رابطین پژوهشی

فراخوان معرفی رابطین پژوهشی شهرستان ایلام

در راستای اجرای ماده ۱۱ اساسنامه پژوهش سراهای دانش آموزی و اجرای ماده ۱۰۲ آیین نامه اجرایی مدارس جهت ارتباط نظام مند، اثربخش با پژوهش سرای دانش آموزی فرهیختگان شهرستان ایلام، حضور فعال مدیران مدارس و دانش آموزان در همایش ها و نمایشگاه های، معرفی دانش آموزان مستعد و استفاده از ظرفیت های علمی ، پژوهشی و فناوری و آزمایشگاهی مدیران مدارس از طریق لینک زیر تا ۱۱ آبانماه ۱۴۰۰ نسبت به معرفی رابطین پژوهشی اقدام مقتضی به عمل آورند.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdj1dMo6moYzgfg0NrOKDgy1ZORApfq0afQUz3_4UM9Cczw8g/viewform

فرم درخواست بازدید از پژوهش سرای فرهیختگان ایلام:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeQxtsgL0GFSYl9s_gJb3piqy-ZmICiyNr39gPIy9ivLHj0FA/viewform

معرفی اعضا انجمن علمی – پژوهشی آزمایشگاهی مدارس:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeRjUNpxQ59HAsQv-lrLgUkl6MZjF73I4lx-pZqYq14mMTOhQ/viewform

معرفی دانش آموزان مستعد به پژوهش سرای فرهیختگان ایلام:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSccyxouQZ4M4Gied94qNumXHcL0sdXfwQLh3ewgaKTjRuG88g/closedform

فراخوان ثبت نام دوره های مهارتی پژوهش سرا (رباتیک، نجوم، کدنویسی، آزمایشگاه علوم و … )

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfej_YwMnjPVvYvmF5EVYPYvABNRvZSV4Ky5qFPSGXXyvbOnQ/viewform

برای رابطین پژوهشی که در مهلت مقرر ثبت نام نموده اند گروهی در شاد به نام رابطین پژوهشی ایجاد و جلسات و اطلاع رسانی ها برنامه های پژوهش سرا از همین طریق و وب سایت صورت می گیرد.

شرح وظایف رابطان پژوهشی مدارس

الف: تشکیل کمیته ی تحقیق و پژوهش مدرسه با هماهنگی مدیر مدرسه با اعضاء و شرح وظایف زیر:

اعضای کمیته ی تحقیق و پژوهش مدرسه:

  • مدیر مدرسه
  • معاون
  • معاون پرورشی یا مربی پرورشی
  • مشاور
  • نماینده معلمان
  • رابط پژوهش آموزشگاه
  • معلمان علاقه مند و فعال در امر تحقیق و پژوهش ۲ نفر
  • نماینده پژوهش سرای فرهیختگان ایلام

ب: شرح وظایف اعضای کمیته ی تحقیق و پژوهش مدرسه:

  • مدیریت امور پژوهشی در سطح مدرسه
  • ارائه ی گزارش مکتوب و مستند فعالیت های انجام شده به پژوهش سرای فرهیختگان ( هر ماه یک بار و توسط رابط پژوهشی )
  • همکاری مستمر با پژوهش سرای فرهیختگان ایلام
  • اختصاص قسمتی از زمان برگزاری شورای معلمان مدرسه به امر ترویج و توسعه ی تحقیق و پژوهش
  • هدایت و حمایت از دانش آموزان و معلمان فعال در امر تحقیق و پژوهش ( جشنواره خوارزمی ، طرح آموزش پژوهش محور ، برنامه معلم پژوهنده ، مسابقات آزمایشگاهی ، المپیادهای علمی و …. )
  • برنامه ریزی سالیانه فعالیت های پژوهشی در سطح آموزشگاه به ویژه برنامه ریزی جهت اجرای مطلوب هفته ی پژوهش.
  • اختصاص محلی از کتابخانه ی آموزشگاه به تحقیقات و پژوهش های برتر ( آرشیو تحقیقات ) به منظور استفاده بهینه معلمان و دانش آموزان دیگر و ایجاد نمایشگاه دایمی دست سازه های دانش آموزان در آموزشگاه.
  • برنامه ریزی و بررسی راهکارهای علمی برای علاقه مند ساختن معلمان و دانش آموزان به تحقیق و پژوهش.
  • اقدام مقتضی در جهت تهیه ی منابع و کتب مرجع و ابزار لازم در زمینه تحقیقات به منظور پشتیبانی از فعالیت های پژوهشی .
  • ایجاد و راه اندازی انجمن های علمی – پژوهشی در سطح مدرسه بر اساس دستور العمل ابلاغی.
  • فراهم کردن زمینه لازم برای بازدید دانش آموزان و معلمان از مراکز علمی ، پژوهشی و دانشگاهی.
  • فراهم نمودن زمینه لازم برای برگزاری همایش ها و سمینارهای علمی پژوهشی در سطح آموزشگاه.

نکته مهم: حتماً لینک کانال پژوهش سرای فرهیختگان ایلام را در تابلو اعلانات مدرسه، گروه های مجازی و جلسات برگزار شده به اشتراک قرار دهید.

جهت دانلود شیوه نامه تشکیل انجمن های علمی پژوهشی دانش آموزی روی لینک بزنید:   شیوه نامه انجمن علمی پژوهشی دانش آموزی

شرح وظابف انجمن به طور خلاصه:

وظایف نماینده انجمن

۱- جذب اعضای انجمن و تشکیل کمیته های علمی و ارایه گزارش عملکرد با ﺷﺮﻛﺖ در جلسات ﭘﮋوﻫﺶ ﺳﺮا

۲- برنامه ریزی و برگزاری ﻧﻤﺎﻳﺸﮕﺎه،اردوﻫﺎى ﻋﻠﻤﻲ – ﺗﻔﺮﻳﺤﻲ، ﺑﺎزدﻳﺪ، ﻫﻤﺎﻳﺶ ﻫﺎ، کارگاه ها و نشست های علمی، آموزشی و پژوهشی،مسابقات علمی پژوهشی در زمینه فعالیت انجمن با همکاری مسئولین مدرسه و نظارت پژوهش سرا

۳-ایجادکانال انجمن در پیام رسان شاد با همکاری مدیر جهت اطلاع رسانی برنامه ها و فعالیت های پژوهش سرا ومعرفی کتاب‌ ها، وب سایت‌ها و کانال های مجازی مفید

۴- دعوت از متخصصان و کارشناسان، معلمان مدارس و اساتید دانشگاه در زمینه فعالیت انجمن برای حضور در مدرسه و ارائه مطلب و راهنمایی دانش آموزان

۵- تشکیل تیم های پژوهشی برای اجرای پروژه های علمی-پژوهشی وسایر فعالیت های خلاقانه در زمینه فعالیت انجمن

فرم های رابطین پژوهشی و انجمن های دانش آموزی جهت تشکیل در مدارس:

۱ فرم اعضای انجمن در مدرسه و پژوهش سرا

۱ فرم اعضای انجمن در مدرسه و پژوهش سرا

۲ فرم تقویم سالیانه ماهیانه انجمن

۲ فرم تقویم سالیانه ماهیانه انجمن

۳ فرم صورتجلسات انجمن

۳ فرم صورتجلسات انجمن

۴ فرم گزارش فعالیت های صورت گرفته

۵ فرم ارزیابی انجمن ها توسط همکاران پژوهش سرا

۵ فرم ارزیابی انجمن ها توسط همکاران پژوهش سرا

۶ فرم صورتجلسه کمیته پژوهشی مدرسه

۶ فرم صورتجلسه کمیته پژوهشی مدرسه

۷ راهنمای تشکیل انجمن های دانش آموزی در مدرسه

۷ راهنمای تشکیل انجمن های دانش آموزی در مدرسه

۸ راهنمای تشکیل انجمن های دانش آموزی در پژوهش سرا

۸ راهنمای تشکیل انجمن های دانش آموزی در پژوهش سرا

دستورالعمل تشکیل انجمن های علمی – پژوهشی واحدهای آموزشی متوسطه نظری (۱۰)

====================================================

شماره حساب پژوهش سرای فرهیختگان ایلام نزد بانک ملی :۴۱۵۰۱۹۰۰۹۳۰۰۴ 

شماره کارت پژوهش سرا:    ۶۰۳۷۹۹۷۵۹۹۲۰۴۹۸۰

شماره شبای حساب پژوهش سرا: 

 IR15 0170 0000 0415 0190 0930 04

تلفن پژوهش سرا:  ۳۳۳۵۱۶۵۰  و  ۳۳۳۶۰۸۸۵ 

نمابر(فاکس): ۰۲۱۴۳۸۵۳۵۷۷

آدرس پستی: ایلام –بلوار شهید اشرفی اصفهانی –ابتدای بلوار اصناف – خیابان شهدای سلیمانی – جنب حسینه امام خمینی(ره)

کد پستی (۶۹۳۱۸۵۵۸۷۱ )

وب سایت                                              psi1.ir              ,           psi1.ilam3401.ir
ایمیل:                                                                                pjilam97@gmail.com
کانال ایتا:                                                              https://eitaa.com/pjilam97
کانال اطلاع رسانی شاد :                                                                   @pjilam97

====================================================

بسم الله الرحمن الرحیم

دستور العمل انجمن های علمی – پژوهشی دانش آموزی – معاونت آموزش متوسطه – دفتر آموزش متوسطه نظری (شهریور ۹۸)

به نام خدا

دستور العمل انجمن های علمی – پژوهشی دانش آموزی

فصل اول: کلیات

یک : تعریف انجمن علمی – پژوهشی دانش آموزان

به گروهی از دانش آموزان مدارس متوسطه اطلاق می گردد که علاقمندند در زمینه های مختلف علوم تجربی ، انسانی ، ریاضی ، معاوف اسلامی ، فنی و … جستار ، مطالعه و تحقیق نمایند؛ به عبارتی سطح دانش و مهارت خود را در زمینه های گوناگون علوم ارتقاء داده و به توسعه علم در مختصات دانش آموزی کمک کنند.

دو: تشکیل انجمن علمی به پیشنهاد شورای دانش آموزان و با موافقت شورای مدرسه امکان پذیر خواهد بود ، این انجمن در سطح واحد آموزشی فعالیت خواهد نمود.

سه: سرپرستی هر عنوان انجمن را یکی از دبیران همان رشته مورد نظر به عهده داشته و آن را هدایت نماید و یا حسب مورد با رای اعضای انجمن و تایید دبیر مربوطه با رعایت ضوابط به یکی از دانش آموزان عضو انجمن سپرده شود.

چهار: حداقل اعضای انجمن را باید ۵ نفر از دانش آموزان تشکیل دهند.

پنج: مدیر واحد آموزشی موظف است در اولین جلسه شورای دبیران بر اهمیت تشکیل انجمن علمی – پژوهشی دانش آموزی تاکید نموده و با تبیین وظایف حداقل سه انجمن علمی را با اولویت ها و ظرفیت های موجوئ با کمک دبیران مربوطه در مدرسه شناسایی ، راه اندازی ، حملایت و هدایت نماید.

شش: مدیر واحد آموزشی و دبیران دروسی که انجمن علمی – پژوهشی در آن درس تشکیل شده است باید شرایط کلاس و تدریس درس مربوطه را به گونه ای برنامه ریزی نمایند که عملکرد دانش آموزان عضو انجمن در داخل کلاسها بازخوانی شده و برای دانش آموزان دیگر ایجاد انگیزه و جذابیت نماید.

هفت: نمره فعالیت در انجمن علمی – پژوهشی در درس مورد نظر با تشخیص دبیر مربوطه به عنوان ارزشیابی مستمر ثبت گردد. ( در اجرای بخشنامه ارزشیابی مستر به شماره ۸۴۲۰۰/۴۲۰ مورخ ۲۲/۰۴/۹۰ )

فصل دوم : وظایف و فعالیت ها

هشت: اعضای انجمن موظف هستند در اولین جلسه نسبت به انتخاب دبیر و منشی جلسه اقدام نموده و طی فراخوانی دانش آموزان دارای ایده و علاقمند به امور پژوهشی را جذب نمایند.

نه : انجمن دانش آموزی علمی – پژوهشی باید نسبت به سرفصل های علوم مربوطه از طریق مراجع علمی ، دبیران پژوهشگر و نام آشنا اقدام نموده و آنها را به عنوان منابع اطلاعاتی در دسترس داشته و موضوعات مورد بررسی خود را از طریق شورای مدرسه تایید و آماده سازی نمایند.

ده : انجمن علمی – پژوهشی دانش آموزان باید با پژوهش سرا دانش آموزی منطقه ارتباط و یا از طریق رابط پژوهش سرا از ظرفیت های موجود در پژوهش سرا ( دبیران راهنما ، فضا ، تجهیزات و منابع پژوهشی ) استفاده نماید.

یازده: انجمن دانش آموزی علمی – پژوهشی باید نشست های منظم ماهانه با اعضای خود داشته و همچنین عملکرد و یافته های خود را حداکثر سه ماهانه با دانش آموزان مدرسه به بحث و تبادل نظر بگذارند.

دوازده: کلیه فعالیت های علمی – پژوهشی انجمن باید ضمن تبعیت از یک روش شناسی علمی ، مستند سازی شده و نتایج آن هر چهار ماه در اختیار دانش آموزان مدرسه قرار گیرد.

سیزده: فعال نمودن یک وبلاگ علمی و یا فضایی در سایت مدرسه به نام انجمن و جذب مخاطبان با اسناد و مدارک مربوطه چزء الزامات هملکرد انجمن می باشد.

چهارده: خروجی یافته ها و عملکرد انجمن باید تحویل پژوهش سرای منطقه شود ، در صورت عدم استقرار پژوهش سرا در منطقه مورد نظر خروجی هر سه دبیرستان تحویل یکی از پژوهش سراهای استان قرار گیرد.

فصل سوم : شرائط عضویت

پانزده: همه دانش آموزان با انگیزه مدرسه می توانند با معرفی دبیر و تایید مدیر و یا معاون مدرسه عضو انجمن علمی شوند.

شانزده: دانش آموزان رتبه های اول تا سوم پایه های تحصیلی از شرایط مندرج در بند پانزده معاف می باشند.

هفده: دانش آموزان مدرسه دیگر هم می توانند عضو انجمن مدرسه مورد نظر شوند به شرطی که صرفاً از طریق فضای مجازی با هم تبادل تجربه داشته و نظارت بند پانزدهم بر آن حاکم باشد.

فصل چهارم : سایر موارد و الزامات

هیجده: دبیران مربوط به درس مورد نظر که سرپرستی انجمن را به عهده دارند می توانند با موافقت مدیر مدرسه دانش آموز را به خاطر عدم درک وظایف انجمن ، اهداف و کارکردهای آن از ادامه عضویت در انجمن باز بدارند و یا اینکه دانش آموز داوطلبانه از عضویت در انجمن انصراف نماید.

نوزده: عدم ارائه مستندات موجود در خصوص نشست های ماهانه انجمن، نشست های فصلی ، نداشتن سرفصل های عملکردی، در جریان نبودن دبیر مربوطه به عنوان سرپرست ، غیبت بیش از ۵۰ درصد اعضای انجمن در دو جلسه پی در پی ، عدم ارائه واحد مطالعه و پژوهش به عنوان اقدام عملی انجمن و در جریان نبودن شورای مدرسه از عملکرد انجمن در کل نشست ها موجودیت انجمن را ساقط می نماید.

بیست: امکانات و منابع اطلاعاتی و تجهیزاتی مدرسه مورد نظر باید بگونه ای باشد که پاسخگوی حداقل سه انجمن علمی شود ( کتاب و کتابخانه یا سالن نمازخانه ، فضای آزمایشگاهی یا کارگاه رایانه ، تجهیزات آزمایشگاهی در حد متوسط )

بیست و یک : گروه های درسی معلمان و گروه های آموزشی منطقه باید یکی از فعالیت هیا خود را متمرکز به هدایت معلمان سرپرست انجمن نمایند ، این برنامه می تواند در خصوص چگونگی مدیریت این انجمن ، در اختیار گذاشتن اطلاعات به روز شده و برنامه نظارتی باشد.

بیست و دو: عضویت در انجمن افتخاری بوده و هیچگونه حقی برای دانش آموز عضو جهت پیگیری های بعدی ایجاد نخواهد نمود.

بیست و سه : عضویت در انجمن کاملاً رایگان می باشد.

این دستور العمل در چهار فصل و بیست و سه بند تنظیم گردیده و در مدارس متوسطه لازم الاجرا می باشد.

دکمه بازگشت به بالا