اخبار مهمدخترانسفیران پژوهشمتوسطه اول

حضور سفیران پژوهش در مدارس

در دومین اعزام سفیران پژوهش به مدارس؛ نماینده پژوهش سرا آقای دکتر جلیلیان با حضور در مدارس شاهد آل یاسین ، نمونه مرضیه و غیرانتفاعی سما برنامه ها و اهداف پژوهش سرا را تبیین و راه کارهای استفاده از ظرفیت های ایجاد شده را ابلاغ نمودند.

ایشان ضمن معرفی پژوهش سرا، اهداف و رسالت این مرکز در اجرای اهداف وزارتی، اجرای نمودن راه کارهای ۶-۶ سند تحول بنیادین و اساسنامه پژوهش سرا ، فعالیت های این مرکز را تشریح و خواستار اجرایی شدن بخشنامه های ابلاغی از سوی اداره ، تعامل اثر گذار و کمک به شکوفایی استعدادهای دانش آموزی از مسیر تشکیل انجمن های علمی و انجام فعالیت های پژوهشی در مدارس شدند.

هر مدرسه بر اساس اساسنامه پژوهش سرا ها با معرفی رابطین پژوهشی که به پیشنهاد مدیر مدرسه به این مرکز معرفی و با ابلاغ رئیس اداره به عنوان رابط پژوهشی بین مدرسه و پژوهش سرا انجام وظیفه می نماید.

بخشی از وظایف رابطین پژوهشی به شرح زیر مجدداً بیان می شود.

  1. مراجعه به وب سایت پژوهش سرا و ارسال اطلاعات آماری مدرسه و رابط پژوهشی
  2. تشکیل کمیته پژوهشی مدرسه و تعیین سیاست های پژوهشی دانش آموزی
  3. تشکیل انجمن های علمی پژوهشی دانش آموزی متناسب با ظرفیت و امکانات مدرسه
  4. ارسال گزارش جلسات و فعالیت های پژوهشی مدرسه از طریق سامانه وب سایت به پژوهش سرا
  5. تعامل اثر بخش با پژوهش سرا و معرفی استعدادهای دانش آموزی در رشته های مختلف

بی شک آموزش پژوهش محور اساس توسعه و پیشرفت هر کشوری است و آزمایشگران امروز پژوهشگران فردا خواهند بود.

آقای دکتر جلیلیان از همکاران فرهنگی پژوهش سرا دارای مدرک دکتری عمران و مدرک ارشد برق با سابقه فعالیت های علمی پژوهشی ویژه می باشد.

در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جایگاهی ویژه برای پژوهش در نظر گرفته شده است. توسعه ظرفیت پژوهش و نوآوری، استفاده از ظرفیت های موجود برای گسترش فرهنگ تفکر و پژوهش در بین مدیران و مربیان و تامین پژوهشگر مورد نیاز تعلیم و تربیت رسمی عمومی و حمایت از پژوهشگران فعال و مجرب، ایجاد شبکه فعال پژوهشی از جمله ظرفیت های موجود در سند تحول بنیادین است(سند تحول بنیادین،۱۳۹۰). علاوه بر سند مذکور، در سند برنامه درسی ملی نیز توجه به پژوهش دیده می شود. در بخش اصول ناظر بر برنامه های درسی و تربیتی، اصل ۳-۳ به زمینه تقویت روحیه پرسشگری و پژوهشگری، در بخش رویکردها و جهت گیری های کلی سند، رویکرد ۶-۲-۴، توجه به معلم به عنوان یادگیرنده و پژوهشگر آموزشی و پرورشی در نظر گرفته شده است .از سوی دیگرفراهم آوردن زمینه مشارکت معلمان در فعالیت های پژوهشی از جمله اقدام پژوهی بعنوان یکی از اهداف راهبردی وزارت آموزش وپرورش درامر توسعه وگسترش فرهنگ تحقیق وپژوهش در بین معلمان است، که توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش مورد پیگیری قرارگرفته است وامسال بیستمین دوره خودرا طی می نماید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا