اخبار مهمپژوهش

آشنایی با روش پژوهش (بخش دوم)

اما هدف نهایی در یک پژوهش چیست؟
چرا زمان خودمان را صرف انجام یک پژوهش می کنیم؟
چون دنبال پاسخیم.
چون می خواهیم به عمق مفاهیم دست پیدا کنیم.
چون از سطحی فکر کردن خوشمان نمی آید و انتظار داریم که مسائل را بیشتر بشناسیم و جواب سوال هایمان را پیدا کنیم.

در پژوهش طی یک روش معین و با استفاده از حقایق قابل اثبات به یک سؤال پاسخ می دهیم و یا مشکلی را حل می کنیم. پس روش پژوهش آنقدر هم پیچیده نیست.
اگر مراحل آن را به خوبی بدانیم و درک کرده باشیم به ما در پیدا کردن جواب سوالاتمان کمک می کند و اتفاقا راه را برایمان آسان تر می کند.

قبل از هر چیز باید چند تا نکته را در نظر بگیریم:

  1. پژوهش صرفاً جمع آوری اطلاعات نیست.
  2. پژوهش صرفاً انتقال اطلاعات از یک محل به محل دیگر نیست.
  3. پژوهش صرفاً زیر و رو کردن اطلاعات نیست.

برای فهم بهتر این موارد به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید می خواهیم درباره علت انقراض دایناسورها پژوهشی انجام بدهیم.

  • پژوهش صرفا جمع آوری اطلاعات نیست: یعنی همین که شروع کنیم کتاب های مختلف را بخوانیم و تاریخچه زندگی دایناسورها را مطالعه کنیم و یا حتی اینکه به بررسی فسیل ها و بقایای دایناسورها بپردازیم کافی نیست.
  • پژوهش صرفاً انتقال اطلاعات از یک محل به محل دیگر نیست: یعنی اینکه من صرفا مجموعه ای از اطلاعات را از جاهای مختلف پیدا کنم و در کنار هم قرار بدهم و یا اینکه اطلاعات مربوط به پژوهش ها در نقطه دیگری از دنیا را به منطقه خودم انتقال بدهم معنای پژوهش نمی گیرد.
  • پژوهش صرفاً زیر و رو کردن اطلاعات نیست: یعنی اینکه فقط یک مجموعه از اطلاعات را هی بالا و پایین کنم و به بررسی شان بپردازم نمی تواند به تنهایی به یک پژوهش نظام مند منتهی بشود.

انواع پژوهش بر اساس هدف

حالا که با مفهوم اولیه پژوهش آشنا شدیم در این بخش یک تقسیم بندی از پژوهش ارائه می دهیم. پژوهش ها را از نظر نوع هدفی که دنبال می کنند می شود به سه دسته تقسیم کرد:

  1. محض یا بنیادی (Basic/Pure) : (کشف ناشناخته ها، نظریه پردازی و ارائه دانش نوین) پژوهش محض یا بنیادی به پژوهشی گفته می شود که معمولا زیر ساخت پژوهش های دیگر است. اگر بخواهیم یک مثال بزنیم می شود به عبارت “آب در ۱۰۰ درجه می جوشد” توجه کرد.  اینکه روز اول یک پژوهشگر دمای آب را اندازه گیری کرده تا متوجه شود در چند درجه به جوش می آید جزو پژوهش های بنیادی است. یعنی این مطلب علمی به عنوان زیر بنای سایر علوم قرار می گیرد. اینکه آب در ۱۰۰ درجه می جوشد شاید به تنهایی به ما کمکی نکند و زندگی را برای ما راحت تر نکند اما می تواند به عنوان یک حقیقت علمی پذیرفته شود و در سایر علوم از آن استفاده بشود تا بتوان کارهای کاربردی تری انجام داد.
  2. کاربرد (Applied) : (استفاده از دانش موجود در حل مسائل علمی) در این حالت پژوهشگر صرفا به پژوهش هایی که در زندگی روزمره کاربرد دارند می پردازد. برای مثال در پژوهش بنیادی ما به این نتیجه می رسیم که آب در ۱۰۰ درجه می جوشد. در پژوهش کاربردی از این قابلیت آب استفاده می شود تا بتوان دمای داخل رادیاتور را همیشه در حالت نقطه جوش قرار داد تا بشود از گرمای آن استفاده کرد.
  3. توسعه ای (Developmental) : (ادامه تحقیقات قبلی برای بررسی ابعاد و موضوعات تکمیلی): پژوهش های توسعه ای به ما کمک می کنند که نه تنها از علوم به صورت کاربردی استفاده کنیم بلکه بتوان در جهت بهبود هر چه بیشتر گام برداشت.

=============================================

راه های ارتباطی:

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا