اخبار مهمشب رصدینجوم

به مناسبت هفته نجوم شب رصدی برگزار شد

علم نجوم نخستین دانشی است که بشر به آن توجه کرده است، آشنایی با تاریخ علم نجوم موجب می شود تا ما انسانها متوجه شویم که اکتشافات بشر نه تنها تصادفی نیست بلکه تمامی پیشرفت ها دارای نظم و قانون مشخصی هستند و آشنایی با تاریخ علم باعث روشن‌تر شدن راه آینده جهت دستیابی به فناوری های نوین می شود. در دوران باستان از آسمان و ستارگان برای توجیه وقایع زمینی استفاده می‌کردند و مردم آن دوران معتقد بودند که اجرام آسمانی با وقایع زمینی، سعد و نحس بودن ایّام و طالع ارتباط مستقیم دارند و به همین دلیل است که افراد آن دوران رصدگرانی توانمند محسوب می شدند.

شاید مهم‌ترین دلیل مطالعه اخترشناسی این باشد که اخترشناسی به دنبال ارضاء کنجکاوی ذاتی بشر در خصوص جهانی است که در آن زندگی می‌کند، و سعی می‌کند تا پاسخ آن سوال «بزرگ» را پیدا کند: اینکه جهان چطور خلق شد؟ ما از کجا آمده‌ایم؟ آیا گونه‌های حیات هوشمند دیگری غیر از ما نیز در جهان وجود دارند؟

اخترشناسی مدام دو نکته ظاهرا متناقض را به بشریت یادآوری می‌کند. نخست اینکه «جهان بی‌کران است و ما تنها بخش بسیار ریزی از آن هستیم.» و دوم اینکه «حیات نادر و ارزشمند است.» خانه‌ای زیبا و منحصر به فرد همچون زمین چندان در کیهان متداول نیست و ما باید مراقب آن باشیم.

#شب_رصدی

#پژوهش_سرای_فرهیختگان_ایلام

Psi1.ir

@pjilam97

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا