جشنواره فناور هسته ای

اولین جشنواره علمی ترویجی با عنوان

« من فناوری هسته ای هستم »

ویژه دانش آموزان و دبیران

پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای ایران با همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی ، انجمن هسته ای ایران و شبکه امید سیما اولین جشنواره علمی ترویجی ویژه دانش آموزان ، معلمان و دبیران را برگزار می کند. این جشنواره با عنوان « من فناوری هسته ای هستم » با هدف آشنایی مردم با مزایا و کاربردهای فناوری هسته ای و در سطح مدارس کل کشور برگزار می گردد.

جهت ثبت نام ، ارسال آثار و کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت جشنواره مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که آخرین مهلت ارسال آثار ۱۵ مردادماه و زمان برگزاری جشنواره اول تا سوم شهریور ماه سال جاری می باشد.

سایت جشنواره جهت ثبت نام:    https://nuclear-festival.nstri.ir/

لینک مستقیم صفحه ثبت نام در جشنواره:  https://nuclear-festival.nstri.ir/contacts?_action=signup

یکی از وظایف و ماموریت‌های مهم مراکز تحقیقات هسته‌ای، توجه به مسئله ترویج، ظرفیت سازی، و آماده سازی نیروی انسانی است به گونه‌ای که توسعه نیروی انسانی همگام با توسعه دانش و فناوری هسته‌ای مورد توجه قرار گیرد. همچنین توسعه فناوری هسته‌ای در کشور نیازمند ارتقاء پذیرش اجتماعی و آگاه سازی مردم و جامعه از مزایای این فناوری راهبردی می‌باشد. در همین راستا پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای با همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شبکه امید سیمای جمهوری اسلامی ایران و انجمن هسته‌ای ایران اولین جشنواره علمی ترویجی هسته‌ای برگزار می‌نماید. این جشنواره با عنوان “من فناوری هسته‌ای هستم” ویژه دانش‌آموزان، معلمان و دبیران سراسر کشور طراحی شده است. در این رویداد مجازی از دانش آموزان خواسته خواهد شد تا آنچه در خصوص فناوری هسته‌ای و مزایای آن می‌دانند را در قالب فیلم ویدئویی، نقاشی، روزنامه دیواری و مقاله پژوهشی به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. همچنین معلمان و دبیران می‌توانند با ساخت ابزار کمک آموزشی در حوزه فناوری هسته‌ای و یا ارسال ویدئویی از نحوه تدریس خود در موضوعات هسته‌ای در این جشنواره شرکت نمایند.

به طور کلی اهداف این رویداد ملی عبارتند از:

v     آشنایی دانش‌آموزان، معلمان و دبیران با موضوع فناوری هسته‌ای و کاربردها و مزایای آن

v     ترویج دانش و فناوری هسته‌ای در بین آحاد جامعه خصوصاً دانش‌آموزان

v     تربیت و توسعه نیروی انسانی آینده

v     ایجاد بستر گفت وگو و تعامل سازنده بین دانش‌آموزان و معلمان با پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای

محورهای اصلی جشنواره ویژه دانش آموزان عزیز در کلیه مقاطع:

– برق هسته‌ای و اهمیت و مزایای آن (به عنوان مثال برق هسته‌ای چگونه تولید می‌شود؟ سوخت هسته‌ای چیست؟ چرخه سوخت هسته‌ای، غنی سازی، کیک زرد، سانتریفیوژ چیستند؟ برق هسته‌ای چگونه می‌تواند از محیط زیست محافظت نماید؟ گداخت هسته‌ای چیست؟)

– فناوری هسته‌ای و پزشکی (به عنوان مثال فناوری هسته‌ای چه نقش و کاربردی در تشخیص و درمان بیماری‌ها دارد؟ این کار چگونه انجام می‌شود؟ استریل تجهیزات پزشکی چگونه توسط فناوری هسته‌ای انجام می‌شود؟ جنبه‌های فیزیکی، شیمیایی و زیست شناسی آن چگونه است؟ آیا تجربه ای در استفاده از فناوری هسته‌ای در مسائل پزشکی خود داشته‌اید؟)

– فناوری هسته‌ای و کشاورزی (به عنوان مثال فناوری هسته‌ای چگونه می‌تواند در بهبود کیفیت محصولات کشاورزی، کاهش مصرف کودهای شیمیایی، کنترل آفات، بهینه سازی مصرف آب، ماندگاری محصولات کشاورزی و دیگر جنبه‌ها کمک کند؟)

– فناوری هسته‌ای و صنعت (به عنوان مثال چه کاربردهایی از فناوری هسته‌ای در صنایع مختلف وجود دارد؟ چگالی سنجی، سطح سنجی، ضخامت سنجی، تصویر برداری چگونه انجام می‌شود؟ شتابدهنده ذرات چگونه کار می‌کند؟)

– فناوری هسته‌ای و ایمنی (به عنوان مثال هنگام استفاده از فناوری هسته‌ای چه نکات ایمنی مهمی وجود دارد؟ پرتوهای مضر چگونه در خدمت ما قرار می گیرند؟ خطرات پرتوهای هسته‌ای چگونه سنجیده می‌شوند؟

– تاریخ فناوری هسته‌ای در ایران و جهان (به عنوان مثال پدیده‌های علمی مهم و اثر گذار در شکل گیری فیزیک هسته‌ای، دانشمندان، کشورها، اتفاقات مهم و غیره – در ایران فناوری هسته‌ای چه سیر تاریخی داشته است، افراد و وقایع تاثیر گذار و غیره)

– زندگی نامه دانشمندان هسته‌ای ایران و جهان (به عنوان مثال دانشمندان هسته‌ای مطرح  ایران و جهان، شاخصه های اخلاقی مثبت و علمی آنان، تاثیر گذاری آنها و غیره)

مقررات و شرایط ارسال آثار را حتما مطالعه نمائید

 

محورهای اصلی جشنواره ویژه معلمان و دبیران گرامی

معلمان و دبیران گرامی می‌توانند با تهیه آثار خود در یکی از قالب‌های زیر در این جشنواره شرکت نمایند:

  • ویدیو آموزشی
  • ابزار کمک آموزشی

کلیه معلمان و دبیرانی که موضوعات مرتبط با علوم هسته‌ای را در مدرسه تدریس می‌نمایند (فیزیک، شیمی، زمین شناسی و دیگر دروسی که شامل مطالب هسته‌ای هستند) می‌توانند با تهیه یک ویدئو از نحوه تدریس خود در خصوص علوم هسته‌ای در این بخش شرکت نمایند.

معلمان و دبیران محترم همچنین می‌توانند با معرفی و تولید ابزارهای کمک آموزشی که باعث افزایش کیفیت آموزش و یادگیری موضوعات هسته‌ای در مدارس می‌شوند در این بخش شرکت نمایند. ابزار کمک آموزشی می‌تواند ابزار و تجهیزات آموزشی، نرم‌افزار تحت موبایل یا کامپیوتر، محصولات بر پایه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و یا کتاب و پوستر آموزشی باشد. با ضیط یک ویدئو شامل معرفی محصول و ایده خود و ارسال آن به دبیرخانه جشنواره می‌توانید در این بخش شرکت نمایید.

مقررات و شرایط ارسال آثار را حتما مطالعه نمائید

دو گروه اصلی مخاطبان این جشنواره می‌باشند که عبارتند از دانش‌آموزان و معلمان سراسر کشور در همه مقاطع.

دانش آموزان علاقمند می‌توانند با تهیه آثار خود در یکی از قالب‌های زیر در این جشنواره شرکت نمایند:

  • مقاله پژوهشی
  • نقاشی
  • ویدیو
  • روزنامه‌دیواری

معلمان و دبیران گرامی نیز می‌توانند با تهیه آثار خود در یکی از قالب‌های زیر در این جشنواره شرکت نمایند:

  • ویدیو آموزشی
  • ابزار کمک آموزشی

۱- ارسال اثر و شرکت در این جشنواره به منزله اعلام مالکیت اثر توسط ارسال‌کننده است. در صورت اثبات خلاف این امر در هر مرحله‌ای، اثر ارسالی از روند جشنواره و داوری حذف می‌شود.

۲- دبیرخانه جشنواره پس از اعلام نتایج و اهدای جوایز، حق انتشار آثار را از طریق ابزارهای ارتباطی/ رسانه‌ای برای خود محفوظ می‌داند.

 

الف – برای دانش‌آموزان

    مقاله پژوهشی

دانش آموزان دوره اول و دوم  متوسطه می‌توانند به صورت فردی و یا گروهی اقدام به تحقیق و پژوهش در زمینه محورهای جشنواره نمایند و نتیجه پژوهش خود را در قالب یک مقاله پژوهشی از طریق و‌ب‌سایت جشنواره به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. پس از داوری و انتخاب مقالات منتخب، یکی از اعضای گروه نویسندگان، کار تحقیقاتی گروه را به صورت سخنرانی مجازی ارائه خواهد داد.

۱. متن مقاله حتما باید در قالب استاندارد جشنواره تهیه و ارسال گردد. (قالب استاندارد docx– قالب استاندارد pdf)

۱. در صورت انجام کار گروهی، ارسال مقاله توسط یک نفر از اعضای تیم کفایت می‌کند اما همه اعضای گروه می‌توانند در جشنواره به صورت رایگان ثبت نام نمایند.

تذکر: مواردی که موجب حذف پژوهش و ممانعت از ورود به بخش داوری خواهد شد:

  1. پژوهش خارج از موضوع های مرتبط با فناوری هسته‌ای باشد.
  2. در پژوهش، قالب‌های مورد نظر رعایت نشده باشد.
  3. مطالب ارسالی بیش از حد ساده و پیش پا افتاده باشد (مثلا از ویکی پدیا کپی شده باشد)

    نقاشی

کلیه دانش آموزان مقاطع مختلف می‌توانند با ایده پردازی و کشیدن یک نقاشی و ارسال آن از طریق وب سایت جشنواره در این بخش شرکت نمایند. شرایط ورود آثار به مرحله داوری شامل موارد زیر است:

  •       ابعاد نقاشی باید حداکثر ۲۱ در ۲۷ سانتی متر (قطع A4) یا کوچک تر باشد.
  •       موضوع نقاشی می بایست مرتبط با فناوری هسته‌ای باشد ولی تکنیک آزاد است.
  •       همچنین شرکت کنندگان می‌توانند توضیحاتی را در حد ۲ یا ۳ جمله در مورد اثر خود ارسال کنند.
  •       حجم فایل‌های ارسالی نباید از ۲۵ مگابایت تجاوز کند و با حداقل وضوح ۳۰۰dpi تهیه شده باشند.

تذکر: مواردی که موجب حذف نقاشی و ممانعت از ورود به بخش داوری خواهد شد:

  1. در صورت کشیدن نقاشی در کاغذهای دفتری و خط دار
  2. نقاشی از جایی کپی شده باشد.
  3. نقاشی خارج از موضوع های مرتبط با فناوری هسته‌ای باشد.
  4. نقاشی توسط والدین و یا فردی غیر از دانش‌آموز انجام شده باشد.

    ویدیو

کلیه دانش آموزان می‌توانند به صورت فردی یا گروهی با تهیه یک ویدئو در خصوص محورهای جشنواره و ارسال آن از طریق وب سایت جشنواره در این بخش شرکت نمایند. ویدئو می‌تواند شامل سخنرانی دانش آموز، تصاویر و اسلایدهای علمی و یا فیلم‌ها و تصاویر مستند آرشیوی باشد.

شرایط ورود آثار به مرحله داوری شامل موارد زیر است:

  •       مدت زمان ویدیو باید حداقل ۵ و حداکثر ۱۰ دقیقه باشد.
  •       موضوع ویدیو حتماً در خصوص «فناوری هسته‌ای» باشد.
  •       ویدیو دارای کیفیت مناسب صدا و تصویر باشد.
  •       نسبت تصویر ویدیو (قاب) باید ۱۶:۹ باشد.
  •       کادر ویدیو باید افقی باشد.
  •       حجم ویدیو باید حداکثر ۱۰۰ مگابایت باشد.
  •       در ابتدای ویدیو، شرکت‌کننده خود را معرفی نماید.
  •       رعایت موازین اخلاقی و شرعی و پوشش مناسب مطابق با عرف جامعه در ویدیو ضروری است.
  •       ویدیو می‌تواند به صورت نمایشی از تصویر خود فرد و یا به صورت ارائه و ترکیبی از عکس، صوت ضبط شده، تصویر، متن و موارد مشابه باشد.

تذکر: مواردی که موجب حذف ویدیو و ممانعت از ورود به بخش داوری خواهد شد:

  1. مدت زمان ویدیو بر اساس زمان خواسته‌شده نباشد.
  2. کادر ویدیو افقی نباشد.
  3. موضوع ویدیو در خصوص «فناوری هسته‌ای» نباشد.

    روزنامه دیواری

کلیه دانش آموزان می‌توانند به صورت فردی یا گروهی با تهیه یک روزنامه دیواری در خصوص محورهای جشنواره و ارسال آن از طریق وب سایت جشنواره در این بخش شرکت نمایند.شرایط ورود آثار به مرحله داوری شامل موارد زیر است:

  •       موضوع روزنامه دیواری حتما در خصوص «فناوری هسته‌ای» باشد.
  •       روزنامه دیواری می‌تواند به صورت گروهی (حداکثر ۴ نفره) و یا فردی تهیه شود.
  •       روزنامه دیواری باید در‌ ابعاد A1 یا A2 روی مقوای سفید و فاصله خطوط در متن‌ها مناسب باشد.
  •       ذکر منابع و مآخذ کلیه مطالب مندرج در روزنامه دیواری الزامی می باشد، مطالب فاقد چنین خصوصیتی از درجه اعتبار ساقط است و به تناسب از امتیازات مربوطه کسر خواهد شد.
  •       روزنامه می بایست دارای عنوان باشد. یک نام مناسب انتخاب و در جای مناسب (معمولاً بالا یا وسط صفحه) درج شود. این نام باید معنادار بوده و با موضوع روزنامه دیواری مطابقت داشته باشد و حداکثر بیش از سه کلمه یا به عبارتی دیگر طولانی نباشد.
  •       مشخصات تهیه‌کننده روزنامه اعم از نام و نام خانوادگی، مقطع تحصیلی و… در جای مشخصی با خط خوانا قید شود.

تذکر: مواردی که موجب حذف روزنامه‌دیواری و ممانعت از ورود به بخش داوری خواهد شد:

  1. موضوع روزنامه‌دیواری در خصوص «فناوری هسته‌ای» نباشد.
  2. متن روزنامه‌دیواری بر اساس موارد خواسته‌شده نباشد.

ب – برای معلمان و دبیران

    بخش اول – ویدیوی آموزشی

کلیه معلمان و دبیرانی که موضوعات مرتبط با علوم هسته‌ای را در مدرسه تدریس می‌نمایند (فیزیک، شیمی، زمین شناسی و …) می‌توانند با تهیه یک ویدئو از نحوه تدریس خود در خصوص علوم هسته‌ای در این بخش شرکت نمایند. ویدئو ارسالی همچنین می‌تواند شامل نقد یا پیشنهاد و یا نکته قابل توجهی در خصوص آموزش علوم هسته‌ای در مدارس کشور باشد. شرایط ورود آثار به مرحله داوری شامل موارد زیر است:

  •       موضوع ویدیو در خصوص نحوه آموزش جنبه‌های مختلف «فناوری هسته‌ای» در حوزه‌های فیزیک، شیمی و پزشکی باشد.
  •       ویدیو دارای کیفیت مناسب صدا و تصویر باشد.
  •       مدت زمان ویدیو باید حداقل ۵ و حداکثر ۱۰ دقیقه باشد.
  •       نسبت تصویر ویدیو (قاب) باید ۱۶:۹ باشد.
  •       کادر ویدیو باید افقی باشد.
  •       حجم ویدیو باید حداکثر ۱۰۰ مگابایت باشد.
  •       در ابتدای ویدیو، شرکت‌کننده خود را معرفی نماید.
  •       رعایت موازین اخلاقی و شرعی و پوشش مناسب مطابق با عرف جامعه در ویدیو ضروری است.
  •       ویدیو می‌تواند به صورت نمایشی  از تصویر خود فرد و یا به صورت ارائه و ترکیبی از عکس، صوت ضبط شده، تصویر، متن و موارد مشابه باشد.

تذکر: مواردی که موجب حذف ویدیو و ممانعت از ورود به بخش داوری خواهد شد:

  1. مدت زمان ویدیو بر اساس زمان خواسته‌شده نباشد.
  2. کادر ویدیو افقی نباشد.
  3. موضوع ویدیو در خصوص نحوه آموزش جنبه‌های مختلف «فناوری هسته‌ای» نباشد.

بخش دوم  ابزارهای کمک آموزشی

معلمان و دبیران محترم می‌توانند با معرفی و تولید ابزارهای کمک آموزشی که باعث افزایش کیفیت آموزش و یادگیری موضوعات هسته‌ای در مدارس می‌شوند در این بخش شرکت نمایند. ابزار کمک آموزشی می‌تواند ابزار و تجهیزات آموزشی، نرم‌افزار تحت موبایل یا کامپیوتر، محصولات بر پایه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و یا کتاب و پوستر آموزشی باشد. با ضیط یک ویدئو شامل معرفی محصول و ایده خود و ارسال آن به دبیرخانه جشنواره می‌توانید در این بخش شرکت نمایید.

ü      ویدیو دارای کیفیت مناسب صدا و تصویر باشد.

ü      مدت زمان ویدیو باید حداقل ۵ و حداکثر ۱۰ دقیقه باشد.

ü      نسبت تصویر ویدیو (قاب) باید ۱۶:۹ باشد.

ü      کادر ویدیو باید افقی باشد.

ü      حجم ویدیو باید حداکثر ۱۰۰ مگابایت باشد.

ü      در ابتدای ویدیو، شرکت‌کننده خود را معرفی نماید.

ü      رعایت موازین اخلاقی و شرعی و پوشش مناسب مطابق با عرف جامعه در ویدیو ضروری است.

ü      ویدیو می‌تواند به صورت نمایشی  از تصویر خود فرد و یا به صورت ارائه و ترکیبی از عکس، صوت ضبط شده، تصویر، متن و موارد مشابه باشد.

 

تذکر: مواردی که موجب حذف اثر و ممانعت از ورود به بخش داوری خواهد شد:

  1. محصول بر مبنای موضوع «فناوری هسته‌ای» تولید نشده باشد.
  2. محصول تولیدی و یا ایده آن از جایی کپی شده باشد.

تاریخ های مهم جشنواره:

 مسابقه
من فناوری هسته‌ای هستم
تاریخ پایان ارسال اصل آثار ۱۴۰۰-۰۴-۳۰
تاریخ اعلام نتیجه بررسی اصل آثار ۱۴۰۰-۰۵-۲۰
۱۴۰۰-۰۶-۰۱
۱۴۰۰-۰۶-۰۳
دکمه بازگشت به بالا