مسابقه طراحی سوالات مسابقات آزمایشگاهی

به یاد حق

شیوه ­نامه اجرایی مسابقه طراحی سؤال استاندارد مسابقات آزمایشگاه علوم تجربی

(ویژه دبیران علوم پایه شاغل در پژوهش سراهای دانش آموزی)

 به میزبانی:

قطب کشوری آزمایشگاه علوم تجربی

پژوهش سرای دانش آموزی فرهیختگان ایلام

زمان برگزاری: تیرماه   ۱۴۰۲

۱- مقدمه:

پژوهش سرای فرهیختگان ایلام، قطب کشوری آزمایشگاه علوم تجربی در راستای تحقق بند ۷ شرح وظایف قطب کشوری، به منظور ارتقای سطح کیفی طراحی سوالات استاندارد مسابقات آزمایشگاه علوم تجربی اقدام به برگزاری یک دوره مسابقه طراحی سوال استاندارد برای بیست و یکمین دوره مسابقات آزمایشگاهی مطابق با اصول و روش­های مطلوب ارزشیابی می نماید. طراحی سوال تئوری و عملی ویژه دبیران علوم پایه (فیزیک، شیمی، زیست شناسی، زمین شناسی و آزمایشگاه علوم تجربی) شاغل در پژوهش سراهای دانش آموزی سراسرکشور می باشد.

۲- اهداف مسابقه:

  • ارتقاء سطح کیفی طراحی سوالات استاندارد مسابقات آزمایشگاه علوم تجربی
  • استفاده از تجارب همکاران شاغل در پژوهش سراهای دانش آموزی در طراحی سوالات استاندارد مسابقات آزمایشگاهی
  • بهبود سنجش آموخته‌های فراگیران
  • اصلاح و غنی‌سازی دانش، روش، نگرش و مهارت معلمان و بهبود و متناسب‌سازی ابزارهای اندازه‌گیری
  • ایجاد رقابت و هماهنگی در دبیران برای طراحی سوالات مفهومی که منطبق با شیوه­های نوین یاددهی – یادگیری و فعالیت­های گروهی باشد.
  • طراحی سوالات مفهومی و استاندراد در جهت تقویت خلاقیت و نوآوری دانش­آموزان در مسابقات آزمایشگاه علوم تجربی

۳- شیوه اجرا:

سوالات در قالب فایل word و pdf طراحی شوند. ( همکاران محترم می توانند به صورت انفرادی و یا تیمی ۲ تا ۳ نفره شرکت نمایید.)

در طراحی سوالات موارد زیر لحاظ گردد:

  • سوالات از نظر تعداد مناسب و شامل سوالات آسان، متوسط و مشکل باشد.
  • از سوالات (تستی چهار گزینه ای و تشریحی) استفاده شود.
  • بارم سوالات بخش تئوری ۲۰ نمره و بارم پنج سوال بخش عملی ۸۰ نمره در نظر گرفته شود.
  • بودجه‌بندی طراحی سوالات به صورت تخصصی طبق جدول منابع آزمون بیست و یکمین دوره مسابقات آزمایشگاهی به شرح پیوست باشد.
  • حیطه­های شناختی (دانش، درک و فهم، کاربرد، …) منطبق با اهداف کتاب درسی رعایت شود. (پیوست شماره ۲)
  • سوالات علاوه بر سنجش قدرت خلاقیت و نوآوری میزان کاربردی نمودن آموخته های دانش‌آموزان را در مباحث عملی و آزمایشگاهی اندازه‌گیری کند.
  • کیفیت نگارش و خوانا بودن سوالات رعایت شود.
  • مشخصات کامل در سربرگ طراحی سوالات مسابقات آزمایشگاهی درج شود.
  • نحوه نمره­گذاری هر سوال متناسب با سوال باشد.
  • برای آزمون پاسخنامه نوشته شود.

۴- نحوه ارسال آثار:

شرکت­کنندگان عزیز می­بایست آثار خود را از طریق لینک زیر در سایت ارسال نمایند. مستندات ارسالی شامل فایل word با حجم حداکثر ۲۰ مگابایت می­باشد.

۵- زمان بندی مسابقه:

  • مهلت ارسال آثار: ۱۰  تیرماه ۱۴۰۲
  • اعلام نتایج نهایی: ۱۷ تیرماه ۱۴۰۲

۶- نحوه داوری آثار و تجلیل از برگزیدگان:

ارزیابی آثار توسط هیئت داوران و مطابق با جدول موجود در پیوست ۳، انجام شده و آثار برگزیده مورد تجلیل قرار می­گیرند. آثار برگزیده­ی جهت تشکیل بانک اطلاعاتی مسابقات آزمایشگاهی در استانهای کشور در سایت بارگذاری خواهند شد.

پیوست شماره ۱

منابع آزمون جهت طراحی سوالات مسابقات آزمایشگاه علوم تجربی

با توجه به اینکه مسابقات آزمایشگاهی به صورت تخصصی در رشته های فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زمین شناسی در پایه دهم و یازدهم تجربی و ریاضی به صورت مجزا برگزار می شود، لازم است سوالات از منابع زیر برای رشته مورد نظر با رویکرد مسابقات آزمایشگاهی و فرآیندهای عملی طراحی شود.

جدول ۱ : منابع از بخش های عملی ، کاربری و فعالیت های آزمایشگاهی ارائه شده در کتاب های درسی مذکور باشد ( نه مباحث تئوری )

رشته پایه منابع آزمون
فیزیک دهم فیزیک ۱ و آزمایشگاه علوم تجربی ۱
یازدهم فیزیک ۱ و ۲ و آزمایشگاه علوم تجربی ۱و۲
شیمی دهم شیمی ۱ و آزمایشگاه علوم تجربی ۱
یازدهم شیمی ۱و۲ و آزمایشگاه علوم تجربی ۱ و۲
زیست‌شناسی دهم زیست‌شناسی ۱ و آزمایشگاه علوم تجربی ۱
یازدهم زیست‌شناسی ۱و۲ و آزمایشگاه علوم تجربی ۱و۲
زمین‌شناسی دهم آزمایشگاه علوم تجربی ۱
یازدهم زمین شناسی و آزمایشگاه علوم تجربی ۱و ۲

 

پیوست شماره ۲

هدف­های حیطه شناختی، روانی- حرکتی بر اساس طبقه­بندی بلوم در شش سطح قرار می­گیرند:

۱- دانش:

دانش، تکرار پاسخ­هایی است که قبلاً در موقعیت­های یادگیری تمرین و آموخته شده­اند. این پله شامل یادآوری (بازخوانی و بازشناسی) امور است. بازشناسی و یادآوری آموخته­ها، مانند مفاهیم، اصطلاحات، قواعد و اصول، از مطالب جزئی تا کلی را شامل می­شود. در این سطح، کسب دانش و گسترش اطلاعات و آگاهی، یکی از متداول­ترین و مهمترین هدف­های آموزشی به شمار می­رود. شناخت در این مرحله   شامل دانش اصطلاحات، دانش طبقه­بندی­ها ، دانش اصول و قوانین، دانش نظریه­ها و ساخت­ها، دانش روش­ها و ملاک­ها، و… است.

۲- فهمیدن:

توانایی درک منظور یا مقصود یک مطلب را گویند بنابراین، فهمیدن به پاسخ­هایی بیشتر از آنچه قبلاً تمرین و آموخته شده­اند، نیاز دارد. این پاسخ­های اضافی عبارتند از ترجمه کردن یا برگردان، تفسیر کردن، خلاصه کردن، کشف شباهت­ها و تفاوت­ها.

فهمیدن عبارت است از درک و دریافت معنا و مفهوم ظاهری و پنهان در یک مطلب و نیز بیان آن با عبارات و جملاتی که خود دانش­آموز می­سازد.

۳- کاربرد:

توانایی استفاده از امور انتزاعی، قواعد و قوانین، اصول، اندیشه­ها، روش­ها در موقعیت­های عینی و عملی؛ به کار بستن آموخته­های پیشین در موقعیت­های نوین و حل مسائل جدید و یا استفاده از مطالب و مفاهیم نظری در موارد و موقعیت­های عملی زندگی، در سطح کاربرد قرار دارد.

به بیان دیگر، هدف در سطح کاربرد عبارت است از توانایی استفاده از مفاهیم انتزاعی، اصول علمی، قوانین، اندیشه­ها، فرضیه­ها، قضایا و روش­ها در موقعیت مناسب و جدید، بدون این که هیچ گونه راه­حلی ارائه شود. کاربرد فراتر از فهمیدن است در این سطح، وقتی به دانش­آموز مسئله­‌ی تازه‌ای داده می­شود، او از مفاهیم انتزاعی مناسب بهره می­گیرد و مسئله را حل می­کند بدون اینکه لازم باشد به او گفته شود، از کدام مطالب انتزاعی یا اصول و قوانین استفاده کند.

۴- تجزیه و تحلیل:

توانایی شکستن یک مطلب یا یک موضوع به اجزا و  عناصر تشکیل دهنده است. تحلیل به معنای تقسیم مطالب کلی به اجزای تشکیل­دهنده آنها ، تعیین اجزا و کشف و بیان روابط بین قسمت­های متفاوت یک مطلب، و نحوه­ی سازمانبندی آنها، و شناخت اصول حاکم بر ساخت آن مطلب است. در این سطح از دانش­آموز انتظار می­رود که: موضوع را به اجزای تشکیل­دهنده آن تجزیه کند؛ روابط میان عناصر را مشخص کند؛ اصول سازمانی را شناسایی کند  یعنی شناخت آرایش و ساخت موضوع، که آن را به صورت یک کل یک یکپارچه نشان می­دهند.

۵- ترکیب:

ترکیب، توانایی پهلوی  هم گذاشتن عناصر و اجزا برای ایجاد یک الگو یا ساختار نوترکیب است، که بلوم و همکارانش برا ی آفرینندگی یا خلاقیت به کار برده­اند. ترکیب به معنای ابداع و ساختن طرحی نو با استفاده از دانسته­های پیشین و خلق یک اثر علمی، ادبی، هنری و یا فنی است. در ترکیب، از دانش­آموز خواسته می­شود در محدوده تعیین شده، به وسیله مسائل یا مواد در چارچوب نظری و روشی خاص، از خود خلاقیت نشان دهد.

۶- ارزشیابی:

توانایی قضاوت یا داوری کمی و کیفی درباره امور با توجه به ملاک­های معین. در این سطح دانش­آموز می­تواند به طور آگاهانه درباره ارزش کارها، اندیشه­ها، راه حل­ها و روش­ها ، داوری کند.

به دلیل نزدیکی بیش از حد طبقات حیطه شناختی به استثنای پله دانش، مجزا کردن طبقات شناختی از یکدیگر کار بسیار سخت و تخصصی و دشوار است.

پیوست شماره ۳

 فرم داوری

  ملاک­های ارزشیابی امتیاز
۱ استفاده از سوالات آسان، متوسط و سخت و تعداد مناسب سوالات ۱۵
۲ استفاده از سوالات (تستی چهار گزینه ای و تشریحی) ۱۰
۳ طراحی پنج آزمایش جهت ارائه در بخش عملی ( با استفاده از وسایل روی میز کار آزمایشی را انجام دهد و یا بدون هیچ وسیله ای آزمایشی را طراحی نماید.) ۱۵
۴ استفاده از حیطه­های شناختی (دانش، درک و فهم، کاربرد، …) ۱۰
۵ سنجش قدرت خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان ۱۵
۶ رعایت کیفیت نگارش و خوانا بودن سوالات ۱۰
۷ درج مشخصات کامل در سربرگ مسابقات آزمایشگاه علوم تجربی ۵
۸ متناسب بودن نحوه نمره گذاری هر سوال با محتوای سوال ۵
۹ پاسخنامه آزمون ۱۵
مجموع ۱۰۰

جهت شرکت در مسابقه همکاران عزیز فرم زیر را تکمیل و دکمه ارسال را بزنید. (دقت کنید آثار در قالب word , pdf) بارگذاری شوند.

سوالات می توانند همانند دفترچه کنکور سراسر طراحی و ارسال شوند.

دکمه بازگشت به بالا