید فرآورده دارویی، غذائی، آرایشی- بهداشتی و … باشد.
مستندات مورد نیاز آثار: تمامی مستندات ذیل در یک فایل فشرده به دبیرخانه جشنواره ارسال شوند.
- فیلم در فرمت MP4 با حجم حداکثر ۵۰ مگابایت و به صورت افقی ضبط و تهیه شده باشد
- جدول تکمیل شده مربوط به شناسنامه اثر
- ۳ تا ۵ قطعه عکس از روند و مراحل فیلم برداری و پشت صحنه
- تصویر عکس اسکن شده دانشآموز
جدول شناسنامه اثر فیلم:
نام استان – شهرستان | |
نام مدرسه | |
نام اثر | |
نام و نام خانوادگی دانشآموز | |
کد ملی دانش آموز | |
پایه تحصیلی | |
تلفن تماس دانش آموز | |
نحوه شرکت دانشآموز (افرادی یا تیمی) | |
شرح مختصری از آزمایش |
|
نام و نام خانوادگی استاد راهنما و شماره همراه | |
نام و نام خانوادگی مدیر واحد آموزشی و شماره همراه |
نمونه برگ داوری گرایش فیلم از مباحث آزمایشگاهی:
عنوان اثر | استان – شهرستان | |||
نام و نام خانوادگی صاحب اثر
شماره ملی |
شماره تماس
|
|||
ردیف | ملاک های ارزشیابی | حداکثر امتیاز | امتیاز کسب شده | |
۱ | نوآوری )خلق روش جدید آزمایش( | ۲۶ | ||
۲ | روش انجام آزمایش | ۹ | ||
۳ | رعایت نکات ایمنی و زیست محیطی | ۷ | ||
۴ | سازماندهی فرآیند آزمایش)بیان هدف، انجام آزمایش، نتیجه گیری مطابق هدف( | ۱۴ | ||
۵ | صحت علمی روش کار- صحت علمی نتیجه کار | ۱۳ | ||
۶ | کیفیت صدا- تصویر – نور | ۱۲ | ||
۷ | مناسب بودن فضای فیزیکی )چیدمان وسایل روی میز، فضای پشت صحنه، وضوح جزئیات و موارد موثر در نتیجه آزمایش( | ۱۴ | ||
۸ | تصویر کامل دانشآموز و معرفی کامل (در صورت انجام تیمی آزمایش، میزان مشارکت گروهی در انجام آزمایش) | ۵ | ||
۹ | مجموع | ۱۰۰ | ||
- گرایش انیمیشن:
شرایط اختصاصی اثر
۱- موضوع انیمیشن، یکی از مفاهیم کتب درسی زیست شناسی باشد.
۲- مدت انیمیشن، حداقل ۱ دقیقه و حداکثر ۵ دقیقه باشد.
۳- فرمت انیمیشن، قابلیت پخش در تمام دستگاه ها را داشته باشد و حجم انیمیشن حداکثر ۱۰۰ مگابایت باشد.
۴- تناسب انتخاب رنگ و اندازه فونتها رعایت شود.
۵- انتخاب عناصر پس زمینه، متناسب با موضوع باشد.
۶- تناسب و کیفیت اصوات و جلوه های صوتی رعایت شود.
۷- رعایت شئونات اسلامی در فیلم الزامی است.
۸- انیمیشن باید کاملاً توسط دانشآموز ساخته شده باشد. انیمیشنهایی که دانلود شده و صداگذاری و ترجمه شده باشند مورد قبول قرار نمیگیرند.
مستندات مورد نیاز آثار:
- اصل اثر
- جدول مربوط به شناسنامه اثر
- مستندات مراحل ساخت ( فیلم نامه یا سناریوی پایه اثر، فیلم، عکس، مراحل فیلم برداری، تدوین و …)
- تصویر اسکن شده ار عکس دانش آموز
جدول شناسنامه اثر انیمیشن:
نام استان – شهرستان | |
نام مدرسه | |
نام اثر | |
نام و نام خانوادگی دانش آموز/ دانشآموزان | |
کد ملی دانش آموز | |
پایه تحصیلی | |
تلفن تماس دانش آموز | |
شرح مختصر پیدایش ایده و جزییات اثر و نرم
افزارهای استفاده شده |
|
نام و نام خانوادگی استاد راهنما و شماره همراه | |
نام و نام خانوادگی مدیر واحد آموزشی و شماره همراه |
نمونه برگ داوری گرایش انیمیشن:
عنوان اثر | استان – شهرستان |
نام و نام خانوادگی صاحب اثر
شماره ملی |
شماره تماس
|
ردیف | ملاک های ارزشیابی | حداکثر امتیاز | امتیاز کسب شده | |
۱ | اهمیت و انتخاب موضوع و تناسب آن با موضوعات کتب درسی مرجع | ۱۰ | ||
۲ | انتخاب موضوع با محوریت سلولهای بنیادی | ۲۰ | ||
۳ | کیفیت تصاویر و انیمیت مناسب | ۱۰ | ||
۴ | پرداخت محتوا و انتقال پیام | ۱۰ | ||
۵ | تم و ایده | ۵ | ||
۶ | طراحی کاراکتر | ۵ | ||
۷ | تدوین مناسب | ۵ | ||
۸ | خلاقیت و نوآوری | ۱۰ | ||
۹ | صداگذاری و موسیقی مناسب | ۵ | ||
۱۰ | نورپردازی مناسب | ۵ | ||
۱۱ | مدیریت زمان | ۵ | ||
۱۲ | صحت علمی | ۵ | ||
۱۳ | طراحی بک گراند | ۵ | ||
مجموع | ۱۰۰ |
برای ثبت نام در جشنواره مراحل زیر را انجام دهید:
۱- تکمیل اطلاعات فرم زیر:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdKEtN98QmoFdLt5b6ux2Eymqvu2DA1noFAf1C6HE_fOCf2Yw/viewform
۲- ارسال اصل آثار از طریق آیدی @pjilam97_1 در پیام رسان شاد