همایش نانوآموزان
اهمیت یادگیری علم نانو برای دانش آموزان
توضیحات مسئول کارگروه ترویج و فرهنگ سازی ستاد توسعه فناوری نانو در خصوص اهمیت آموزش نانو برای دانش آموزان
لینک نمایشگاه مجازی دومین همایش دانش آموزی نانوآموزان زاگرس تا خلیج فارس: https://psi1.ir/nanovirtualexhibition/
نکته مهم: برای کلیه عزیزانی که در بخش مدرس کوچک و یا فیلم قراره برای همایش نانوآموزان آماده نمایند می توانند لوگوی همایش را از زیر دانلود و در فیلم خود به صورت نوار زیرنویس درج نمایند. ( تصاویر به دو فرمت png و jpg )
برای دانلود شیوه نامه روی لینک زیر کلیک نمایید:
شیوه نامه اجرایی دومین همایش نانوآموزان زاگرس تا خلیج فارس
شیوه نامه اجرایی دومین همایش مجازی نانوآموزان زاگرس تا خلیجفارس
(با محوریت علوم پایه)
زمان برگزاری:
فروردین ماه ۱۴۰۱
الف) مقدمه
نانو تکنولوژی، توانمندی تولید مواد، ابزارها و سیستمهای جدید با در دست گرفتن کنترل در سطوح ملکولی و اتمی و استفاده از خواصی است که در آن سطوح ظاهر میشود. از همین تعریف ساده برمیآید که نانوتکنولوژی یک رشتهی جدید نیست، بلکه رویکردی جدید در تمام رشتههاست. برای نانوتکنولوژی کاربردهایی را در حوزههای مختلف نظیر غذا، دارو، تشخیص پزشکی و بیوتکنولوژی تا الکترونیک، کامپیوتر، ارتباطات، حملونقل، انرژی، محیط زیست، مواد، هوافضا و امنیت ملی برشمردهاند.
طبق مصوبه سازمان علمی و فرهنگی یونسکو، سال ۲۰۲۲ میلادی به عنوان سال جهانی بزرگداشت علوم پایه نامگذاری شده است. هدف از این نامگذاری توجه جهانی به علوم پایه به عنوان مبنای اصلی توسعه و پیشرفت در کشورهاست. تاکنون نهادهای زیادی در دنیا به بزرگداشت این رویداد پیوستهاند. در کشور ما نیز شورای سیاستگذاری سال جهانی بزرگداشت علوم پایه تشکیل گردیده است. برنامههایی در این خصوص تدوین شده است که بزرگداشت آن به صورت جهانی این موضوع را به صورت مضاعف پر اهمیتتر میکند.
بر این اساس پژوهشسرای شهید خوشبخت بوشهر و پژوهشسرای دانشآموزی فرهیختگان ایلام در راستای ترویج و توسعه علم و فناوری نانو و ایجاد آشنایی بیشتر در سطح دانشآموزی اقدام به برگزاری دومین دوره از همایش نانوآموزان زاگرس تا خلیج فارس با محوریت علوم پایه نموده است. این همایش علاوه بر شناسایی، معرفی و تشویق فعالان این فناوری، فضای رقابتی سالم به منظور ترویج و هدایت فعالیتهای نوآورانه و فناورانه حوزه نانو در بین دانشآموزان را نیز فراهم میکند.
ب) اهداف همایش
- Ø توانمندسازی دانشآموزان در تحقیق و پژوهش
- Ø هدایت دانشآموزان به سمت علوم پایه
- Ø آشنایی بیشتر دانش آموزان با نقش علوم پایه در پیشبرد علم و تکنولوژی
- Ø ایجاد علاقه و انگیزه در بین دانشآموزان برای شناخت فناوری نانو
- Ø آشنایی دانشآموزان با یافتههای جدید نانوفناوری و فناوریهای پیشرفته مرتبط با آن
- Ø شناسایی استعدادها و خلاقیتهای دانشآموزان در زمینه نانوفناوری
- Ø فراهم ساختن فضای پرشور و رقابتی در بین پژوهشگران جوان
- Ø تقویت مهارت کارگروهی و احترام به خردجمعی در گروه
- Ø فراهم نمودن بستری برای ارائه دستاوردهای دانشآموزان در زمینه نانوفناوری و همچنین علوم پایه
ج) نحوهی برگزاری:
اختتامیهی این همایش به صورت وبینار مجازی (آنلاین) در بستر اسکای روم پژوهشسرای دانشآموزی شهید خوشبخت بوشهر و همزمان به صورت پخش زنده در کانال پژوهشسرای فرهیختگان ایلام به نشانی pjilam97 در پیامرسان شاد برگزار خواهد شد. لینک برگزاری متعاقباً اعلام میگردد.
د) شرایط شرکتکنندگان
کلیهی دانشآموزان هر سه مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم میتوانند به صورت انفرادی یا گروهی (گروه های ۲ یا ۳ نفره به جز محور نقاشی) در یکی از محورهای همایش (بند ه) شرکت نمایند.
*نکته: در محور نقاشی، دانشآموزان تنها میتوانند به صورت انفرادی شرکت کنند.
ه) معرفی محورهای همایش و موضوعات مرتبط با آن
ه-۱) مقطع ابتدایی
- محور مدرس کوچک (انفرادی یا گروه های ۲ الی ۳ نفره):
- در محور مدرس کوچک، دانشآموزان میتوانند به دلخواه خود یکی از موضوعات زیر را انتخاب نموده و به تدریس آن بپردازند و فیلم تدریس خود را (حداکثر ۵ دقیقه، حداقل ۳ دقیقه و حداکثر حجم ۲۰ مگابایت) به دبیرخانه همایش ارسال نمایند. دانشآموزان میبایست در ابتدای فیلم به معرفی مختصری از خود شامل نام و نام خانوادگی، نام مدرسه، پایه، نام شهر و استان بپردازند. همچنین فیلمها بایستی به صورت افقی ضبط شده و دارای کیفیت صدا و تصویر مناسب باشند. موضوعات مرتبط با این محور به شرح زیر است:
- موضوع آزاد (یک موضوع به دلخواه دانشآموز و مرتبط با فناوری نانو)
- نقش فناوری نانو در حفظ محیط زیست
- نقش فناوری نانو در صنایع غذایی و کشاورزی
- نقش فناوری نانو در پزشکی و دارورسانی
*نکته: چنانچه دانشآموزان در حین تدریس از یک بازی جدید یا یک وسیلهی کمک آموزشی استفاده نمایند، از امتیاز ویژهای در بخش داوری برخوردار خواهند شد.
- محور نقاشی (انفرادی):
- در محور نقاشی انتخاب موضوع به صورت آزاد میباشد و دانشآموزان میتوانند به دلخواه خود یکی از موضوعات یا چالشهای مرتبط با فناوری نانو را انتخاب نمایند. این بخش به صورت انفرادی است و هر دانشآموز میتواند حداکثر یک اثر را به دبیرخانه ارسال نماید. فرمت نقاشی ارسالی به صورت jpg، png، jpeg و… و حداکثر حجم آن ۱۰ مگابایت میباشد.
* نکته: آثاری که مرتبط با فناوری نانو نباشد، مورد داوری قرار نمیگیرد.
* تذکر مهم: در صورتی که دانش آموزان به هر نحوی در آثار خود (محور نقاشی و مدرس کوچک) به ارتباط فناوری نانو با علوم پایه اشاره داشته باشند، در بخش داوری از امتیاز ویژهای برخوردار خواهند شد.
ه-۲) مقاطع متوسطه اول و دوم
- محور پیشنهاده (پژوهش نوآورانه یا محصول نوآورانه، انفرادی یا گروههای دو الی سه نفره):
- در محور پیشنهاده (پژوهش نوآورانه و یا محصول نوآورانه) دانشآموزان بایستی طبق فرمت اعلام شده در پیوست ۱ همین شیوهنامه، آثار خود را به فرمتهای word و pdf به دبیرخانه همایش ارسال نمایند. موضوعاتی که دانشآموزان در این محور مجاز به انتخاب میباشند به شرح زیر است:
- سنتز سبز نانوذرات
- بررسی عملکرد نانوذرات در بهبود ماندگاری غذاهای بستهبندی شده
- عملکرد نانوذرات در صنایع کشاورزی (کودهای شیمیایی، آبیاری خاک و …)
- * تذکر مهم: نتیجه نهایی آثار در محور پیشنهاده، مجموع نمرات بخش داوری مقاله (۷۰ درصد) و ارائه شفاهی (۳۰ درصد) خواهد بود.
- محور گزارش علمی (انفرادی یا گروه های دو الی سه نفره):
- در محور گزارش علمی، دانشآموزان لازم است که آثار خود را طبق فرمت اعلام شده در پیوست ۲ شیوهنامه، آماده نموده و فایل word و pdf آن را تا تاریخ اعلام شده به دبیرخانه ارسال کنند. موضوعات مرتبط با این محور نیز به شرح زیر میباشد و دانشآموزان تنها مجاز به انتخاب یکی از این موضوعات میباشند:
- روشهای بازیافت زبالههای خانگی و صنعتی (کاغذ، بازمانده غذا، شیشه و مواد پلیمری و …)
- روشهای تصفیه آب و پساب خانگی و صنعتی
- * تذکر مهم: نتیجه نهایی آثار در محور گزارش علمی، مجموع نمرات بخش داوری مقاله (۷۰ درصد) و ارائه شفاهی (۳۰ درصد) خواهد بود.
- محور ستون تصفیه آب (انفرادی یا گروه های دو الی سه نفره):
- در محور ستون تصفیه ی آب دانشآموزان لازم است ابتدا طبق راهنماییهای عنوان شده در پیوست ۳ شیوهنامه، مبادرت به ساخت یک ستون که جهت تصفیهی آب است نموده و سپس به بررسی عملکرد آن با انجام یک آزمایش پرداخته و فیلم آن را برای دبیرخانه همایش ارسال نمایند. حداکثر زمان فیلم ۵ دقیقه و حداقل ۳ دقیقه می باشد. دانشآموزان میبایست در ابتدای فیلم به معرفی مختصری از خود شامل نام و نام خانوادگی، نام مدرسه، پایه، نام شهر و استان بپردازند.
- فیلمها بایستی به صورت افقی ضبط شده و دارای کیفیت صدا و تصویر مناسب باشند. حداکثر حجم فیلم نیز ۲۰ مگابایت میباشد.
* نکته: آثاری که مرتبط با موضوعات عنوان شده در هر محور نباشد، مورد داوری قرار نمیگیرد.
* تذکر مهم: در صورتی که دانش آموزان به هر نحوی در آثار خود (محورهای پیشنهاده، گزارش علمی و ستون تصفیه آب) به ارتباط فناوری نانو با علوم پایه اشاره داشته باشند، در بخش داوری از امتیاز ویژهای برخوردار خواهند شد.
و) زمانبندی همایش:
- Ø مهلت ارسال آثار تا پایان روز: یکشنبه ۲۹ اسفندماه
- Ø جلسه داوری آنلاین (گزارش علمی و پیشنهاده): دوشنبه ۲۹ فرورودین ماه ۱۴۰۱
- Ø اعلام نتایج داوری: سهشنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۱
- Ø زمان برگزاری اختتامیهی همایش: چهارشنبه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۱
ز) نحوه داوری آثار و تجلیل از برگزیدگان:
داوری هر یک از محورهای همایش توسط گروه داوران و مطابق با جداول موجود در پیوست ۴، انجام خواهد شد و امتیاز نهایی هر اثر بر اساس میانگینگیری از امتیازت داوران به آن اثر خواهد بود.
آثار برگزیده در روز برگزاری اختتامیهی همایش به صورت آنلاین در بستر اسکای روم پژوهشسرای دانشآموزی شهید خوشبخت بوشهر و همچنین کانال شاد پژوهشسرای دانشآموزی فرهیختگان ایلام به آدرس @pjilam97 به نمایش گذاشته خواهد شد. لینک اسکای روم متعاقبا اطلاعرسانی خواهد شد.
در محور گزارش علمی و پیشنهاده (پژوهش نوآورانه و محصول نوآورانه) نیز آثاری که موفق به کسب حداقل ۷۰ درصد امتیاز شوند به مرحله پایانی راه خواهند یافت و برگزیدگان در این بخش بایستی در تاریخ ذکر شده در بند (و)، به صورت آنلاین و در ساعتی که به آنها اعلام خواهد شد، از آثار خود دفاع نمایند. نتایج نهایی داوری در روز برگزاری همایش اعلام خواهد شد.
ح) نحوه ارسال آثار و ارتباط با دبیرخانه همایش:
شرکتکنندگان میتوانند از طریق لینک https://b2n.ir/w04929 اقدام به بارگذاری و ارسال آثار خود نمایند. در صورت وجود هر گونه سوال یا مشکل در زمینهی بارگذاری آثار، شرکتکنندگان میتوانند با شماره تلفنهای ۰۹۱۷۷۷۳۵۳۶۶ و ۰۹۱۷۷۷۷۴۲۶۸ (دبیرخانه همایش) ارتباط برقرار نمایند.
آدرس وب سایت پژوهشسرای شهید خوشبخت بوشهر: www.pdbu.ir
ایمیل دبیرخانه پژوهشسرای شهید خوشبخت بوشهر: pdbu.ir@gmail.com
آدرس کانال ایتا قطب نانوفناوری پژوهشسرای شهید خوشبخت بوشهر: @ghotb_pdbu
آدرس صفحهی اینستاگرام پژوهشسرای شهید خوشبخت بوشهر: Shahid_khoshbakht_bu
آدرس کانال شاد، ایتا و تلگرام پژوهشسرای فرهیختگان ایلام: @pjilam97
آدرس وب سایت پژوهشسرای فرهیختگان ایلام: www.psi1.ir
آدرس وب سایت ستاد بزرگداشت سال جهانی علوم پایه: www.iybssd2022.ir
آدرس ستاد بزرگداشت سال جهانی علوم پایه در شبکه های اجتماعی: @iybssd2022.ir
آدرس ایمیل ستاد برگداشت سال جهانی علوم پایه: iybssd2022@sbu.ac.ir و iybssd2022@yahoo.com
پیوست شماره ۱
راهنمای تدوین پیشنهاده پژوهش نوآورانه و پیشنهاده محصول نوآورانه
راهنمای محور پیشنهاده (پژوهش نوآورانه و محصول نوآورانه)
ارایه ایدههای خلاقانه در حوزه دانشآموزی از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر ایدهها محصول یک مطالعهی صحیح باشد، قطعا به لحاظ علمی و فنی نیز ارزشمندتر خواهد بود. بر این اساس تمامی دانشآموزان متوسطه اول و دوم میتوانند با انتخاب یکی از موضوعات ذکر شده در بند (ه-۲) (مرتبط با محور پیشنهاده پژوهش یا محصول نوآورانه)، در این محور شرکت نمایند. پیشنهاده باید به ارایهی یک ایدهی جدید و خلاقانه در زمینهی موضوع انتخاب شده توسط دانشآموز بپردازد. به این ترتیب که ابتدا دانشآموز موضوع مورد نظر خود را از میان یکی از موضوعات بند (ه-۲) انتخاب کرده و سپس به بررسی و مطالعهی مقالات اخیر ایرانی و خارجی چاپ شده در ژورنالهای علمی معتبر بپردازد و بر اساس این مطالعات، به ارایهی یک ایدهی کاربردی در زمینهی موضوع انتخابی خود، بپردازد.
پیشنهاده (پروپوزال) نوعی طرح اولیهی پیشنهادی از پژوهش اصلی است که قبل از انجام آن، ارائه داده میشود. به نوعی پروپوزال، نقشهی راه و مسیر یک تحقیق و پژوهش است که پژوهشگر یا محقق در ذهن خود دارد. نگارش پیشنهاده، یکی از مهمترین و اصلیترین بخش کار تحقیقاتی و پژوهشی است. ارکان اصلی پیشنهاده توسط پژوهشگر طراحی و محاسبه میشود به صورتی که بتواند پژوهشی را که بر اساس این طرح شکل خواهد گرفت، برای خود تجسم کند. در این محور، دانشآموزانی که طرح پژوهشی در ذهن دارند یا قصد تولید محصولی را دارند، طرح اولیه و دلیل انجام پژوهش خود را در قالب یک پیشنهاده (پروپوزال) بیان میکنند. این پروپوزال یا پیشنهاده دارای یک ساختار معین و تعریف شده است. طرح ارائه شده باید به گونهای باشد که مخاطبان بتوانند به راحتی به هدف و ضرورت انجام این پژوهش پی ببرند و همچنین قابلیت عملی شدن در چارچوب مطرح شده را داشته باشد.
در یک پروپوزال، به طور کلی به موارد زیر پرداخته میشود:
- هدف از تحقیق
- بیان مساله و اهمیت موضو ع
- روش و ابزار تحقیق
- پیشینه تحقیق و مرور ادبیات آن: با هدف برقراری ارتباط منطقی بین تحقیقاتی که قبلاً صورت گرفته و مساله ای که بیان شده، استفاده از تجربیات محققان دیگر، آشنایی با چارچوب نظری یا تجربی مساله ی مطرح شده، پیشگیری از دوبارهکاری و آشنایی با روشهای تحقیق استفاده شده در پژوهشهای گذشته.
- مراحل تحقیق: اشاره به کارها و تحقیقات صورت گرفته و پیشنهادی که پژوهشگر برای مسئله مطرح شده در نظر دارد و کارهایی که در این پژوهش، تصمیم به انجام آنها را دارد. در این بخش، محقق باید به تمامی مراحل انجام شده در تحقیق خود شامل نحوه جمعآوری اطلاعات، نحوه انتخاب نمونه از جامعه آماری، ابزار تجزیه و تحلیل دادهها و دیگر روشهایی که به آنها در انجام این پروژه خواهد پرداخت، اشاره کند.
- نتایج: بیان نتایجی که این تحقیق در صورت انجام، به دنبال خواهد داشت. نگارش این بخش، اهمیت انجام پروژه را نشان می دهد.
- بازه زمانی، مواد، تجهیزات و بودجه مورد نیاز
- محل انجام پژوهش
- منابع
پیشنهاده پژوهش و محصول حداکثر در ۲۰ صفحه و با رعایت موارد ذیل، ارائه گردد:
- حاشیههای صفحه باید از بالا، پایین، چپ و راست صفحه ۵/۱ سانتیمتر باشد.
- متن اصلی فقط به زبان فارسی، راستچین شده و justify، فاصله بین خطوط ۱۵/۱ و با فونت BNazanin اندازهی ۱۲ تهیه شود.
- منابع و مراجع: منابع فارسی را با فونت B Nazanin اندازهی ۱۲ و منابع انگلیسی را با فونت Times New Roman اندازه ۱۰ و مطابق با استانداردهای مراجعنویسی تایپ کنید.
- زیر نویس: فونت B NazaninBOLD اندازه
- متن شکلها: فونت B Nazanin اندازه ۱۲ (شرح شکل و نمودار در زیر آن نوشته شود)
- جداول: فونت B Nazanin اندازه ۱۲ (شرح جدول در بالای آن نوشته شود)
نحوه نوشتن مراجع(B Nazanin 14 Bold)
مراجع فارسی با فونت B Nazanin اندازه ۱۲ و مراجع انگلیسی با فونت Times New Roman اندازه ۱۰ معمولی تک فاصله تایپ و لیست شوند و کنارهها ردیف شده (justify) باشند.
منابع مورد استفاده در متن به ترتیب شماره در داخل کروشه [ ] مشخص و فهرست آنها مطابق با شمارهای که در متن مشخص شده است و به ترتیب زیر با مراعات استانداردهای رایج در ارائه مراجع در بخش مراجع آورده شود.
کتابهای فارسی و انگلیسی:
[۱] نام و نام خانوادگی نویسندگان، عنوان کتاب، ویرایش …، انتشارات …..، سال ….. [۲] R.W. Baker, Membrane Technology and Applications, 2nd ed., John Wiley & Sons, 2006.کتابهای ترجمه شده فارسی:
[۳] نام و نام خانوادگی نویسنده یا نویسندگان اصلی کتاب به فارسی، عنوان کتاب ترجمه شده به فارسی، ترجمه ….نام ترجمه کنندگان، انتشارات …..، سال …..مقالههای فارسی:
[۴] نام و نام خانوادگی نویسندگان مقاله، عنوان مقاله، عنوان ژورنال، جلد…، سال …، صفحههای … تا ….مقالههای کنفرانسی فارسی:
[۵] نام و نام خانوادگی نویسندگان مقاله، عنوان مقاله، عنوان کنفرانس، محل برگزاری کنفرانس، سال …، صفحههای … تا ….مقالههای انگلیسی:
[۶] M. A. Aroon, A.F. Ismail, M.M. Montazer-Rahmati, T. Matsuura, Effect of chitosan as a functionalization agent on the performance and separation properties of polyimide/multi-walled carbon nanotubes mixed matrix flat sheet membranes, Journal of Membrane Science 364 (2010) 309–۳۱۷.چند نکته مهم در ذکر مراجع:
- شماره مقاله در لیست مرجعها باید در ابتدای خط در داخل کروشه گذاشته شود و بین مقالهها فاصله نباشد. در انتهای آدرس هر مقاله حتماً نقطه گذاشته شود.
- مقالات فارسی راستچین و مقالات انگلیسی چپچین باشند.
- در آدرسدهی مقالات فارسی نام و نام خانوادگی نویسنده کامل آورده شود ولی در مقالات و کتب انگلیسی نام به صورت مخفف، بعد نقطه و سپس نام خانوادگی به طور کامل ذکر شود.
- نام مقالات و کتب و ژورنال و کنفرانس های فارسی و انگلیسی حتماً به صورت کامل نوشته شود.