جشنواره زیست شناسی
نمایشگاه مجازی آثار منتخب زیست شناسی استان ایلام ( اردیبهشت ۱۴۰۱)
آثار منتخب محور فیلم و انیمیشن
آثار منتخب محور عکاسی ( میکرو و ماکرو فتوگرافی)
آثار منتخب محور سازه های زیستی
——————————————
دانلود شیوه نامه با فرمت pdf:
شیوه نامه دومین دوره مسابقات استانی زیست شناسی
شیوه نامه اجرایی
اولین جشنواره استانی زیست شناسی (استان ایلام)
گرامیداشت شهید داریوش رضایی نژاد
با همکاری :
پژوهش سرای دانش آموزی فرهیختگان ایلام
پژوهشسرای دانش آموزی شهرستان آبدانان
زمان برگزاری: بهمن و اسفند ۱۴۰۰
. مقدمه:
طبق مصوبه سازمان علمی و فرهنگی یونسکو، سال ۲۰۲۲ میلادی به عنوان سال جهانی بزرگداشت علوم پایه نامگذاری شده است. هدف از این نامگذاری توجه جهانی به علوم پایه به عنوان مبنای اصلی توسعه و پیشرفت در کشورهاست. تاکنون نهادهای زیادی در دنیا به بزرگداشت این رویداد پیوستهاند. در کشور ما نیز ستاد ملی سال بین المللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار تشکیل گردیده است و برنامه هایی برای گرامیداشت و نقش مهم علوم پایه در حل مسائل بشری برگزار می شود.
زیست شناسی یکی از محورهای اصلی علوم پایه است که نقش موثری در شناخت محیط اطراف دانش آموزان، کنجکاوی و پرورش خلاقیت آنها ایفا می کند. زیست شناسان علاوه بر تلاش برای پی بردن به رازهای آفرینش، سعی می کنند یافته های خود را در بهبود زندگی انسان به کار برند. تلاش برای یافتن راههای تولید غذای بیشتر، شناسایی، پیشگیری و درمان بیماریها، تولید سوختهای زیستی و تجدید پذیر و کمک به حفظ تنوع زیستی تنها گوشهای از کاربرد زیست شناسی در دنیای امروز است.
با توجه به شرایط حساس به وجود آمده ناشی از ویروس کوید ۱۹ و ضرورت حفظ ارتباط دانش آموزان با مباحث علمی زیست شناسی، دومین دوره جشنواره مجازی زیست شناسی برگزار میشود. این جشنواره در استان ایلام با هدف ترویج فرهنگ تحقیق و پژوهش توسط پژوهش سرای دانش آموزی فرهیختگان ایلام و پژوهش سرای دانش آموزی شهید رضائینژاد شهرستان آبدانان با همکاری ستاد گرامیداشت سال جهانی علوم پایه در پیشرفت پایدار کشور برگزار میشود.
- اهداف جشنواره:
- توجه به نقش و اهمیت علوم پایه بهویژه زیستشناسی در زندگی بشر
- توانمندسازی دانش آموزان در زمینه مباحث کاربردی کتب زیست شناسی متوسطه
- هدایت دانش آموزان به سمت آموزش پژوهش محور و ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس در دانش آموزان
- ایجاد علاقه و انگیزه در بین دانش آموزان برای شناخت و دریافت ارتباط موثر با علم زیست شناسی
- آموزش مفاهیم اساسی زیست شناسی از راه انجام آزمایش و ساخت دست سازهها و …
- شناسایی استعداد های برتر دانش آموزان استان در زمینه زیست شناسی
- بستر سازی ایجاد فضای پرشور و رقابتی در بین پژوهشگران جوان
- حرکت در راستای ایجاد ارتباط و تبادل اطلاعات بین دانش آموزان و علاقه مندان با بهره گیری از ظرفیت های پژوهش سرا
- ۳. مخاطبین جشنواره: دانش آموزان دوره دوم متوسطه رشته تجربی استان ایلام.
۴- نحوه ارسال آثار:
با توجه به اینکه هر منطقه به ازای هر گرایش، تنها میتواند ۴ اثر به جشنواره ارسال نماید لذا شایسته است مدیران پژوهش سراهای مناطق با همکاری سرگروه زیست شناسی هر منطقه، بعد از دریافت آثار دانش آموزان و رفع نقص احتمالی، آثار برگزیده مناطق را به همراه اطلاعات درخواستی شامل اطلاعات عمومی و اطلاعات اثر از طریق پیام رسان شاد به آیدی @pjilam97_1 ارسال نمایید.( کلیه دانش آموزان سراسر استان آثار خود را تحویل مدیر پژوهش سرای منطقه خود نمایند.)
توجه: هر دانش آموز تنها قادر به شرکت در یک گرایش و ارسال یک اثر است.
- زمان بندی همایش:
- مهلت ارسال آثار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
- اعلام نتایج نهایی: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱
- نحوه داوری آثار و تجلیل از برگزیدگان:
آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره توسط هیئت داوران ارزیابی خواهند شد و براساس آرای کمیته داوران جشنواره، از آثار برگزیده در مراسم پایانی جشنواره با لوح تقدیر و جوایز نفیس تجلیل به عمل خواهد آمد.
آثار برگزیده در مرحله استانی در صورت ارتباط موضوعی با محورهای جشنواره علمی پژوهشی، در این جشنواره نیز مورد داوری قرار میگیرند و در صورت دارا بودن شرایط و ثبت نام در جشنواره علمی پژوهشی (از طریق سامانه همگام) به مرحله کشوری این جشنوراه نیز راه خواهند یافت.
- ارتباط با دبیرخانه همایش:
ارتباط از طریق موبایل:
۱- ۰۹۱۸۳۴۴۹۴۰۰ آقای نبوی نژاد (پژوهشسرای فرهیختگان ایلام)
۲- ۰۹۱۸۳۴۴۱۶۰۳ آقای صفا رشیدی (پژوهش سرای شهرستان آبدانان)
- ۸. کانال های اطلاع رسانی:
۱ | وب سایت پژوهش سرای فرهیختگان ایلام | psi1.ir |
۲ | کانال اطلاع رسانی شاد و ایتا پژوهش سرای استان ایلام | pjilam97 |
۳ | صفحه اختصاصی جشنواره در سایت پژوهش سرا | https://psi1.ir/zist/ |
- ۹. محورهای جشنواره عبارتند از:
ردیف | محور | گرایش | تعدا اثر ارسالی از هر شهرستان | راهنما |
۱ | زیست سازه | گرایش سازههای زیستی | ۴ | پیوست ۱ |
گرایش مدل سازی رایانهای | ۴ | |||
۲ | فیلم و انیمیشن | گرایش فیلم | ۴ | پیوست ۳ |
گرایش انیمیشن | ۴ | |||
۳ | عکس | گرایش میکروفتوگرافی | ۴ | پیوست ۲ |
گرایش ماکروفتوگرافی | ۴ |
پیوست ۱: زیست سازه:
مقدمه: مدل سازی و طراحی سازههای زیستی روشی کارآمد در بیان کارکرد سامانههای زیستی است. در این گرایش میتوانید قدرت طراحی و خلق اثر خود را در بازسازی یک ساختار، اندام و یا فرآیند در قالب سازههای زیستی به نمایش بگذارید و یا از نرم افزارهای متداول مدلسازی استفاده نموده و با خلاقیت خودتان، مولکولهای زیستی یا سازهههای زیستی سه بعدی را طراحی کنید.
شرایط اختصاصی اثر:
این گرایش در دو بخش سازههای زیستی و مدل سازی رایانهای اجرا میگردد.
در بخش سازههای زیستی:
دانش آموزان میبایست موضوع مورد نظر خود که شامل یکی از انواع سلولها (یاختهها) ، اندامکها ، بافتها و … میباشد را انتخاب و سپس با استفاده از مواد و ابزار مختلف، یک مدل زیستی طراحی کرده و بسازند.
- طول و عرض و ارتفاع مد ل (ماکت) نباید به ترتیب از ۸۰، ۶۰ و ۴۰ سانتیمتر تجاوز کند.
- ابزار و وسایل مناسب برای ساخت ماکت، میتوانند از انواع کاغذ، انواع مقوا ، چوب بالسا، ام دی اف، پلکسی، طلق، چوب پنبه، نخ، سیم مفتول، مواد بازیافتی مانند بطری پلاستیکی، لوله دستمال کاغذی، پیچ و مهره و … باشند.
- در ماکت ساخته شده، خلاقیت و نوآوری همراه با بیان جزئیات وجود داشته باشد.
- بر اساس درخواست هیئت داوران، ماکت باید از نظر استحکام و بسته بندی ، قابلیت ارسال جهت داوری را داشته باشد.
در بخش مدل سازی رایانهای:
شرکت کنندگان میتوانند سازه مولکولی خود که شامل شبیه سازی سه بعدی انواع مولکولها مانند DNA ، پروتئین، آنزیمها و … در نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی رایج میباشد را طراحی و اجرا نمایند.
مستندات: تمام مستندات زیر در قالب یک فایل فشرده (ZIP) به دبیرخانه جشنواره ارسال شوند.
- ۳ تا ۵ قطعه عکس با فرمت JPG از زیست سازه خود که با دوربین موبایل یا دوربین عکاسی تهیه شدهاند.
- ارسال چند قطعه عکس از مراحل ساخت و طراحی اثر.
- تصویر عکس پرسنلی اسکن شده با کیفیت مطلوب.
- جدول تکمیل شده زیر (شناسنامه اثر زیست سازه):
جدول شناسنامه اثر زیست سازه:
نام استان – شهرستان | |
نام مدرسه | |
نام اثر | |
نام و نام خانوادگی دانش آموز | |
کد ملی دانش آموز | |
پایه تحصیلی | |
تلفن تماس دانش آموز | |
خلاصه مراحل کار |
|
نام و نام خانوادگی استاد راهنما و شماره همراه | |
نام و نام خانوادگی مدیر واحد آموزشی و شماره همراه |
نمونه برگ داوری گرایش زیست سازه:
عنوان اثر | استان – شهرستان | |||
نام و نام خانوادگی صاحب اثر
شماره ملی
|
شماره تماس
|
|||
ردیف | ملاک ارزیابی | حداکثر امتیاز | امتیاز کسب شده | |
۱ | خلاقیت در انتخاب نمونه | ۲۰ | ||
۲ | کیفیت و زیبا شناسی در تصویر ارائه شده | ۲۰ | ||
۳ | ابتکار عمل در مواد و ابزار به کار گرفته شده | ۲۰ | ||
۴ | مبتنی بر اصول علمی و بیانگر پدیده زیستی | ۲۰ | ||
۵ | ارائه گزارش و مستندات | ۲۰ | ||
جمع امتیاز | ۱۰۰ | |||
نام و نام خانوادگی داور اول: ……………………………… مدرک تحصیلی : …………………. شماره تماس : ………………………
امضا
|
||||
نام و نام خانوادگی داور دوم: ……………………….. مدرک تحصیلی : …………………. شماره تماس : ………………………..
امضا
|
||||
پیوست ۲: محور عکس
این گرایش در دو بخش میکروفتوگرافی و ماکروفتوگرافی اجرا میگردد.
- میکروفتوگرافی: یعنی عکاسی از نمونههای تهیه شده با میکروسکوپ. در این بخش میتوان از برشهای ریشه، ساقه و برگ گیاهان تک لپه و دو لپه، برشهای استخوان، کلیه و روده پرندگان و سایر موارد منطبق بر کتاب درسی زیست شناسی استفاده کرد.
- ماکروفتوگرافی: شرکت کنندگان باید سوژه مورد نظر مربوط به زندگی و رفتار جانوران (مانند شکار حشرات، تخم گذاری، لانه سازی، گرده افشانی و …) و یا هر نوع پدیده زیستی قابل ثبت در طبیعت را انتخاب و از آن، با کیفیت مناسب تصویر ماکرو تهیه نمایند.
شرایط اختصاصی اثر :دانش آموزان می بایست ابتدا سوژه مورد نظر (مربوط به موجودات زنده در طبیعت، گیاهان دارویی منطقه، و یا ساختار اجزای زیستی و نیز نمونههای تهیه شده با میکروسکوپ) را انتخاب نمایند و از سوژه مورد نظر، عکس بگیرند.
مستندات مورد نیاز آثار : تمامی مستندات ذیل در یک فایل فشرده به دبیرخانه جشنواره ارسال شوند.
- ۳ تا ۵ قطعه عکس با فرمت JPG که با دوربین موبایل یا دوربین عکاسی که از یک سوژه تهیه شدهاند.
- جدول تکمیل شده مربوط به شناسنامه اثر.
- مستندات به صورت فیلم یا عکس از تمامی مراحل پشت صحنه تهیه اثر.
- تصویر عکس اسکن شده دانش آموز
جدول شناسنامه اثر عکاسی:
نام استان – شهرستان | |
نام مدرسه | |
نام اثر | |
نام و نام خانوادگی دانش آموز | |
کد ملی دانش آموز | |
پایه تحصیلی | |
تلفن تماس دانش آموز | |
خلاصه مراحل کار |
|
نام و نام خانوادگی استاد راهنما و شماره همراه | |
نام و نام خانوادگی مدیر واحد آموزشی و شماره همراه |
نمونه برگ داوری گرایش عکاسی:
عنوان اثر | استان – شهرستان | |||
نام و نام خانوادگی صاحب اثر
شماره ملی
|
شماره تماس
|
|||
ردیف | ملاک ارزیابی | حداکثر امتیاز | امتیاز کسب شده | |
۱ | خلاقیت در انتخاب نمونه | ۲۰ | ||
۲ | کیفیت و زیبا شناسی ووضوح تصویر | ۲۰ | ||
۳ | ابتکار عمل در مواد و ابزار به کار گرفته شده | ۲۰ | ||
۴ | مبتنی بر اصول علمی و بیانگر پدیده زیستی | ۲۰ | ||
۵ | ارائه گزارش و مستندات | ۲۰ | ||
جمع امتیاز | ۱۰۰ | |||
نام و نام خانوادگی داور اول: ……………………………… مدرک تحصیلی : …………………. شماره تماس : ………………………
امضا
|
||||
نام و نام خانوادگی داور دوم: ……………………….. مدرک تحصیلی : …………………. شماره تماس : ………………………..
امضا
|
||||
پیوست ۳ : گرایش فیلم و انیمیشن
مقدمه
انجام فعالیت های آزمایشگاهی و تهیه کلیپ و انیمیشن علاوه بر تثبیت یادگیری و افزایش میزان ماندگاری مفاهیم آموخته شده، به کسب مهارت هایی منجرمی گردد که در زندگی روزمره مورد استفاده قرار گرفته و زمینه های نوآوری و خلاقیت دانش آموزان را فراهم می سازد. به همین منظور، تهیه کلیپ از انجام آزمایشهای مرتبط به مباحث کتابهای زیست شناسی و ساخت انیمیشن به عنوان یکی از فعالیت های این جشنواره مورد نظر قرار گرفته اشت.
- گرایش فیلم :
شرایط اختصاصی اثر :
۱- فیلم تهیه شده باید مربوط به مباحث آزمایشگاهی مرتبط با کتاب های زیست شناسی متوسطه دوم باشد
۲- آزمایش انتخاب شده، نباید عینا در کتاب درسی بیان شده باشد بلکه، یکی از مفاهیم کتاب درسی را به شیوه نوین ارایه کند.
۳- فیلم می بایست نمایان گر فعالیت دانش آموزان در تمام مراحل انجام آزمایش باشد.
۴- فیلم، بدون لرزش )استفاده از پایه دوربین(، و با فرمت MP4 تهیه شود.
۵- کیفیت صدای فیلم )استفاده از میکروفون یقه ای یا هدست و …( حائز اهمیت می باشد.
۶- زمان فیلم ارسالی، حداقل ۲ و حداکثر ۵ دقیقه باشد)در صورت طولانی بودن زمان انجام آزمایش، می توانید قبل از ارسال، سرعت نمایش فیلم را تند و یا قسمت های غیر ضروری را حذف نمایید(.
۷- لازم است در ابتدای آزمایش، موضوع آزمایش عنوان شود و در پایان، دانش آموز حداکثر در مدت ۶۰ ثانیه خود )افراد تیم(، نام استان، منطقه، واحد آموزشی، معلم راهنما، پایه و رشته تحصیلی خود )افراد تیم( را معرفی نماید. این ۶۰ ثانیه جزء زمان فیلم لحاظ نمی شود.
۸- محل فیلم برداری و انجام آزمایش در مکان ایمن نظیر آزمایشگاه مدرسه و یا پژوهش سرای دانش آموزی باشد و در صورت انجام آزمایش در منزل، رعایت تمام نکات ایمنی )داشتن روپوش، عینک ایمنی و…( الزامی است.
۹- صدای موجود در فیلم، صدای دانش آموزان در حال انجام آزمایش باشد.
۱۰- دبیران محترم راهنما به صورت تصویری یا صوتی، در فیلم حضور نداشته باشند.
۱۱- آزمایش ها شامل انفجارهای وسیع، کار با مواد سمی و خطرناک و آسیب رسان به محیط زیست و دانش آموزان، و … نباشد.
۱۲- ارزیابی آثار بر مبنای محورهای خلاقیت و نوآوری، ایمنی و بهداشت محیطی و فردی، استفاده موثر از تکنولوژی آموزشی و انتخاب موضوعات متناسب با کتب درسی می باشد.
توجه : علاوه بر مباحث آزمایشگاهی، فیلم میتواند در مورد معرفی یک گیاه دارویی – بومی، حفظ و حراست از گونههای در معرض خطر انقراض، کاربرد گیاهان دارویی، حفاظت از تنوع زیستی گیاهان دارویی منطقه، فرهنگ سازی استفاده از گیاهان دارویی، مراحل تهیه و تولید فرآورده دارویی، غذائی، آرایشی- بهداشتی و … باشد.
مستندات مورد نیاز آثار: تمامی مستندات ذیل در یک فایل فشرده به دبیرخانه جشنواره ارسال شوند.
- فیلم در فرمت MP4
- جدول تکمیل شده مربوط به شناسنامه اثر
- ۳ تا ۵ قطعه عکس از روند و مراحل فیلم برداری و پشت صحنه
- تصویر عکس اسکن شده دانش آموز
جدول شناسنامه اثر فیلم:
نام استان – شهرستان | |
نام مدرسه | |
نام اثر | |
نام و نام خانوادگی دانش آموز | |
کد ملی دانش آموز | |
پایه تحصیلی | |
تلفن تماس دانش آموز | |
نحوه شرکت دانش آموز (افرادی یا تیمی) | |
شرح مختصری از آزمایش |
|
نام و نام خانوادگی استاد راهنما و شماره همراه | |
نام و نام خانوادگی مدیر واحد آموزشی و شماره همراه |
نمونه برگ داوری گرایش فیلم از مباحث آزمایشگاهی:
عنوان اثر | استان – شهرستان | |||
نام و نام خانوادگی صاحب اثر
شماره ملی |
شماره تماس
|
|||
ردیف | ملاک های ارزشیابی | حداکثر امتیاز | امتیاز کسب شده | |
۱ | نوآوری )خلق روش جدید آزمایش( | ۲۶ | ||
۲ | روش انجام آزمایش | ۹ | ||
۳ | رعایت نکات ایمنی و زیست محیطی | ۷ | ||
۴ | سازماندهی فرآیند آزمایش)بیان هدف، انجام آزمایش، نتیجه گیری مطابق هدف( | ۱۴ | ||
۵ | صحت علمی روش کار- صحت علمی نتیجه کار | ۱۳ | ||
۶ | کیفیت صدا- تصویر – نور | ۱۲ | ||
۷ | مناسب بودن فضای فیزیکی )چیدمان وسایل روی میز، فضای پشت صحنه، وضوح جزئیات و موارد موثر در نتیجه آزمایش( | ۱۴ | ||
۸ | تصویر کامل دانش آموز و معرفی کامل (در صورت انجام تیمی آزمایش، میزان مشارکت گروهی در انجام آزمایش) | ۵ | ||
۹ | مجموع | ۱۰۰ | ||
- گرایش انیمیشن:
شرایط اختصاصی اثر
۱- موضوع انیمیشن، یکی از مفاهیم کتب درسی زیست شناسی باشد.
۲- مدت انیمیشن، حداقل ۱ دقیقه و حداکثر ۵ دقیقه باشد.
۳- فرمت انیمیشن، قابلیت پخش در تمام دستگاه ها را داشته باشد و حجم انیمیشن حداکثر ۱۰۰ مگابایت باشد.
۴- تناسب انتخاب رنگ و اندازه فونتها رعایت شود.
۵- انتخاب عناصر پس زمینه، متناسب با موضوع باشد.
۶- تناسب و کیفیت اصوات و جلوه های صوتی رعایت شود.
۷- رعایت شئونات اسلامی در فیلم الزامی است.
۸- انیمیشن باید کاملاً توسط دانش آموز ساخته شده باشد. انیمیشنهایی که دانلود شده و صداگذاری و ترجمه شده باشند مورد قبول قرار نمیگیرند.
مستندات مورد نیاز آثار:
- اصل اثر
- جدول مربوط به شناسنامه اثر
- مستندات مراحل ساخت ( فیلم نامه یا سناریوی پایه اثر، فیلم، عکس، مراحل فیلم برداری، تدوین و …)
- تصویر اسکن شده ار عکس دانش آموز
جدول شناسنامه اثر فیلم:
نام استان – شهرستان | |
نام مدرسه | |
نام اثر | |
نام و نام خانوادگی دانش آموز/ دانش آموزان | |
کد ملی دانش آموز | |
پایه تحصیلی | |
تلفن تماس دانش آموز | |
شرح مختصر پیدایش ایده و جزییات اثر و نرم
افزارهای استفاده شده |
|
نام و نام خانوادگی استاد راهنما و شماره همراه | |
نام و نام خانوادگی مدیر واحد آموزشی و شماره همراه |
نمونه برگ داوری گرایش انیمیشن:
عنوان اثر | استان – شهرستان |
نام و نام خانوادگی صاحب اثر
شماره ملی |
شماره تماس
|
ردیف | ملاک های ارزشیابی | حداکثر امتیاز | امتیاز کسب شده | |
۱ | اهمیت و انتخاب موضوع و تناسب آن با موضوعات کتب درسی مرجع | ۱۰ | ||
۲ | انتخاب موضوع با محوریت سلولهای بنیادی | ۲۰ | ||
۳ | کیفیت تصاویر و انیمیت مناسب | ۱۰ | ||
۴ | پرداخت محتوا و انتقال پیام | ۱۰ | ||
۵ | تم و ایده | ۵ | ||
۶ | طراحی کاراکتر | ۵ | ||
۷ | تدوین مناسب | ۵ | ||
۸ | خلاقیت و نوآوری | ۱۰ | ||
۹ | صداگذاری و موسیقی مناسب | ۵ | ||
۱۰ | نورپردازی مناسب | ۵ | ||
۱۱ | مدیریت زمان | ۵ | ||
۱۲ | صحت علمی | ۵ | ||
۱۳ | طراحی بک گراند | ۵ | ||
مجموع | ۱۰۰ |