اخبار مهمانجمن دانش آموزیجلسه رابطین پژوهشی

برگزاری کارگاه آشنایی با انجمن های علمی در دبیرستان حضرت معصومه

به گزارش روابط عمومی پژوهش سرا و با هدف آشنایی دبیران و سرگروه های انجمن های علمی پژوهش دبیرستان حضرت معصومه، کارگاه آشنایی با روش های تشکیل انجمن های علمی – پژوهشی دانش آموزی ، نحوی فعالیت و نظارت بر آن ها و هدف از تشکیل آنها توسط دکتر جلیلیان سفیر پژوهشی مرکز تبیین و تشریح گردید.

متاسفانه طی یک سال گذشته این مهم ثابت شده است که مدیران و معلمان هیچ شناختی از ماهیت فعالیت های انجمن های علمی و همچنین فعالیت های پژوهش سرا نداشته و هیچ تلاشی در راستای استفاده از ظرفیت هایی که وزارت برای پرورش استعدادهای دانش آموزی محیا نموده است؛ ندارند.

هدف از تشکیل انجمن های علمی – پژوهشی در مدارس گرد آمدن عده ای از دانش آموزان علاقه مند به رشته ای خاص در محل مدرسه می باشد. این انجمن ها به صورت رایگان و با هر عنوان و با هر تعدادی از اعضا در محل مدرسه تشکیل می شود.

برخی از رشته هایی که مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش بوده و ضرورت تشکیل آنها تاثیر مستقیمی بر سرنوشت و پیشرفت هر کشوری داشته و به صورت سالانه جشنواره های کشوری و المپیادهای بین المللی در آنها برگزار می شوند ، عبارتند از : علوم و فناوری نانو – سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی – زیست فناوری – گیاهان دارویی و طب ایرانی – کد نویسی و برنامه نویسی – ادبیات و علوم انسانی – فیزیک – شیمی – نجوم و ….

هر انجمن می تواند زیر نظر یکی از معلمان پژوهشگر متناسب با همان انجمن فعالیت خود را آغاز نماید. فعالیت های انجمن شامل اجرای پروژه های علمی و تحقیقاتی ، برگزاری کارگاه برای سایر دانش آموزان ، برگزاری نمایشگاه های علمی ، بازدید از مراکز علمی پژوهشی ، برگزاری مسابقه و …

از سویی رسالت پژوهش سرا ؛ پرورش استعدادهای دانش آموزی در قالب و بستر انجمن های علمی در مدارس می باشد. دانش آموزان در انجمن هایی که صاحب ایده و ابتکار می باشند می توانند با معرفی به پژوهش سرا از خدمات مشاوره ای رایگان و حمایت های معنوی جهت ثبت اختراع و ابتکار خویش بهرمند شوند.

ذکر این نکته لازم است که پژوهش سرا به صورت هیات امنایی اداره می شود و تا کنون هیچ سرانه برای این مرکز واریز نشده است و از سویی مخارج تهیه مواد آزمایشگاهی و زیرساختی مشکلات فراوانی را برای این مرکز ایجاد نموده است. در صورت وجود خیرین می توان شاهد کشف و پرورش استعدادهای مختلفی در مقاطع تحصیلی باشیم. با کمک ، همفکری و همکاری همه احاد جامعه از دبیران ، مدیران ، مسئولین و والدین می توان شاهد کشف و درخشش دانش آموزان مستعد در جشنواره ها و ساخت آینده ای روشن تر باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا