مسابقه رباتیک

شیوه نامه دومین دوره مسابقات رباتیک

مقدمه :

رباتیک به عنوان یک علم پیشرو، در اغلب شاخه‌های علوم نقش تعیین کننده در به ثمر رساندن اهدافی دارد که محدودیت‌های انسانی مانع از به سرانجام رسیدن آنها شده است.

ربات‌ها به دلیل انعطاف پذیری در برنامه ریزی میتوانند باعث افزایش بهر ه‌وری، انجام مأموریتهایی که برای انسان مخاطره آمیز است و یا لحاظ کردن دقتی که انسان قادر به محاسبه آن نیست ، شوند.

آشنایی دانش‌آموزان با رباتیک و توانایی ساخت و طراحی ربات، باعث ایجاد روحیه خودباوری و ارتقای توانمندی آنها می شود.

 

اهداف:

تلفیق دانش نظری و فعالیتهای عملی و کاربردی شناسایی استعدادها و خلاقیت های دا نش آموزان در زمینه مهارت های فنی آشنایی دانش آموزان با رباتیک، جهت ارتقای فناوری های روز و حل چالشهای صنعت

کلیه رده‌های سنی تا ۱۸ سال مجاز به شرکت در این مسابقه هستند.

زمان و نحوه ثبت نام در مسابقه:

مهلت ثبت نام  تا تاریخ ۰۵/۰۸/۱۴۰۱ می باشد.

هزینه ثبت نام در مسابقه ۵۰ هزار تومان می باشد.

قوانین مسابقات ربات آتش‌نشان

زمین مسابقه

زمین مسابقه در ابعاد۵/۲ متر در ۱ متربوده که دیوارهای به ارتفاع۱۰ سانتیمتردر سرتاسر آن وجود دارد. در زمین محلی به عنوان نقطه شروع مشخص شده است. در مکان‌هایی از زمین یک شمع روشن (یک وارمر در ارتفاع حدودی ۱۰ سانتیمتر) وجود دارد.

مکانیک و ابعاد ربات

موتور و گیربکس و سایر تجهیزات ربات بایستی از تجهیزات متعارف مسابقات دانش آموزی باشد و داوران مسابقه می توانند نسبت به کارکرد ربات و شرایط طراحی و ساخت و طرز عملکرد آن در موارد مقتضی و بنابه صلاحدید خود سوالاتی را بپرسند و در صورتیکه برای داوران محرز شود که ساخت این روبات توسط خود دانش آموزان صورت نگرفته است، داوران حق اخراج آن تیم از مسابقات را دارند.شرکت کنندگان می‌توانند از هر ایده و وسیله‌ای که مجاز است برای کنترل ربات استفاده کنند.

تغذیه ربات

تغذیه ربات‌ها حداکثر ۹ ولت است و منبع تغذیه در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد.

تبصره: تحت هیچ شرایطی میزان ولتاژی که تحویل موتورها می‌گردد نباید بیشتر از ۹ ولت شود در این صورت ربات مجاز به شرکت در مسابقه نخواهد بود.

زمان بندی

هرتیم ۲ زمان ۵ دقیقه ای در اختیار دارد. تیمها می توانند  در این دو زمان تا حداکثر ۲ رکورد ثبت کند. پس از پایان ۵ دقیقه ربات می بایست زمین را ترک کند. در صورتی که ربات همچنان در زمین باقی بماند کلیه رکوردهای ربات صفر محاسبه خواهد شد.

قوانین اجرایی و کسب امتیاز

مسابقه در  یک مرحله  انجام می‌شود.  برنده مسابقه تیمی است که بیشترین امتیاز را در کمترین زمان کسب کرده باشد. ربات‌ها برای خاموش کردن شمع‌ها باید به محدوده ۳۰ سانتی متر شعله وارد شوند. این محدوده با یک نوار چسب دور شعله مشخص شده است. ربات می‌بایست وارد محوطه گردد شعله شمع را خاموش کند و سپس خارج شود. در غیر این صورت امتیاز شعله را کسب نخواهد کرد و داور مجدداً شعله را روشن خواهد کرد.  (شمع نباید با افتادن یا سقوط خاموش شود.)

تبصره ۱) منظور از وارد شدن ربات به محدوده یعنی وارد شدن فن ربات به محدوده.   اگر ربات در قسمتی از زمین گیر کند داور پس از ۵ ثانیه می‌تواند آن‌را بردارد و در مسیر اصلی قرار دهد. برنده مسابقه کسی است که بیشترین امتیاز را در کم‌ترین زمان بدست آورده باشد.

قوانین خطاها

  • کشیدن ربات با سیم خطا میباشد.
  • هر خطا ۵ امتیاز را کم خواهد کرد.

در طول مسابقه اگر رباتی خراب شود می‌توانند ربات را از زمین خارج کرده ربات را تعمیرکنند، در این حالت زمان برای این ربات در حال گذر می‌باشد.

قوانین مسابقات ربات فوتبالیست

مسابقه به صورت ۱ به ۱ طبق جدول قرعه کشی و در ۲ نیمه ۳ دقیقه ای برگزار می‌گردد. برنده مسابقه رباتی است که در این زمان امتیاز بیشتری کسب کرده باشد.

۱) زمین مسابقه در ابعاد ۳ متر در ۵/۱ متر بوده و دروازه ها ۵۰ سانت با ارتفاع ۱۰ سانت هستند.

۲) ابعاد ربات می بایست حداکثر ۲۵*۳۰ باشد و وزن ربات حداقل ۸۰۰ گرم و حداکثر ۲۰۰۰ گرم است. ربات می تواند به صورت الکترونیکی تا ابعاد ۴۰ *۴۰ باز شودو باید بتواند دوباره به صورت خود کار جمع شود.

۳) در ابتدای مسابقه توپ در وسط زمین و ۲ ربات روی خط دروازه خود قرار دارند. پس از سوت دارو، ۲ ربات می توانند به سمت توپ حرکت کنند. به این شرایط شرایط اولیه می گویند.

۴) توپ زمین مسابقه یک توپ پینگ پونگ می باشد.

۵) گوشه های زمین مسابقه زاویه ۹۰ درجه ندارد.

۶) ربات می بایست توپ را در زمین کنترل کرده و آنرا به سمت دروازه حریف هدایت کند و آنرا داخل دروازه بیاندازد. در این صورت ربات یک امتیاز کسب می‌کند.

۷) اگر ربات بتواند قبل از خط یک سوم توپ را شوت کند وتوپ وارد دروازه شود ۲ امتیاز کسب خواهد کرد. برای کسب ۲ امتیاز توپ باید حتما شوت شود و هدایت توپ با ربات، شوت زدن محسوب نمی شود.

۸) چنانچه هر موقع توسط داور بازی متوقف باشد و قبل از سوت داور رباتی حرکت کند داور یک کارت زرد به ربات نشان می دهد. رباتی که ۲ کارت زرد بگیرد حریفش باید یک پنالتی بزند.

۹) چنانچه اعضای هدایتگر ربات بدون اجازه داور وارد زمین شوند داور یک کارت زرد به ربات نشان دهد.

۱۰)  اگر۲ ربات پس از برخورد باهم نتوانند پس از ۱۰ ثانیه از هم جدا شوند. داور بازی را متوقف کرده و بازی از شرایط اولیه شروع می شود.

۱۱) پس از هر گل، توپ در وسط زمین قرار گرفته، رباتی که گل خورده است در روی خط یک سوم خود و رباتی که گل زده در روی خط دروازه خود قرار می گیرد. به این شرایط، شرایط پس از گل می گویند.

۱۲) اگر اعضای تیم با استفاده از سیم رابط مسیر حرکت ربات را عوض کنند ربات یک کارت زرد می گیرد.

تبصره۱) چنانچه این حرکت در شرایط گل باشد علاوه بر کارت زرد داور یک پنالتی اعلام خواهد کرد.

تبصره ۲) در صورت ۲ کارت شدن با این خطا ۲ پنالتی پشت سر هم زده می شود.

۱۳) : حداکثر ولتاژ تغذیه رباتها ۱۲ ولت است و باتری ها باید روی ربات نصب گردند.

۱۴) پنالتی به صورت زیر زده می شود:

  • ربات پشت خط میانه
  • توپ نهایتاً روی خط میانه
  • ربات مقابل خارج از زمین
  • پس از سوت داور ربات به سمت توپ حرکت کرده و نهایتاً تا خط میانه می تواند جلو بیاید.
  • هر پنالتی چه با شوت وچه با هدایت تنها یک امتیاز دارد.

۱۵) پس از شش پنالتیِ هرتیم، و مساوی ماندن، برنده کسی است که کارت زرد کمتری داشته باشد و باز هم در صورت تساوی ، برنده مسابقه توسط سکه انتخاب می شود.

۱۶ ) چنانچه یک ربات، به جای حرکت به دنبال توپ ربات مقابل را هل دهد یا تنها با هل دادن حریف قصد گل زدن داشته باشد بار اول یک هشدار و دفعات بعد یک کارت زرد می گیرد.

قوانین مسابقات رباتهای  نوریاب مسیریاب(تعقیب خط)

زمین مسابقه زمین مسابقه ۱۰۰*۱۸۰سانتیمتر می باشد. در زمین محلی به عنوان نقطه شروع و محلی به عنوان نقطه پایان مشخص شده است. در طول مسیر مانع های وجود داردکه رباتها باید به آنها برخورد کرده آنها راسرنگون کنند. هر مانع امتیاز مربوط به خود را دارد. مانع ها یک باطری قلمی هستند. ربات ها می توانند همه امتیازات و یا بخشی از آنها را کسب کنند.

مکانیک و ابعاد ربات کلیه قطعات استفاده شده می بایست از مجموعه قطعات موجود در بسته های ربات باشد.استفاده از هر نوع وسیله دیگر برای ربات مجاز نیست.

تغذیه رباتها حداکثر۹ ولت است.

ربات نوریاب :

ربات در نقطه ی شروع قرار میگیرد. چراغ قوه ای به دست شرکت کننده داده می شود. شرکت کننده چراغ قوه را جلوی ربات نوریابش قرار می دهد و به کمک آن ربات را هدایت می کند و با گذشتن از موانع به نقطه ی پایان می رساند. ربات برنده رباتی است که در مدت زمان کمتری از نقطه ی شروع به پایان برسد.
در این مسابقه شرکت کننده حق دست زدن به رباتش را ندارد و تنها اختیار چراغ قوه را دارد که به کمک آن می بایست رباتش را هدایت کند.

چراغ قوه نباید به ربات برخورد کند و یا مانع حرکت ربات شود.هر بار برخورد چراغ قوه یا دست زدن به ربات توسط دانش آموزان۵ امتیاز منفی دارد.

ربات مسیریاب ( تعقیب خط) :

ربات در نقطه ی شروع زمین مسابقه قرار می گیرد. زمین مسابقه کاملا سفید است و خطی سیاه رنگ با پیچ و انحنا و … نقطه ی شروع را به پایان وصل می کند. ربات می بایست به کمک سنسورهای مادون قرمز خود خط سیاه را در این زمین سفید پیدا نموده و آن را تعقیب نماید تا به نقطه ی پایان برسد. ربات برنده رباتی است که در زمان کمتری به نقطه ی پایان برسد. کنترل این ربات به صورت خودکار توسط خود ربات صورت می پذیرد و دخالتی از سوی شرکت کننده صورت نمی گیرد.

راه های ارتباطی:

وب سایت مسابقه به نشانی https://psi1.ir/robotic/
کانال شاد پژوهش سرای فرهیختگان ایلام pjilam97
کانال ایتا pjilam97
کانال آپارات https://www.aparat.com/pjilam97
ایمیل Pjilam97@gmail.com
شماره های تماس ۰۹۱۸۳۴۴۹۴۰۰ – ۰۹۱۸۸۴۴۷۶۰۸

 

 

==================

برای ثبت نام در اولین دوره مسابقات لیگ جنگ جو (سبک وزن ۳ کیلوگرم ) روی لینک زیر کلیک نمایید:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScyXBp-t0Wl-dAPOSFbhH8YrGZm_Zt9SUn0U4xzKDn0F-QnTQ/viewform

مهلت ثبت نام تا روز پنجشنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۱ از طریق لینک بالا

شماره کارت پژوهش سرای فرهیختگان ایلام نزد بانک ملی: ۶۰۳۷۹۹۷۵۹۹۲۰۴۹۸۰ ( هزینه ثبت نام در مسابقه را به شماره کارت پژوهش سرا واریز و تصویر فیش واریزی را برای شماره ۰۹۱۸۳۴۴۹۴۰۰ ارسال نمایید.

کلیه دانش آموزان ابتدایی سراسر استان ایلام می توانند در این مسابقه شرکت نمایند.

آدرس پژوهش سرا: ایلام –بلوار شهید اشرفی اصفهانی –ابتدای بلوار اصناف – خیابان شهدای سلیمانی – جنب حسینه امام خمینی(ره)

مسابقه به صورت حضوری در محل پژوهش سرا طی دو روز ( ۲۲ و ۲۳ خردادماه ) برگزار می شود.

در صورت داشتن سوال با شماره ۰۹۳۹۹۰۴۵۵۵۷ آقای مهندس جاسمی تماس حاصل فرمائید.

فایل pdf شیوه نامه جهت دانلود روی لینک کلیک نمایید:  قوانین لیگ جنگجو دانش آموزی (۳کیلو)

 

قوانین جنگجو سبک وزن

۳ کیلو گرم

خرداد ماه ۱۴۰۱

ایلام – پژوهش سرای فرهیختگان ایلام

زمان برگزاری : ۲۲-۲۳ خرداد ماه سال۱۴۰۱

——————————————————————————————————————————————–

علم رباتیک بزودی بعنوان جزیی از زندگی بشر فعالیت خواهند داشت .آشنایی با ربات ها ،شیوه ساخت ربات ها ، شیوه کاربری ربات ها و روش های توسعه فرهنگ کاربری ربات ها در زندگی شهری از موضوعاتی است که دراین جشنواره مورد بحث قرار خواهد گرفت.بسترسازی برای شناسایی استعداد های جامعه از طریق برگزاری دوره های آموزشی ،لیگ های رباتیک و… از جمله فعالیتهای این دوره مسابقات است .در واقع مسابقات رباتیک داخلی پایان ترم پژوهش سرای فرهیختگان ایلام تلاش خواهد نمود با تلفیق فناوری و فرهنگی ،مبانی پیشرفت فناوری را در خدمت فرهنگ شهری قرار دهد.

 درباره لیگ جنگجو ۳ کیلو گرم :

جنگجو سبک ۳ کیلو گرم از محبوب ترین لیگ های رباتیک ایران است در مسابقات مسابقات رباتیک داخلی پایان ترم پژوهش سرای فرهیختگان ایلام سعی شده است با ایجاد محدودیت هایی برای تیم ها در ابعاد , توان و ویژگی های دیگر در ربات ها تیم ها بتوانند با صرف کمترین هزینه به طراحی و اجرای ربات جنگجوی سبک و ارزان قیمت خود بپردازند و با به چالش کشیدن مهارت های کنترل دستی ربات خود به رقابتی جذاب بپردازند

 

 

قوانین  و آیین نامه  کلی مسابقات

The rules Regulations of tournament

قوانین عمومی General Rules  :

  1. افراد لباس فرم یا کاور یک رنگ به تن داشته باشند . ( اختیاری )
  2. افراد باید شئونات اسلامی را درتمام زمان مسابقه رعایت کنند .
  3. همراه هر گروه های دانش آموزی سر پرست یا رابط پژوهشی مدرسه باید حضور داشته باشد . ( اختیاری )
  4. هر تیم حداکثر از یک نفر تشکیل میشود . (سرپرست ، همراه یا والدین شامل این بند نیست )
  5. هرتیم به همراه ابزار و لوازم شخصی اعضای آن اعم ازقطعات مکانیکی، بردهای الکترونیکی، کامپیوترشخصی و … درمسابقات شرکت می کند وکمیته اجرایی هیچگونه مسئولیتی درقبال تامین قطعات برای تیمهای شرکت کننده ندارد­.
  6. حفظ و نگهداری ربات ها به عهده شرکت کنندگان می باشد وکمیته اجرائی مسابقات هیچگونه مسئولیتی درقبال مفقود یا خراب شدن آنها برعهده نخواهد داشت .
  7. درمحل برگزاری مسابقات ،مکان های برای اصلاح،تعمیر و تست ربات ها درنظرگرفته خواهد شد.
  8. قبل از شروع مسابقات ربات ها ازلحاظ مغایرت با قوانین بررسی میشود ودرصورت عدم سازگاری ربات ها باقوانین،ازشرکت تیم درمسابقات ممانعت به عمل می آید یا اجازه اصلاح داده میشود .
  9. درصورت اعتراض به هرگونه مسئله ­ای اعم ازنحوه برگزاری مسابقه، داوری و … اعتراضات خودرا بصورت مکتوب به مسئول رسیدگی به اعتراضات واقع درمحل برگزاری مسابقات تحویل دهید.
  10. هرگونه اعتراض شفاهی موجب محرومیت تیم می گردد.
  11. اعتراض کتبی با هزینه ۵۰ هزار تومانی جهت برسی صورت میگیرد .
  12. اگر در زمان مسابقه مشکلی پیش بیاید که در قوانین پیش بینی نشده باشد ، تصمیم گیری در این مورد به عهده هیئت داوران است ­.
  13. قوانین مسابقه در هر قسمت ممکن است به تشخیص داوران تغییرکند .
  14. زمان حضور در پیست هر تیم ۱۰ دقیقه می باشد .
  15. مسئولیت عدم آگاهی از قوانین جدید برعهده تیم های شرکت کننده می باشد .

 

نحوه برگزاری مسابقه How competition:

  1. زمان مسابقه هرتیم به قید قرعه تعیید می­شود و به هیچ عنوان قابل تغییر نمی­باشد.
  2. در قرعه کشی رقیب شما هم با همان شرایط وزن و شکل حاضر هست و جای شکایت وجود ندارد .
  3. استفاده ازمنبع تغذیه درتمام مراحل، آزاد می باشد.
  4. سعی شود تا حد امکان در زمان تشویق تیم ها به حقوق دیگر افراد در سالن احترام گذاشته شود.
  5. هرگونه سیستم برای تشویق پرصدا اکیدا” ممنوع است .

زمان بندی مسابقات Scheduled Tournaments :

  1. تاریخ شروع پیش ثبت نام ۱ خرداد ماه  الی ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۱ میباشد .
  2. زمان برگزاری اولین دوره مسابقات ۲۲-۲۳ خرداد ماه سال۱۴۰۱ میباشد .
  3. افتاحیه و پذیرش مسابقات ساعت ۸ الی ۹ صبح۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۱ میباشد .
  4. اختامیه ساعت ۱۷ عصر روز۲۳ آبان ماه ۱۳۹۸ میباشد .
  5. مسابقات دو روز و یک شب به مدت ۲۸ ساعت می باشد .

قوانین ربات جنگجو سبک وزن ۳ کیلو

Lightweight Warrior Robot Rules 3 Kilograms

فیزیک ربات Robot physics :

  1. اندازه روبات نباید از ۳۰*۳۰ سانتی متر تجاوز کند .
  2. ابعاد ربات در هنگام مسابقه به صورت خودکار و الکترونیکی می تواند بزرگتر شود.
  3. برای هر سانتی متر اضافی در ربات ۱۰ % امتیاز کل کم میشود .
  4. منظور بزرگترین قسمت ربات میباشد و طول و عرض جدا محاسبه میشود.
  5. وزن ربات نباید از سه کیلو گرم تجاوز کند .
  6. وزن ربات نباید از یک و نیم کیلو گرم کمتر باشد .
  7. منظوراز وزن ربات , وزن کل ربات شامل قسمت متحرک ، دسته کنترل و سیم ربات است .
  8. وزن دسته کنترل بی سیم جزو وزن ربات محسبوب نمی شود.
  9. به ازای هر ۱۰۰ گرم اضافه وزن ۱۰ % از امتیاز کل کم میشود .
  10. بیش از ۴۰% از کم شود به ربات فرصت داده میشود که وزن رو کم کند .
  11. ربات ها حق استفاده از آتش ، اسید و یا هر وسیله ای که به زمین مسابقه آسیب برساند را ندارند.
  12. تعویض قطعات مانند موتور و گیر بکس و تغییرات جزئی در بدنه منوط به اینکه موجب افزایش یا کاهش وزن ربات نگردد در زمان مابین دو مسابقه بلامانع است. اما در زمان مسابقه ممنوع میباشد.
  13. تمام ربات های این وزن (۳کیلوگرم ) باید از سازه های استاندارد استفاده کنند.
  14. شاسی و سپر و محافظ میدان ربات میتوانند از چوب،کاغذ.پلکسی نهایت ۲۰در۲۰ استفاده کنند.
  15. سازه های فلزی تمامی تیم های ۳ کیلو گرم ممنوع است مگر در قسمت های شاسی یا نمایشی.
  16. در جدول زیر المان ها و موتور های مجاز و غیر مجاز برای ۳ کیلو به صورت نمونه نمایش داده شده.

 

سازه های پلاستیکی سازه های فلزی ممنوعه موتور فلزی ممنوعه موتورهای پلاستیکی

 

    

تغذیه ربات :

  1. استفاده از منبع تغذیه خارج از ربات به هر شکل  مانند ترانسفورماتور , اداپتور و یا به هرشکل دیگر مجاز می باشد.
  2. حداکثر ولتاژ ورودی به ربات ۹ ولت-۴ آمپر میباشد .

اعضای تیم:

  1. سرپرست تیم در زمان مسابقه حق حضور در پیست را ندارد ، لذا در صورت مشاهده بدون تذکر برای تیم باخت در نظر گرفته میشود. (میتواند درکنارپیست راهنمایی انجام دهند )
  2. در هر تیم یک نفر باید به عنوان سرپرست تیم معرفی گرد.

مشخصات زمین مسابقه:

  1. پیست مسابقه یک زمین مستطیل به ابعاد تقریبی۱۰۰*۱۵۰ سانتیمتر می باشد.
  2. احتمالا دور پیست دیواره هایی به ارتفاع تقریبی ۱۰ سانتیمتر وجود خواهد داشت.
  3. زمین مسابقه به شکل زمین فوتبال بوده و اندازه دروازه ها حدودا” ۴۰ سانتیمتر خواهد بود.
  4. احتمالا” حفره های ۵۰*۵۰ بر روی زمین قرار دارد.

نحوه برگزاری مسابقه:

  1. این لیگ در چند مرحله به صورت گروهی(از هر گروه ۱ تیم صعود خواهند کرد) و تک حذفی برگزار می شود.
  2. در صورت عدم حضور به موقع تیم در پیست مسابقه (پس از دوبار فراخوانی)، تیم حذف خواهد شد.
  3. زمان مسابقه یک زمان ۲ دقیقه ای زمان اماده سازی و سپس ۳ دقیقه زمان اصلی است.
  4. هر تیم بعد از اعلام زمان شروع مسابقه حداکثر ۲ دقیقه اماده سازی دارد. در صورت عدم حضور تیم بعد از ۲دقیقه تیم مقابل در زمین حاضر میشود و تیم دیگر میتواند ۱ دقیقه باتاخیر بیاید که به عنوان زمان ریست محسوب میشود در زمین حضور پیدا کند در غیر این صورت تیم حاضر برنده با امتیاز فنی اعلام میشود.

معیار تعیین تیم های صعود کننده از این مرحله :

  1. تعداد برد بیشتر ربات نه تیم .
  2. در صورت تساوی در برد ،با احتساب برد و باخت بازی رودررو با تیم مقابل انتخاب میشود.

شرایط تیم برنده :

  1. در صورتی که تیم مقابل مجبور به بیش از ۳ بار استفاده از ریست شود.
  2. در صورتی که تیم مقابل ، در زمان ریست نتواند ربات خود را تعمیر و راه اندازی کند.
  3. در صورت عدم راه اندازی ربات پس از هر بار استفاده از زمان ریست و پایان ان درخواست ریست مجدد وجود ندارد و تیم به عنوان بازنده معرفی خواهد شد .
  4. در صورتی که تیم مقابل از مسابقه انصراف بدهد.
  5. در غیر این صورت هر تیمی که امتیاز بیشتری مطابق جدول امتیازات کسب کرده باشد برنده مسابقه اعلام خواهد شد.
  6. در صورت برابری امتیاز ها تیمی برنده است که ربات سبکتری داشته باشد.

 

 

 

شرایط شروع مجدد :

  1. بیرون انداختن ربات از زمین مسابقه .
  2. افتادن ربات در حفره .
  3. عدم حرکت ربات به مدت ۲۰ ثانیه در زمین .
  4. واژگون شدن یا هر حالتی که ربات نتواند حرکت خود را ادامه دهد .

نمای ۳ بعدی زمین : در شیوه نامه قرار دارد

جدول امتیازات  :

هدف امتیاز توضیحات ادامه بازی
حفره ، تیغه ،آتش ،موانع ۵۰ ربات ها باید تلاش کنند تا حریف را درون حفره ، تیغه ،آتش ،موانع و… بیاندازنند  انداختن ربات به معنای افتادن تمام یا بخشی از ربات می باشد شروع مجدد
از زمین بیرون انداختن ۵۰ ربات ها می توانند همدیگر را به طور کامل از زمین به بیرون بیاندازند شروع مجدد
بلند کردن ربات ۵۰ ربات ها میتوانند حریف خود را از روی زمین بلند کنند و همچنیین بتوانند به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارند ادامه
وازگون کردن ۱۰۰ ربات ها میتوانند حریف خود را واژگون کنند به گونه ای که ربات قادر به ادامه حرکت نباشد شروع مجدد
وازگون کردن ۵۰ ربات ها میتوانند حریف خود را واژگون کنند به گونه ای که ربات قادر به ادامه حرکت باشد ادامه
متوقف کردن ۵۰ ربات ها میتوانند حریف خود را به مدت ۱۰ ثانیه در زمین مسابه متوقف کنند (گیر انداختن ربات حریف در گوشه و یا کناره های زمین ) ادامه
فرار ربات ۱۰۰ تعقیب وگریزربات به مدت ۲۰ ثانیه به تیم مهاجم این امتیاز داده میشود ادامه
اعلام زمان ریست ۱۰۰ رباتها در این زمان میتوانند تعمییر گردنند و امتیاز این موقعیت به تیم مقابل داده میشود ادامه بعد از زمان پایان ریست
اخطار ۱ ۵۰ در صورت ضربه زدن به ربات تیم مقابل در زمان ریست این تیم باعث ثبت ۵۰ امتیاز برای تیم مقابل میشود ادامه بعد از زمان پایان ریست
اخطار ۲ ۵۰ کشیدن سیم و با دست زدن به ربات در شرایط عادی مسابقه بدون اجازه داور باعث ثبت ۵۰ امتیاز به تیم مقابل میشود ادامه
اخطار۳ ۱۵۰ کشیدن سیم و با دست زدن به ربات در شرایطی که تیم حریف درموقعیت کسب امتیاز میباشد ادامه
امتیاز فنی ۵۰۰ حضور پیدا نکردن حریف در زمین یا انصراف در زمان کمتر از دو دقیقه حین مسابقه اتمام بازی
هل دادن ۵۰ رباتی که بتواند ربات مقابل را در خلاف جهت حرکت ربات و یا در راستای عمود بر حرکت ربات حریف به میزان ۳۰ سانتی متر جابجا کند ادامه
ضربه زدن ۵۰ رباتی که بتواند ربات مقابل را در خلاف جهت حرکت ربات و یا در راستای عمود بر حرکت ربات حریف به میزان ۳۰ سانتی متر جابجا کند . ادامه
انصراف ۳۰۰+ امتیازات کسب در صورت انصراف تیم حریف بعد از ۲ دقیقه زمان بازی اتمام

 

نمودار حذفی و قرعه کشی کار گروه  Aیک مسابقات رباتیک جنگ جو ۳ کیلو گرم پژوهش سرای فرهیختگان ایلام :

جدول مسابقات پس از پایان ثبت نام از طریق سایت پژوهش سرا منتشر می شود.

 

نمودار حذفی و قرعه کشی کار گروه  Aدو مسابقات رباتیک جنگ جو ۳ کیلو گرم پژوهش سرای فرهیختگان ایلام :

جدول مسابقات پس از پایان ثبت نام از طریق سایت پژوهش سرا منتشر می شود.

 

 

ملاک اصلی کمیته فنی برای انتشار اخبار، اطلاعیهها و هرگونه خبررسانی صرفا سایت رسمی و کانال بخش فنی مسابقات است.

 

با تشکر سرپرست

کمیته فنی مسابقات رباتیک پژوهش سرای فرهیختگان ایلام

پیمان جاسمی

 

 

 

 

سخنی با والدین گرامی

به کودکان خود مدیریت از دست دادن را بیاموزیم

در تربیت کودک بسیاری از قوانین وجود دارد که اگر از همان ابتدای کودکی به کودک آموزش داده نشود در بزرگسالی برای کودک مشکل ساز میشود . برد و باخت در زندگی هر شخصی وجود دارد که باید در مقابل آن ها واکنش های صحیحی را انجام داد و بهتر است در کودکان این امر نهادینه شود. از دست دادن یک اتفاق طبیعی در زندگی است که همه آدمها آن را تجربه کرده اند .

از دست دادن اسباب بازی های کودکی ، از دست دادن هم بازی ها ، حتی باخت در مسابقات رباتیک  و خیلی از موارد دیگر که از کودکی تا بزرگسالی همراه انسان است . باخت در زندگی یا از دست دادن جایگاه برنده بودن هم نمونه ای از همین از دست دادن های طبیعی زندگی است اما تحمل باخت در مسابقات رباتیک  برای بعضی از کودکان بسیار دشوار است .

بسیاری از والدین از این موضوع شکایت دارند که کودک شان به هنگام بازی کردن با دوستان خود به محض باخت در بازی، شروع به داد و فریاد و دعوا می کند.

کودکانی که تحمل باختن را ندارند، بسیار زیادند، اما علیرغم این مسئله به جرأت می توان گفت که این عادت و رفتار در کودکان قابل تغییر است ولی این تغییر نیاز به همکاری و تلاش زیاد شما دارد تحمل شکست برای هیچ کس لذت بخش و خوشایند نیست، پس نمی توان از کودکان انتظار داشت که قادر به درک آن باشند، اما واقعیت این است که زندگی مقوله ای سخت و پیچیده است و همه ما باید طعم از دست دادن و شکست خوردن را در زندگی بچشیم.

چرا که دیر یا زود با از دست دادن های متفاوت، آشنا می شویم، بنابراین باید به کودکان خود مدیریت از دست دادن را از همان کودکی بیاموزیم تا راحت تر بتوانند خود را برای زندگی آماده و هماهنگ کنند.

آموزش برد و باخت به کودک :

سنین پیش دبستانی و دبستان :

در میان بچه های دبستانی ، مسابقات و رقابت های رباتیک، یک مسئله طبیعی و عادی است. کودکان در همین سن و سال با مفهوم پیروزی و موفق شدن آشنا می شوند.

آنها درک کرده اند که پیروزی دلچسب و شیرین است پس می خواهند در همه چیز پیروز باشند. کودکان پیش دبستانی نمی توانند ارتباط بین رفتارها و واکنش ها را به درستی درک کنند.

در کودکان کمتر از ۶ سال نوعی دیدگاه جادویی نسبت به دنیای پیرامون در آنها وجود دارد. آنها دنیا را تقسیم بر ۲ می کنند. بچه های خوب و بچه های بد، بچه های خوب پیروز می شوند و برنده اند و بچه های بد، بازنده. پیروزی یعنی من خوب هستم و شکست و باخت یعنی من بد هستم.

کودکان دبستانی بسیار رقابت جو هستند فکر آنها کمی بلوغ یافته است. آنها معتقدند که حتی بچه های خوب نیز گاهی اوقات شکست می خورند اما همچنان بچه های خوب و بد را باور دارند. والدین قادر به خواندن ذهن کودکان نیستند.

آنها کم کم وارد مرحله ای می شوند که توانایی بیشتری برای درک حقایق زندگی از خود نشان می دهند. بنابراین اتفاقاتی مثل باخت در یک بازی و رقابت را راحت تر می پذیرند.

حقیقت برد و باخت :

پژوهشگران و روانشناسان معتقدند که کودکان باید با این حقیقت روبرو شوند که همواره یکی برنده می شود و دیگری بازنده. آنها باید به اندازه کافی خوب باشند، ولی اگر نتوانستند به نتیجه دلخواه برسند نباید احساس، آشفتگی، پریشانی، خجالت، عصبانیت و غمگینی کنند.پدر و مادر ها اگر برای تلاش و زحمت فرزند خود ارزش قائل باشند، کودکان نیز با این واقعیت ها راحت تر کنار می آیند.

 

 

توانایی لازم برای درک باخت و شکست به مرور زمان و با بزرگ تر شدن کودک ایجاد می شود و آنها کمی که بزرگ تر شدند یاد می گیرند که گاهی برنده هستند و گاهی بازنده.در این میان برخی از کودکان روحیه رقابتی تری دارند. ممکن است جنبه خشم و تهاجمی گری در آنها بیشتر رشد کرده باشد.

بسیاری از والدین شکایت دارند که نمی توانند با کودک در مسابقات رباتیک شرکت کنند، چرا که کودک شان به هنگام باخت عصبانی می شود و رفتارهای نامناسب از خود بروز می دهد. چون برای بسیاری از کودکان پذیرفتن واقعیت های زندگی، کار ساده و راحتی نیست.برخی از آنها تلاش می کنند در موقعیتی که برای آنها ایجاد تهدید می کند، قرار نگیرند، پس در رقابت ها شرکت نمی کنند.در اغلب مواقع ما بزرگ ترها تشنه بردن و پیروز شدن هستیم و کودکانمان در می یابند که در صورت بردن به آنها افتخار می کنیم. برخی از ما والدین روحیه رقابتی داریم و همین رفتارمان الگوی کودکانمان می شود.(درایلام زیاد دیده شده)

ما به آنها می گوییم که تلاش کودک برای مان اهمیت بیشتری دارد، اینکه ببرد یا ببازد مهم نیست اینکه تلاشش را کرده باشد، مهم است ولی در عمل خلاف آن را ثابت می کنیم و نشان می دهیم که بردن چقدر مهم است.

علاوه بر رفتار و واکنش های والدین، سن کودک نیز در این امر بسیار دخیل است. معمولا کودکان در ۶ سالگی تحمل شکست خوردن و باختن را ندارند. آنها همیشه انتظار بردن و نفر اول شدن را دارند.وقتی که می بازند، فحش می دهند، وسایل را پرت می کنند، داد می زنند، اشک می ریزند و یا واکنش های دیگر نشان می دهند.

واکنش درست والدین :

یکی از کارهایی که در این رابطه می توانید انجام دهید، این است که در ابتدا وقتی که می خواهید یک بازی را به کودک خود یاد بدهید.اجازه بدهید که او برنده باشد. قرار نیست که از همان ابتدا واقعی بازی کنید و به او شکست خوردن را نیز یاد بدهید. کودک شما نیاز دارد که با حس بهتری بازی را شروع کند و با شهامت بالاتری بازی کند.حس پیروزی در ابتدا به آنها حس رقابت می دهد و به همین دلیل از بازی کردن بیشتر لذت می برند. اگر کودکتان بیش از حد بازی را جدی گرفته است و واکنش نشان می دهد و بسیار آشفته و یا غمگین می شود، بازی را متوقف کنید و بگذارید در یک زمان دیگر که شرایط بهتر شد، بازی کند.

برخی از کودکان قادر هستند شکست به خواهر و برادرهایشان را تحمل کنند، ولی از دوستانشان نه و برعکس و به همین دلیل وارد جر و بحث و دعوا می شوند.بازی های گروهی و تیمی در این رابطه بسیار موثر هستند و مفهوم برد و باخت را بهتر به کودک یاد می دهند. آنها ناامیدی در اثر شکست را در بازی ها و رقابت های گروهی با سایر هم گروهی های خود تحمل می کنند بنابراین رفتار معقول تری خواهند داشت. اجازه بدهید که فرزندتان احساسات و ناامیدی هایش را بیان کند و واکنش نشان دهد و با این حس نیز آشنا شود.قضاوت کردن و پند و اندرزهای شما بی فایده خواهند بود. بعد از آنکه حس تلخ آنها سپری شد و به حالت معمول برگشتند، می توانید با آنها حرف بزنید و ارزش های واقعی را برایشان توصیف کنید.

در دنیای بزرگسالان رقابت و مسابقه بیشتر جنبه تفریح دارد و سعی می کنیم که لذت ببریم و باید تلاش کنیم که همین منطق را به کودکانمان انتقال بدهیم و البته لازم است که الگوی خوبی برای آنان باشیم.

برای تلاش آنها ارزش و احترام قائل باشید، به طوری که تمایل داشته باشند مجددا در رقابت ها شرکت کنند.

اینکه درست ببازند، نکته کلیدی است. اینکه بعد از شکست مایوس نشوند و دوباره امتحان کنند و تجربه کسب نمایند، اهمیت زیادی دارد. در طول انجام یک بازی یا مسابقه، روی لذت بردن و تفریح کردن بیشتر تمرکز کنید تا نتیجه گرفتن. هرچه بیشتر روی جنبه تفریح تمرکز کنید، کودکتان بیشتر مفهوم برد و باخت را درک می کند.گاهی آنها را در موقعیت باخت قرار دهید. حتما نباید کودکتان در یک کار خاص مهارت داشته باشد و وارد رقابت شود بلکه باید در چیزهایی که مهارت ندارد نیز بازی کند و به چالش کشیده شود.اگر برای تلاش آنها ارزش قائل باشید، درمی یابند که شما بیشتر از نتیجه رقابت به خود آنها اهمیت می دهید و این درس مهمی است.

سعی کنیم برای فرزندانمان بهترین الگو باشیم .

 

 

دکمه بازگشت به بالا