دومین دوره مسابقه آزمایشگاهی استان ایلام
دانلود فایل pdf شیوه نامه: شیوه نامه مسابقات آزمایشگاهی علوم تجربی ۱۴۰۱۰۷۲۵
شیوه نامه دومین دوره مسابقات آزمایشگاهی علوم تجربی استان ایلام
- به میزبانی : پژوهش سرای راه اندیشه دهلران
- پژوهش سرای دانش آموزی فرهیختگان ایلام ( قطب کشوری آزمایشگاه علوم تجربی)
- دبیرخانه راهبری کشورری آزمایشگاه علوم تجربی مستقر در استان ایلام
- پژوهش سرای خوارزمی چوار
- پژوهش سرای آبدانان
- انجمن علمی آموزشی معلمان فیزیک استان ایلام
- گروه آموزشی درس علوم تجربی استان ایلام
زمان برگزاری: ۱۱ لغایت ۱۸ آبانماه ۱۴۰۱
مقدمه و اهداف :
انجام فعالیتهای آزمایشگاهی علاوه بر تثبیت و تعمیق یادگیری مفاهیم آموخته شده، به کسب مهارتهایی منجر میگردند که در زندگی روزمره مورد استفاده قرار گرفته و زمینههای نوآوری و خلاقیت دانشآموزان را فراهم می سازد. این رویداد با اهداف زیر برگزار می شود:
- ایجاد زمینه رشد و ارتقای توانمندی های علمی و تقویت مهارتهای ذهنی و روانی – حرکتی
- اشاعه فعالیت های آزمایشگاهی و دست ورزیهای دانشآموزان
- تلفیق دانش علمی، مهارتهای عملی، کاربردی و توسعه فرهنگ پژوهش در دانشآموزان
روش ارسال آثار :
دانش آموزان آثار خود را همراه با مشخصات و مستندات لازم از طریق پیام رسان شاد به آیدی @nano_ilam ارسال نمایید. مشخصات لازم عبارتند از:
- کد ملی
- نام و نام خانوادگی( ارسال اثرتیمی همراه با مشخصات هر دو نفر باشد )
- شهرستان
- نام مدرسه
- پایه تحصیلی
- جنسیت
- شماره موبایل
- نام و نام خانوادگی دبیر راهنما و شماره موبایل
- نام و نام خانوادگی مدیر مدرسه و شماره موبایل
- عنوان آزمایش
- شرح مختصر آزمایش ( در حد ۳ خط )
- آزمایش در کدام یک از زمینه های می باشد ( فیزیک ، شیمی، زیست شناسی، زمین شناسی)
- ارسال تصویر عکس پرسنلیدانش آموز
آثار گرایش فیلم:
تمام دانشآموزان متوسطه اول و متوسطه دوم نظری، هنرستان های فنی و کاردانش به صورت انفرادی یا تیم دو نفره می توانند در این بخش به صورت رایگان شرکت نمایند .
- اعضای تیم باید از یک دوره و یک جنسیت بوده و می توانند از دو پایه و از رشته های مختلف تحصیلی ، هم باشند .
شرایط اختصاصی اثر :
- آزمایش هر دوره تحصیلی از کتب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ و مباحث مرتبط با آن انتخاب شود .
- آزمایش انتخاب شده نباید عینا در کتاب درسی بیان شده باشد ، بلکه یکی از مفاهیم کتاب درسی را به شیوه نوین ارایه کند .
- فیلم می بایست نمایان گر فعالیت دانشآموزان در تمام مراحل انجام آزمایش باشد ..
- فیلم بدون لرزش ( استفاده از پایه دوربین) و با فرمت MP4 تهیه گردد .
- کیفیت صدای فیلم حایز اهمیت است.
- زمان فیلم ارسالی ، حداکثر ۵ دقیقه باشد ( در صورت طولانی بودن زمان انجام آزمایش ، میتوانید قبل از ارسال ، سرعت نمایش فیلم را تند و یا قسمت های غیر ضروری را حذف نمایید ) .
- لازم است در ابتدای آزمایش ، موضوع آزمایش عنوان شود و در پایان دانشآموز حداکثر در مدت ۶۰ ثانیه خود ( افراد تیم ) ، نام منطقه ، واحد آموزشی ، معلم راهنما ، پایه و رشته تحصیلی را معرفی نماید. این ۶۰ ثانیه جزء زمان فیلم لحاظ نمی شود .
- محل فیلم برداری و انجام آزمایش در مکان ایمن نظیر آزمایشگاه مدرسه و یا پژوهش سرای دانش آموزی باشد و در صورت انجام آزمایش در منزل، رعایت تمام نکات ایمنی الزامی است .
- صدای موجود در فیلم صدای دانش آموزان در حال آزمایش باشد .
- آزمایش ها شامل انفجارهای وسیع ، کار با مواد سمی و خطر ناک و آسیب رسان به محیط زیست و دانش آموزان نباشد.
- ارزیابی آثار بر مبنای محورهای خلاقیت و نوآوری ، ایمنی و بهداشت محیطی و فردی ، استفاده مؤثر از تکنولوژی آموزشی و انتخاب موضوعات متناسب با کتاب درسی باشد .
- فیلم برداری بصورت افقی گرفته و ارسال شود . ( فیلم های عمودی و یا مربعی مورد داوری قرار نمی گیرند )
- حجم فیلم ارسالی بیشتر از ۵۰ مگا بایت نباشد .
زمان ارسال آثار : تا ۱۱ آبانماه ۱۴۰۱
تذکر: در صورت عدم رعایت شرایط مورد اشاره ، آثار ارسالی مورد ارزیابی قرار نمی گیرند.
ملاک های داوری و ارزیابی آثار انفرادی
موضوع ارزیابی | معیار ارزیابی | حداکثر امتیاز |
خلاقیت
و نوآوری |
۱. نوآوری (خلق روش جدید آزمایش) | ۲۰ |
ایمنی و بهداشت فضا و فرد | ۲. رعایت نکات ایمنی و زیست محیطی | ۱۰ |
اعتبار علمی آزمایش | ۳. سازماندهی فرآیند آزمایش(بیان هدف، انجام آزمایش، نتیجه گیری مطابق هدف) | ۱۵ |
۴. روش انجام آزمایش | ۱۵ | |
۵. صحت علمی روش کار- صحت علمی نتیجه کار | ۱۵ | |
تکنولوژی | ۶. کیفیت صدا | ۵ |
۷. کیفیت تصویر و نور | ۵ | |
۸. مناسب بودن فضای فیزیکی (چیدمان وسایل روی میز، فضای پشت صحنه، وضوح جزئیات و موارد موثر در نتیجه آزمایش) | ۱۰ | |
معرفی | ۹. تصویر کامل دانش آموز و معرفی کامل | ۵ |
امتیاز نهایی | ۱۰۰ |
ملاک های داوری و ارزیابی آثار تیمی دو نفره
موضوع ارزیابی | معیار ارزیابی | حداکثر امتیاز |
خلاقیت
و نوآوری |
۱. نوآوری (خلق روش جدید آزمایش) | ۲۰ |
ایمنی و بهداشت فضا و فرد | ۲. رعایت نکات ایمنی وزیست محیطی | ۱۰ |
اعتبار علمی آزمایش | ۳. سازماندهی فرآیند آزمایش(بیان هدف، انجام آزمایش، نتیجه گیری مطابق هدف) | ۱۵ |
۴. روش انجام آزمایش | ۱۰ | |
۵. صحت علمی روش کار- صحت علمی نتیجه کار | ۱۵ | |
تکنولوژی | ۶. کیفیت صدا | ۵ |
۷. کیفیت تصویر و نور | ۵ | |
۸. مناسب بودن فضای فیزیکی (چیدمان وسایل روی میز، فضای پشت صحنه، وضوح جزئیات و موارد موثر در نتیجه آزمایش) | ۱۰ | |
معرفی | ۹. تصویر کامل دانش آموزان و معرفی کامل | ۵ |
۱۰. میزان مشارکت کار گروهی | ۵ | |
امتیاز نهایی | ۱۰۰ |
راه های ارتباطی:
وب سایت مسابقه به نشانی | https://psi1.ir/laboratory_competition/ |
کانال شاد پژوهش سرای فرهیختگان ایلام | pjilam97 |
کانال ایتا | pjilam97 |
کانال آپارات | https://www.aparat.com/pjilam97 |
آیدی ارتباط با دبیرخانه در شاد | nano_ilam |
ایمیل | Pjilam97@gmail.com |
شماره های تماس | ۰۹۳۹۰۰۹۹۱۸۲ – ۰۹۱۸۳۴۴۹۴۰۰ |