رابطین پژوهشی
فراخوان معرفی رابطین پژوهشی شهرستان ایلام
در راستای اجرای ماده ۱۱ اساسنامه پژوهش سراهای دانش آموزی و اجرای ماده ۱۰۲ آیین نامه اجرایی مدارس جهت ارتباط نظام مند، اثربخش با پژوهش سرای دانش آموزی فرهیختگان شهرستان ایلام، حضور فعال مدیران مدارس و دانش آموزان در همایش ها و نمایشگاه های، معرفی دانش آموزان مستعد و استفاده از ظرفیت های علمی ، پژوهشی و فناوری و آزمایشگاهی مدیران مدارس از طریق لینک زیر تا ۱۱ آبانماه ۱۴۰۰ نسبت به معرفی رابطین پژوهشی اقدام مقتضی به عمل آورند.
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdj1dMo6moYzgfg0NrOKDgy1ZORApfq0afQUz3_4UM9Cczw8g/viewform
فرم درخواست بازدید از پژوهش سرای فرهیختگان ایلام:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeQxtsgL0GFSYl9s_gJb3piqy-ZmICiyNr39gPIy9ivLHj0FA/viewform
معرفی اعضا انجمن علمی – پژوهشی آزمایشگاهی مدارس:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeRjUNpxQ59HAsQv-lrLgUkl6MZjF73I4lx-pZqYq14mMTOhQ/viewform
معرفی دانش آموزان مستعد به پژوهش سرای فرهیختگان ایلام:
فراخوان ثبت نام دوره های مهارتی پژوهش سرا (رباتیک، نجوم، کدنویسی، آزمایشگاه علوم و … )
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfej_YwMnjPVvYvmF5EVYPYvABNRvZSV4Ky5qFPSGXXyvbOnQ/viewform
برای رابطین پژوهشی که در مهلت مقرر ثبت نام نموده اند گروهی در شاد به نام رابطین پژوهشی ایجاد و جلسات و اطلاع رسانی ها برنامه های پژوهش سرا از همین طریق و وب سایت صورت می گیرد.
شرح وظایف رابطان پژوهشی مدارس
الف: تشکیل کمیته ی تحقیق و پژوهش مدرسه با هماهنگی مدیر مدرسه با اعضاء و شرح وظایف زیر:
اعضای کمیته ی تحقیق و پژوهش مدرسه:
- مدیر مدرسه
- معاون
- معاون پرورشی یا مربی پرورشی
- مشاور
- نماینده معلمان
- رابط پژوهش آموزشگاه
- معلمان علاقه مند و فعال در امر تحقیق و پژوهش ۲ نفر
- نماینده پژوهش سرای فرهیختگان ایلام
ب: شرح وظایف اعضای کمیته ی تحقیق و پژوهش مدرسه:
- مدیریت امور پژوهشی در سطح مدرسه
- ارائه ی گزارش مکتوب و مستند فعالیت های انجام شده به پژوهش سرای فرهیختگان ( هر ماه یک بار و توسط رابط پژوهشی )
- همکاری مستمر با پژوهش سرای فرهیختگان ایلام
- اختصاص قسمتی از زمان برگزاری شورای معلمان مدرسه به امر ترویج و توسعه ی تحقیق و پژوهش
- هدایت و حمایت از دانش آموزان و معلمان فعال در امر تحقیق و پژوهش ( جشنواره خوارزمی ، طرح آموزش پژوهش محور ، برنامه معلم پژوهنده ، مسابقات آزمایشگاهی ، المپیادهای علمی و …. )
- برنامه ریزی سالیانه فعالیت های پژوهشی در سطح آموزشگاه به ویژه برنامه ریزی جهت اجرای مطلوب هفته ی پژوهش.
- اختصاص محلی از کتابخانه ی آموزشگاه به تحقیقات و پژوهش های برتر ( آرشیو تحقیقات ) به منظور استفاده بهینه معلمان و دانش آموزان دیگر و ایجاد نمایشگاه دایمی دست سازه های دانش آموزان در آموزشگاه.
- برنامه ریزی و بررسی راهکارهای علمی برای علاقه مند ساختن معلمان و دانش آموزان به تحقیق و پژوهش.
- اقدام مقتضی در جهت تهیه ی منابع و کتب مرجع و ابزار لازم در زمینه تحقیقات به منظور پشتیبانی از فعالیت های پژوهشی .
- ایجاد و راه اندازی انجمن های علمی – پژوهشی در سطح مدرسه بر اساس دستور العمل ابلاغی.
- فراهم کردن زمینه لازم برای بازدید دانش آموزان و معلمان از مراکز علمی ، پژوهشی و دانشگاهی.
- فراهم نمودن زمینه لازم برای برگزاری همایش ها و سمینارهای علمی پژوهشی در سطح آموزشگاه.
نکته مهم: حتماً لینک کانال پژوهش سرای فرهیختگان ایلام را در تابلو اعلانات مدرسه، گروه های مجازی و جلسات برگزار شده به اشتراک قرار دهید.
جهت دانلود شیوه نامه تشکیل انجمن های علمی پژوهشی دانش آموزی روی لینک بزنید: شیوه نامه انجمن علمی پژوهشی دانش آموزی
شرح وظابف انجمن به طور خلاصه:
وظایف نماینده انجمن
۱- جذب اعضای انجمن و تشکیل کمیته های علمی و ارایه گزارش عملکرد با ﺷﺮﻛﺖ در جلسات ﭘﮋوﻫﺶ ﺳﺮا
۲- برنامه ریزی و برگزاری ﻧﻤﺎﻳﺸﮕﺎه،اردوﻫﺎى ﻋﻠﻤﻲ – ﺗﻔﺮﻳﺤﻲ، ﺑﺎزدﻳﺪ، ﻫﻤﺎﻳﺶ ﻫﺎ، کارگاه ها و نشست های علمی، آموزشی و پژوهشی،مسابقات علمی پژوهشی در زمینه فعالیت انجمن با همکاری مسئولین مدرسه و نظارت پژوهش سرا
۳-ایجادکانال انجمن در پیام رسان شاد با همکاری مدیر جهت اطلاع رسانی برنامه ها و فعالیت های پژوهش سرا ومعرفی کتاب ها، وب سایتها و کانال های مجازی مفید
۴- دعوت از متخصصان و کارشناسان، معلمان مدارس و اساتید دانشگاه در زمینه فعالیت انجمن برای حضور در مدرسه و ارائه مطلب و راهنمایی دانش آموزان
۵- تشکیل تیم های پژوهشی برای اجرای پروژه های علمی-پژوهشی وسایر فعالیت های خلاقانه در زمینه فعالیت انجمن
فرم های رابطین پژوهشی و انجمن های دانش آموزی جهت تشکیل در مدارس:
۱ فرم اعضای انجمن در مدرسه و پژوهش سرا
۱ فرم اعضای انجمن در مدرسه و پژوهش سرا
۲ فرم تقویم سالیانه ماهیانه انجمن
۲ فرم تقویم سالیانه ماهیانه انجمن
۴ فرم گزارش فعالیت های صورت گرفته
۵ فرم ارزیابی انجمن ها توسط همکاران پژوهش سرا
۵ فرم ارزیابی انجمن ها توسط همکاران پژوهش سرا
۶ فرم صورتجلسه کمیته پژوهشی مدرسه
۶ فرم صورتجلسه کمیته پژوهشی مدرسه
۷ راهنمای تشکیل انجمن های دانش آموزی در مدرسه
۷ راهنمای تشکیل انجمن های دانش آموزی در مدرسه
۸ راهنمای تشکیل انجمن های دانش آموزی در پژوهش سرا
۸ راهنمای تشکیل انجمن های دانش آموزی در پژوهش سرا
دستورالعمل تشکیل انجمن های علمی – پژوهشی واحدهای آموزشی متوسطه نظری (۱۰)
====================================================
شماره حساب پژوهش سرای فرهیختگان ایلام نزد بانک ملی :۴۱۵۰۱۹۰۰۹۳۰۰۴
شماره کارت پژوهش سرا: ۶۰۳۷۹۹۷۵۹۹۲۰۴۹۸۰
شماره شبای حساب پژوهش سرا:
IR15 0170 0000 0415 0190 0930 04
تلفن پژوهش سرا: ۳۳۳۵۱۶۵۰ و ۳۳۳۶۰۸۸۵
نمابر(فاکس): ۰۲۱۴۳۸۵۳۵۷۷
آدرس پستی: ایلام –بلوار شهید اشرفی اصفهانی –ابتدای بلوار اصناف – خیابان شهدای سلیمانی – جنب حسینه امام خمینی(ره)
کد پستی (۶۹۳۱۸۵۵۸۷۱ )
وب سایت psi1.ir , psi1.ilam3401.ir
ایمیل: pjilam97@gmail.com
کانال ایتا: https://eitaa.com/pjilam97
کانال اطلاع رسانی شاد : @pjilam97
====================================================
بسم الله الرحمن الرحیم
دستور العمل انجمن های علمی – پژوهشی دانش آموزی – معاونت آموزش متوسطه – دفتر آموزش متوسطه نظری (شهریور ۹۸)
به نام خدا
دستور العمل انجمن های علمی – پژوهشی دانش آموزی
فصل اول: کلیات
یک : تعریف انجمن علمی – پژوهشی دانش آموزان
به گروهی از دانش آموزان مدارس متوسطه اطلاق می گردد که علاقمندند در زمینه های مختلف علوم تجربی ، انسانی ، ریاضی ، معاوف اسلامی ، فنی و … جستار ، مطالعه و تحقیق نمایند؛ به عبارتی سطح دانش و مهارت خود را در زمینه های گوناگون علوم ارتقاء داده و به توسعه علم در مختصات دانش آموزی کمک کنند.
دو: تشکیل انجمن علمی به پیشنهاد شورای دانش آموزان و با موافقت شورای مدرسه امکان پذیر خواهد بود ، این انجمن در سطح واحد آموزشی فعالیت خواهد نمود.
سه: سرپرستی هر عنوان انجمن را یکی از دبیران همان رشته مورد نظر به عهده داشته و آن را هدایت نماید و یا حسب مورد با رای اعضای انجمن و تایید دبیر مربوطه با رعایت ضوابط به یکی از دانش آموزان عضو انجمن سپرده شود.
چهار: حداقل اعضای انجمن را باید ۵ نفر از دانش آموزان تشکیل دهند.
پنج: مدیر واحد آموزشی موظف است در اولین جلسه شورای دبیران بر اهمیت تشکیل انجمن علمی – پژوهشی دانش آموزی تاکید نموده و با تبیین وظایف حداقل سه انجمن علمی را با اولویت ها و ظرفیت های موجوئ با کمک دبیران مربوطه در مدرسه شناسایی ، راه اندازی ، حملایت و هدایت نماید.
شش: مدیر واحد آموزشی و دبیران دروسی که انجمن علمی – پژوهشی در آن درس تشکیل شده است باید شرایط کلاس و تدریس درس مربوطه را به گونه ای برنامه ریزی نمایند که عملکرد دانش آموزان عضو انجمن در داخل کلاسها بازخوانی شده و برای دانش آموزان دیگر ایجاد انگیزه و جذابیت نماید.
هفت: نمره فعالیت در انجمن علمی – پژوهشی در درس مورد نظر با تشخیص دبیر مربوطه به عنوان ارزشیابی مستمر ثبت گردد. ( در اجرای بخشنامه ارزشیابی مستر به شماره ۸۴۲۰۰/۴۲۰ مورخ ۲۲/۰۴/۹۰ )
فصل دوم : وظایف و فعالیت ها
هشت: اعضای انجمن موظف هستند در اولین جلسه نسبت به انتخاب دبیر و منشی جلسه اقدام نموده و طی فراخوانی دانش آموزان دارای ایده و علاقمند به امور پژوهشی را جذب نمایند.
نه : انجمن دانش آموزی علمی – پژوهشی باید نسبت به سرفصل های علوم مربوطه از طریق مراجع علمی ، دبیران پژوهشگر و نام آشنا اقدام نموده و آنها را به عنوان منابع اطلاعاتی در دسترس داشته و موضوعات مورد بررسی خود را از طریق شورای مدرسه تایید و آماده سازی نمایند.
ده : انجمن علمی – پژوهشی دانش آموزان باید با پژوهش سرا دانش آموزی منطقه ارتباط و یا از طریق رابط پژوهش سرا از ظرفیت های موجود در پژوهش سرا ( دبیران راهنما ، فضا ، تجهیزات و منابع پژوهشی ) استفاده نماید.
یازده: انجمن دانش آموزی علمی – پژوهشی باید نشست های منظم ماهانه با اعضای خود داشته و همچنین عملکرد و یافته های خود را حداکثر سه ماهانه با دانش آموزان مدرسه به بحث و تبادل نظر بگذارند.
دوازده: کلیه فعالیت های علمی – پژوهشی انجمن باید ضمن تبعیت از یک روش شناسی علمی ، مستند سازی شده و نتایج آن هر چهار ماه در اختیار دانش آموزان مدرسه قرار گیرد.
سیزده: فعال نمودن یک وبلاگ علمی و یا فضایی در سایت مدرسه به نام انجمن و جذب مخاطبان با اسناد و مدارک مربوطه چزء الزامات هملکرد انجمن می باشد.
چهارده: خروجی یافته ها و عملکرد انجمن باید تحویل پژوهش سرای منطقه شود ، در صورت عدم استقرار پژوهش سرا در منطقه مورد نظر خروجی هر سه دبیرستان تحویل یکی از پژوهش سراهای استان قرار گیرد.
فصل سوم : شرائط عضویت
پانزده: همه دانش آموزان با انگیزه مدرسه می توانند با معرفی دبیر و تایید مدیر و یا معاون مدرسه عضو انجمن علمی شوند.
شانزده: دانش آموزان رتبه های اول تا سوم پایه های تحصیلی از شرایط مندرج در بند پانزده معاف می باشند.
هفده: دانش آموزان مدرسه دیگر هم می توانند عضو انجمن مدرسه مورد نظر شوند به شرطی که صرفاً از طریق فضای مجازی با هم تبادل تجربه داشته و نظارت بند پانزدهم بر آن حاکم باشد.
فصل چهارم : سایر موارد و الزامات
هیجده: دبیران مربوط به درس مورد نظر که سرپرستی انجمن را به عهده دارند می توانند با موافقت مدیر مدرسه دانش آموز را به خاطر عدم درک وظایف انجمن ، اهداف و کارکردهای آن از ادامه عضویت در انجمن باز بدارند و یا اینکه دانش آموز داوطلبانه از عضویت در انجمن انصراف نماید.
نوزده: عدم ارائه مستندات موجود در خصوص نشست های ماهانه انجمن، نشست های فصلی ، نداشتن سرفصل های عملکردی، در جریان نبودن دبیر مربوطه به عنوان سرپرست ، غیبت بیش از ۵۰ درصد اعضای انجمن در دو جلسه پی در پی ، عدم ارائه واحد مطالعه و پژوهش به عنوان اقدام عملی انجمن و در جریان نبودن شورای مدرسه از عملکرد انجمن در کل نشست ها موجودیت انجمن را ساقط می نماید.
بیست: امکانات و منابع اطلاعاتی و تجهیزاتی مدرسه مورد نظر باید بگونه ای باشد که پاسخگوی حداقل سه انجمن علمی شود ( کتاب و کتابخانه یا سالن نمازخانه ، فضای آزمایشگاهی یا کارگاه رایانه ، تجهیزات آزمایشگاهی در حد متوسط )
بیست و یک : گروه های درسی معلمان و گروه های آموزشی منطقه باید یکی از فعالیت هیا خود را متمرکز به هدایت معلمان سرپرست انجمن نمایند ، این برنامه می تواند در خصوص چگونگی مدیریت این انجمن ، در اختیار گذاشتن اطلاعات به روز شده و برنامه نظارتی باشد.
بیست و دو: عضویت در انجمن افتخاری بوده و هیچگونه حقی برای دانش آموز عضو جهت پیگیری های بعدی ایجاد نخواهد نمود.
بیست و سه : عضویت در انجمن کاملاً رایگان می باشد.
این دستور العمل در چهار فصل و بیست و سه بند تنظیم گردیده و در مدارس متوسطه لازم الاجرا می باشد.